Vulcan на Amazon: Когато роботите придобият „чувство за допир“

В опит да революционизира складовите си операции, Amazon представи нов складов робот с изкуствен интелект, който компанията описва като притежаващ уникално „чувство за допир“. Тази иновативна функция позволява на робота, наречен Vulcan, да взима и складира приблизително три четвърти от артикулите, съхранявани в складовете на компанията – задача, която досега се изпълняваше предимно от хора.

В прессъобщение Аарън Парнес, директор по приложни науки в Amazon, подчертава, че Vulcan представлява фундаментален скок в роботиката. Той обяснява, че не става въпрос само за визуално възприятие, а за усещане, което открива нови възможности, доскоро недостижими за роботите на Amazon.


Vulcan не е първият робот на Amazon, способен да повдига предмети, но е първият, който е достатъчно сръчен и чувствителен, за да оперира със стоки в компактните, покрити с плат отделения, които компанията използва за съхранение. Тези отделения, от своя страна, вече се придвижват из складовете от различна флотилия от роботи. Vulcan е снабден с ръка, която от Amazon описват като „приличаща на линийка, залепена за преса за коса“. С нейна помощ роботът пренарежда вече складирани предмети и добавя нови. Сензори за сила му помагат да разбере кога осъществява контакт с обект и колко сила и скорост да използва, за да избегне повреждане. Втора ръка с вендуза захваща предметите, които трябва да бъдат извадени от контейнерите, а камера, задвижвана от изкуствен интелект, гарантира, че няма да бъдат взети няколко предмета по погрешка.

Изкуствен интелект и обучение

Изкуственият интелект е интегриран във всички системи на Vulcan, които са обучени въз основа на физически данни, включително обратна връзка от допир и сила. Роботът също така „се учи от собствените си грешки“, като изгражда разбиране за поведението на различните обекти при допир. Именно затова се очаква, че с времето той ще става все по-способен и безгрешен.

Приложение и ползи

Amazon съобщава, че Vulcan вече функционира в Спокейн, Вашингтон, и в Хамбург, Германия, където до момента е обработил половин милион поръчки. Използва се предимно за взимане на артикули от горната и долната част на осемфутови стелажи с плат. Това спестява на човешките работници необходимостта от навеждане или носене на стълби, което според Amazon ще подобри безопасността на работниците и ще намали нараняванията. Vulcan може да взема около 75% от стоките на Amazon и ще предупреди човек, когато открие нещо, което не може да обработи. Парнес отбелязва, че Vulcan работи в сътрудничество със служителите и тази комбинация е по-ефективна, отколкото всеки от тях поотделно.

В интервю за CNBC, демонстриращо възможностите на Vulcan, Парнес заявява, че не вярва в 100-процентовата автоматизация. Той обяснява, че ако Vulcan трябваше да изпълнява 100% от задачите по събиране и избиране на артикули, това никога нямаше да се случи.

Тази новина може да е слаба утеха за един милион складови работници на компанията, които скоро може да бъдат надминати от 750 000 робота, които Amazon твърди, че е внедрила през годините. Vulcan вече ще се присъедини към тях, като се очаква да бъде разпространен в Европа и Съединените щати „през следващите няколко години“.

Вижте още:

В края на април бяха избрани най-добрите български ученици по биология, които ще представляват страната ни на Международната олимпиада по биология...