Освен това правителството вече нарушава собствените си решения. Процедурата за Бюджет 2026 вече е затънала в непрозрачност със съмнение за преждевременен отказ от национален суверенитет. По европейските правила страните в еврозоната са длъжни да координират по-тясно, отколкото останалите членки в ЕС, фискалната си политика:
Това включва пряк контрол от Европейската комисия на ранен етап – още при изготвянето на проектобюджетите за всяка следваща година. Страните, които използват еврото, са длъжни до 15 октомври да представят своите проктобюджети за следващата година на ЕК и на Групата
Освен това правителството вече нарушава собствените си решения. Процедурата за Бюджет 2026 вече е затънала в непрозрачност със съмнение за преждевременен отказ от национален суверенитет.
По европейските правила страните в еврозоната са длъжни да координират по-тясно, отколкото останалите членки в ЕС, фискалната си политика:
Това включва пряк контрол от Европейската комисия на ранен етап – още при изготвянето на проектобюджетите за всяка следваща година.
Страните, които използват еврото, са длъжни до 15 октомври да представят своите проктобюджети за следващата година на ЕК и на Групата на финансовите министри на страните от еврозоната (Еврогрупата). България формално още не е в еврозоната, но вече е редно да се съобразява с тези правила.
Защото никой не би искал държава с продънен бюджет още от първия ден на членството ѝ в еврозоната. Точно заради това Хърватия доброволно е представила своя проект на бюджет на Брюксел няколко месеца преди фактическото си присъединяване към еврозоната.
Има го на сайта на ЕК.
Към момента обаче България много изостава и не е готова за подобна стъпка. Разговорите за Бюджет 2026 дори в София на практика още не са започнали. Освен, че правителството започва да създава проблеми на еврозоната с изпунатия си бюджет, то нарушава и национални вътрешни срокове.
То вече е в нарушения на собственото си Решение № 474 от 17 юли 2025 г. относно бюджетната процедура за 2026 година. Съгласно това Решение:
1.До 25 септември 2025 г. Министерството на финансите трябва да е подготвило законопроектите за изменение и допълнение на данъчните закони.
2. До 3 октомври 2025 г. Министерството на финансите трябва да е публикувало на интернет страницата си есенната макроикономическа прогноза.
3. До 7 октомври 2025 г. министърът на финансите трябва да е съгласувал с Фискалния съвет законопроекта за държавния бюджет на България за 2026 г. и проекта на Актуализираната средносрочна бюджетна прогноза за периода 2026-2028 г.
4.До 10 октомври 2025 г. председателят на Националния съвет за тристранно сътрудничество трябва да е свикал заседание за обсъждане на законопроекта за държавния бюджет за 2026 г.
5.До 13 октомври 2025 г. министърът на финансите трябва да е внесъл в Министерския съвет за разглеждане и одобряване проектобюджета.
6.До 15 октомври 2025 г. Министерският съвет трябва да е провел заседание, на което да е одобрил проектобюджета. Никой от тези срокове не е спазен, според публично достъпната информация:
На сайта на МФ няма нова макроикономическа прогноза. Няма информация проект на държавния бюджет да е обсъждан с Фискалния съвет и Националния съвет за тристранно сътрудничество.
Правителството не проведе заседание на 15 октомври и не се знае кога ще се събере. Разбира се има теоретична вероятност някакъв проектът на Бюджет 2026 да е готов и вече да изпратен на Брюксел. Ако е така, излиза че:
Толкова важна стратегическа информация се крие – от обществеността, медиите и експертите, но и от народните представители (които в крайна сметка трябва да обсъдят и гласуват Бюджет 2026).
България напълно се е отказала от финансовия си суверенитет си още преди приемането на еврото.