Преслав Бобев: През последните две години наблюдаваме пренасищане от събития

Преслав Бобев е управляващ партньор в IMG Connect и едно от утвърдените имена в събитийния бранш в България. Вече близо две десетилетия той организира бизнес форуми у нас и в чужбина, а опитът му стои зад развитието на мрежата от конференции Digital4, посветена на дигитализацията, предприемачеството и изграждането на активни професионални общности в цялата страна. На 16 и 17 октомври в Международен панаир Пловдив ще се проведе новото издание на конференцията Digital4Plovdiv, посветена на AI революцията в дигиталния маркетинг и електронната търговия. В навечерието на събитието говорим с него за бъдещето на събитийната индустрия и за това как подобни форуми се превръщат в катализатор за нови бизнес възможности.


Преслав Бобев е управляващ партньор в IMG Connect и едно от утвърдените имена в събитийния бранш в България. Вече близо две десетилетия той организира бизнес форуми у нас и в чужбина, а опитът му стои зад развитието на мрежата от конференции Digital4, посветена на дигитализацията, предприемачеството и изграждането на активни професионални общности в цялата страна. На 16 и 17 октомври в Международен панаир Пловдив ще се проведе новото издание на конференцията Digital4Plovdiv, посветена на AI революцията в дигиталния маркетинг и електронната търговия. В навечерието на събитието говорим с него за бъдещето на събитийната индустрия и за това как подобни форуми се превръщат в катализатор за нови бизнес възможности.

1. Г-н Бобев, с богатия си опит в събитийния бранш, как се промени индустрията през годините и кои иновации според вас ще оформят бъдещето на бизнес конференциите?

На първо място смятам, че през последните две години наблюдаваме пренасищане от събития, които все по-трудно намират начин да се отличат едно от друго. Грешно е схващането, че организирането на качествено събитие е лесна задача. Получава се натрупване на еднократни инициативи, които просто следват мейнстрийма и не предлагат нищо повече от лъскава опаковка. Те се появяват и бързо изчезват, без да оставят следа. Не дават стойност, не изграждат общност и нямат основа, върху която да се надгражда.

В същото време хората, които посещават събития, стават все по-изискващи към организаторите. Те не влагат само пари за билет - най-ценното е времето им. И ако то не бъде оправдано, дори и най-лъскавото събитие е провал.

Успешното събитие преди всичко е комбинация от стойност и преживяване. Иновациите, от които индустрията се нуждае, трябва да бъдат насочени към улесняване на всички процеси, свързани с посещението. Никой вече не иска да попълва дълги форми за регистрация и плащане - това трябва да се случва с два-три клика. Никой не желае да стои на опашка, за да влезе в залата.

Особено важни са иновациите, които улесняват общуването и създаването на контакти по време на събитие. Нетуркингът измества по значение самото научаване на нови неща. За много хора именно това е причината да присъстват. Ако обаче събитието остане просто една огромна тълпа, в която не могат да открият онези 10 ключови контакта за себе си, те ще го приемат като неуспешно.

2. Как конференции като Digital4Plovdiv допринасят за растежа на компаниите и защо смятате, че присъствието на подобни форуми е стратегическо за днешния бизнес?

Не мога да кажа, че една компания расте единствено защото посещава събития на Digital4, но със сигурност шансовете за развитие са много по-големи, когато мениджмънтът активно участва и присъства на подобни форуми. Digital4Plovdiv е конференция, която наистина дава много.

На първо място посетителите стават част от общност, която вече десет години съществува и се развива. Много хора продължават да идват на Digital4Plovdiv от чувство за принадлежност към тази среда от съмишленици и професионалисти. За тях това е събитието, на което знаят, че всяка година ще се срещнат. А днес в бизнеса е по-важно от всякога да си разпознаваем и да те виждат. Събития като Digital4Plovdiv дават на бизнеса сцена, на която да бъде забелязан и запомнен.

За един прохождащ бизнес най-доброто начало е именно в такава среда, където хората се познават добре и са отворени да приемат и подкрепят нови компании. Имаме не един и два примера за фирми, за които Digital4 е било първо събитие. Днес ги виждаме на международни изложения и форуми, но те продължават да не пропускат Digital4Plovdiv. Познавам и много вече утвърдени мениджъри, които за първи път са стъпили на сцена именно на Digital4.

3. А какви конкретни стъпки бихте препоръчали на бизнеса, за да извлече максимума от участието си в подобни конференции?

Ще се върна към това, с което започнах в началото на интервюто. Днес живеем във време, в което събитията са в пъти повече от онова, на което човек реално може да присъства. Това прави изборът на събитие решаващ. Бих препоръчал първо да се направи кратко проучване кой е организаторът, дали събитието е първо издание или вече има история, какво се е случило на предходните издания и, ако е възможно, да се потърси мнение от някой, който вече е бил там.

Не избирайте събитие само защото билетът е на добра цена или защото сте видели атрактивна реклама в социалните мрежи. Всеки организатор ще каже, че неговото събитие е най-голямото, най-посещаваното и изобщо „най“ във всичко.

Винаги препоръчвам да се ходи на събитие в компания с поне още един колега или партньор. Присъствието в екип дава повече самоувереност, прави общуването по-непринудено и улеснява създаването на контакти. Несъмнено двама или повече представители от една компания могат да изградят повече и по-стойностни връзки.

И се подгответе предварително. Дори потренирайте кратко представяне с няколко изречения, които ясно и разбираемо да казват кой сте и с какво се занимавате. Много хора подценяват това, но помислете колко пъти ви се е случвало някой да говори повече от минута, а вие все още да не разбирате какво точно работи.

4. През годините Digital4 изгради силна мрежа от дългосрочни корпоративни партньорства. Кои принципи и подходи се оказаха решаващи за създаването и поддържането на тази екосистема и как подобен модел може да бъде приложен в други индустрии?

Принципът в изграждането на дългосрочно партньорство е същият, който важи и за приятелството. Ние организираме средно по две събития на месец и общуваме с партньорите си по-често, отколкото с някои лични приятели. Коректните отношения, откритият разговор, малките жестове и най-вече професионалното отношение са ключът, който превръща един клиент в партньор, а често и в приятел. Стараем се да сме честни и да не се крием зад извинения, дори когато в нашия бизнес се случи нещо да се обърка.

Често в стремежа да спечелим клиент хората обещават повече, отколкото могат да изпълнят, и поемат нереалистични ангажименти. Това е нещо, което в Digital4 сме изключили от практиката си и вярвам, че партньорите ни го оценяват. Казваме нещата такива, каквито са, и понякога заедно с клиента стигаме до извода, че е по-добре да не си партнираме по даден проект, ако той няма да доведе до очакваните резултати и крие риск някой да остане разочарован.

Хората оценяват личния ни подход и отношение, а това неминуемо води до създаването на истинско партньорство.

5. И за финал, превърнахте Digital4 от локална инициатива в национална платформа с присъствие в 15 града. Кои добри практики от този опит смятате, че са ценни за компании, които планират разширяване на национално ниво?

Осъществяването на толкова много събития Digital4 е истинско предизвикателство от гледна точка на време, труд и организация. Днес живеем във време, в което свързването с хора и бизнеси е по-лесно от всякога, било то по телефон, имейл или друг начин. Но това, което виждаме по време на събитията Digital4, е, че всеки град е различен. Бизнес средата, манталитетът, отношението на хората - никое събитие не може да бъде копие на предходното. Дори когато правим събития в два съседни града, те са напълно различни и има много фактори, които трябва да вземем предвид.

Затова винаги пътуваме и се срещаме с хората на място, преди да започнем организацията. Съветвам и тези, които искат да разширят бизнеса си в други градове или дори в чужбина, да отделят време и да ги посетят лично. Да научат повече за самия град, за хората, които живеят там, за това как се развива бизнесът и как местните са свикнали да работят.

През годините съм организирал конференции в десетки държави и винаги съм посещавал мястото месеци преди събитието. На тази база мога да кажа, че този подход е успешен и продължавам да го следвам и днес. Никога не правя бизнес на място, което не съм опознал предварително.

Вижте още: