1480704Поредицата от образователни инициативи ФИНАНСОЛОГИЯ има за цел да подпомогнeродители и учители в процеса по превеждане на основните понятия от света на парите на езика на децата. Вече повече от годинаСдружение „За активно образование“работи в класове от начален курс на столични училища, за да създаде пакет от ресурси, подходящи както за използване в рамките на учебния процес, така и у дома. 

Основната ни задача беше да осигурим допълнителни средства и канали за придобиване на финансови знания за децата на възраст между 6 и 12 години. Направеното проучване сред учениците еднозначно установи, че темата за парите остава табу в общуването с децата в най-ранна възраст. Това естествено има своите негативни последици на по-късен етап, когато младите хора не се справят с управлението на бюджетите си и статистиката отчита най-високи нива на задлъжнялост във възрастовата група 18-25 години.”, коментира Пепи Димитрова, председател на Сдружение „За активно образование“.

Уменията за реално боравене с пари, развити в ранна възраст, са най-добрата превенция на растящата задлъжнялост сред младите хора 

Знанията на децата за еврото и неговата роля в ЕС нарастват значително заради по-честите пътувания на семействата извън страната

Решението според работата на Сдружението е в познаването на парите и тяхното ясно позициониране в съзнанието на децата не като самоцел, а като средство за постигане на по-добър живот. Според данните от проучването 39% от децата мислят, че трябва да знаят повече неща за парите, за да могат да си купуват неща, 17% вярват, че това е начин да се научат да спестяват и 28% считат, че познанията ще им помогнат да разпознават измамите. 

В рамките на проекта ФИНАНСОЛОГИЯ екипът създава различни ресурси, сред които Съвети за родители, активни игри, подходящи за самоподготовка на малчуганите, късометражни образователни анимационни филмчета. Целта на анимацията е чрез представяне на реални житейски ситуации да помогне на децата да постъпват правилно в своите финансови дилеми, да правят разлика между “искам” и “нуждая се”, когато става дума за пари, и да придобият практични умения за спестяване, описание на бюджет, постигане на финансови цели. 

Според представените съвети за родители, джобните на децата трябва да се дават на седмична база от 7-годишна възраст, още с влизането им в образователната система. Те трябва да съответстват на стандарта на живот в общността, но и да не надвишават ежедневните нужди на децата в съответния период на живота им. За 7-8 годишните деца, това означава до 10 лв. седмично, които биха им позволили да направят избор: (1) да изхарчат всички средства (2) да изхарчат част от средствата, а други да спестят (3) да спестят всички, за да си купят нещо по-голямо и желано след време. 

 

Родителите много се страхуват да оставят децата да допускат грешки. Създават условия на пълна превенция, дават на децата парите ежедневно или дават допълнителна сума, когато детето не се справи с разпределението. Това създава у детето усещането, че моделът на спасяване ще продължи да съществува през целия му живот. Истината е, че всеки допуска финансови грешки, колкото на по-ранна възраст се случва това, толкова по-малки са щетите.”, разказва Пепи Димитрова, ръководител на проекта ФИНАНСОЛОГИЯ.

Вижте още: