Henkel с ускорен ръст на продажбите през първото полугодие, с добър марж и ръст на печалбата

▪ Органичните продажби на Групата през първата половина на годината спрямо същия период на предходната година възлизат на 10,4 млрд. евро (органични –0,1%; Q2: +0,9%)

▪ Оперативната печалба (EBIT )* нараства до 1,614 млрд. евро (+0.2%)

▪ Маржът на печалбата преди лихви и данъци* се подобрява до 15,5% (+60 базисни пункта)

▪ Печалбата на привилегирована акция (EPS)* нараства до 2,81 евро
, +5,0% при постоянни валутни курсове


▪ Изпълнението на Програмата за целенасочен растеж продължава да напредва
– Ясният фокус върху големите глобални тенденции укрепва конкурентоспособността и устойчивостта на адхезивните технологии в предизвикателна пазарна среда.
– Значително подобрение се отчита по отношение на обема на потребителските марки – 10-те водещи марки осигуряват добър ръст на органичните продажби.

▪ Перспективите за фискалната 2025 г. са актуализирани:
– органичен ръст на продажбите: 1,0 до 2,0% (преди това: 1,5 до 3,5%);
– коригирана възвръщаемост на продажбите: 14,5 до 15,5% (преди това: 14,0 до 15,5%);
– коригирана печалба на привилегирована акция (EPS): увеличение в диапазона от ниски до високи едноцифрени проценти при постоянни обменни курсове (непроменени).

* Коригирано за еднократни разходи и приходи и за разходи за преструктуриране.

След плавно начало на годината Henkel регистрира ускоряване на органичния ръст на продажбите през първото полугодие като резултат от представянето през второто тримесечие. В същото време рентабилността нарасна значително. „Подобряването на ръста на органичните продажби се дължи и на двете бизнес подразделения, като особено ясно се откроява последователното увеличение при развитието на обемите в подразделението „Потребителски марки“. Наред с положителното развитие на цените това доведе и до положителен органичен ръст на продажбите през второто тримесечие. Бизнес подразделението „Адхезивни технологии“ постигна положителен органичен ръст на продажбите през първите шест месеца като резултат от балансираното развитие на цените и обемите“, заяви главният изпълнителен директор на Henkel Карстен Кнобел.

„Освен това през първата половина на годината увеличихме значително маржа на печалбата преди лихви и данъци. Този растеж се дължи главно на много добрите брутни маржове при двете бизнес подразделения, както и на благоприятния бизнес микс. Отделно повишихме ефективността и сме на път да постигнем и дори да надминем икономиите, планирани за „Потребителски марки“. Същевременно продължихме да инвестираме в своите марки и технологии, за да укрепим бъдещия си потенциал за растеж “, подчерта Карстен Кнобел.

Очакванията за фискалната 2025 г. са актуализирани

Въз основа на бизнес резултатите, постигнати през първата половина на 2025 г., и очакванията за останалата част от годината Henkel актуализира прогнозата си за фискалната 2025 г.

„Очакваме по-нататъшен рентабилен растеж за фискалната 2025 г. наред с по-силен ръст на продажбите през второто полугодие. От една страна, актуализираната прогноза отчита въздействието на предизвикателната макроикономическа среда върху органичното развитие на продажбите за двете ни бизнес подразделения. От друга страна, по-изразеното очакване за рентабилност отразява положителното развитие на брутния ни марж, ползата от оптимизирането на портфолиото и подобряването на ефективността на компанията. Актуализираната прогноза също така взема предвид прогнозираните ефекти от глобалните тарифни споразумения в текущия момент и до голяма степен се съотнася с текущите пазарни очаквания за бизнес развитието на Henkel през годината“, коментира Карстен Кнобел във връзка с прогнозата.

За текущата фискална година Henkel вече очаква органичен ръст на продажбите между 1,0 и 2,0% (преди това: 1,5 до 3,5%). За бизнес подразделението „Адхезивни технологии“ понастоящем се очаква органичен ръст на продажбите в диапазона от 2,0 до 3,0% (преди това: 2,0 до 4,0%). За „Потребителски марки“ вече се предвижда органично увеличение на продажбите от 0,5 до 1,5% (преди това: 1,0 до 3,0%). В същото време очакванията за коригираната възвръщаемост на продажбите (коригиран марж на печалбата преди лихви и данъци) се увеличават до диапазона между 14,5 и 15,5% (преди това: 14,0 до 15,5%). За „Адхезивни технологии“ коригираната възвръщаемост на продажбите вече се очаква да достигне между 16,5 и 17,5% (преди това: 16,0 и 17,5%), а за „Потребителски търговски марки“ – между 14,0 и 15,0% (преди това: 13,5 и 15,0%). Коригираната печалба на привилегирована акция (EPS) при постоянни валутни курсове все още се очаква да се увеличи в диапазона от нисък до висок едноцифрен процент.

Развитие на продажбите и печалбата през първото полугодие на фискалната 2025 г.

През първата половина на 2025 г. Henkel постигна продажби на Групата на стойност 10,402 млрд. евро, което се равнява на номинално развитие от -3,8% (второ тримесечие: 5,160 млрд. евро, -6,1%). Валутните ефекти намаляват продажбите с -2,8% (второ тримесечие: -4,1%). Придобиването и продажбата на активи намаляват продажбите с -0,9% (второ тримесечие: -2,9%). Докато продажбата на бизнеса с потребителски марки в Северна Америка през април 2025 г. имаше отрицателно въздействие, придобиванията, направени миналата година и в двете бизнес подразделения – Seal for Life и Vidal Sassoon – имаха положителен ефект. В органично изражение (т.е. коригирано за валутни курсове и придобивания/продажби) продажбите са сравними с предходната година с промяна от -0,1% (второ тримесечие: +0,9%). Това се дължи на положителното развитие на цените и в двете бизнес подразделения. През първото полугодие развитието на обемите на ниво Група леко намаля. Това се дължи главно на предизвикателната геополитическа и макроикономическа среда, която се отрази както на промишленото търсене, така и на потребителските настроения – особено в Северна Америка и най-вече през първото тримесечие.

През първото полугодие бизнес подразделението „Адхезивни технологии“ постигна положителен органичен ръст на продажбите от 1,2% главно благодарение на бизнес направлението „Мобилност и електроника“ (второ тримесечие: +1,3%). Бизнес подразделението „Потребителски марки“ регистрира спад в органичните продажби от -1,6% (второ тримесечие: +0,4%). Докато бизнес направлението „Грижа за косата“ постигна положителен ръст на органичните продажби, направленията „Перилни препарати и грижа за дома“ и „Други потребителски бизнеси“ регистрираха спад в ръста на органичните продажби.

Регионите Европа и Северна Америка отбелязват спад в органичните продажби съответно от -1,9% (второ тримесечие: -1,8%) и -3,4% (второ тримесечие: -1,2%) най-вече поради трудната геополитическа и макроикономическа среда. Противно на това в региона на IMEA (Индия, Близкия изток и Африка) Henkel генерира значителен органичен ръст на продажбите от 9,1% (второ тримесечие: +13,9%). Регионът на Латинска Америка постига положителен органичен ръст на продажбите от 0,4% (второ тримесечие: -0,6%). За Азиатско-тихоокеанският регион е отчетен силен органичен ръст на продажбите от 3,4% (второ тримесечие: +3,1%).

Коригираната оперативна печалба (коригиран EBIT) нараства леко от 1,610 млрд. евро през първата половина на 2024 г. до 1,614 млрд. евро.

Коригираната възвръщаемост на продажбите (коригиран марж на печалбата преди лихви и данъци) на Групата Henkel регистрира увеличение от 60 базисни пункта от 14,9% на 15,5%.

Печалбата на преференциална акция се увеличи до 2,66 евро (предходната година: 2,46 евро). Коригираната печалба на преференциална акция нараства с 1,1% до 2,81 евро в сравнение с 2,78 евро за предходния период. При постоянни валутни курсове коригираната печалба на привилегирована акция се увеличава с 5,0%.
Съотношението на нетния оборотен капитал към продажбите през второто тримесечие се увеличава с 0,8 процентни пункта спрямо предходния период – от 5,2% на 6,0%.

Свободният паричен поток в размер на 485 млн. евро е по-нисък отколкото през първата половина на 2024 г. (772 млн. евро) и се дължи – наред с други фактори – на по-високи нетни оборотни средства и на по-големи плащания за инвестиции в имоти, машини и съоръжения и нематериални активи.
Към 30 юни 2025 г. нетното финансово състояние възлиза на -494 млн. евро (31 декември 2024 г.: -93 млн. евро).

Развитие на бизнес подразделенията през първото полугодие на 2025 г.

През първата половина на 2025 г. продажбите в бизнес подразделението „Адхезивни технологии“ се увеличават органично с 1,2% (второ тримесечие: 1,3%). Това увеличение се дължи на балансирано положително развитие на цените и обемите. В номинално изражение продажбите достигат 5,416 млрд. евро, което е малко под предходния период, или -1,1% (второ тримесечие: 2,701 млрд. евро).

Положителният ръст на органичните продажби на бизнес подразделението „Адхезивни технологии“ през първата половина на годината се дължи по-специално на бизнес направлението „Мобилност и електроника“, което постигна добър ръст на органичните продажби от 2,8% (второ тримесечие: +2,5%). Този ръст се дължи на двуцифрения ръст на органичните продажби в бизнеса с електроника и на много силния ръст на органичните продажби в промишления бизнес. Същевременно автомобилният бизнес намаля поради предизвикателната пазарна среда. Бизнес направлението „Опаковки и потребителски стоки“ отчете стабилен ръст на органичните продажби (второ тримесечие: +0,4%). Докато бизнесът с опаковки отбеляза лек спад в органичните продажби, това беше компенсирано от положително увеличение на органичните продажби в бизнеса с потребителски стоки. Бизнес направлението „Занаятчии, строителство и професионалисти“ постигна органичен ръст на продажбите от 0,6% (второ тримесечие: +0,8%). Този ръст се дължи по-специално на добрия ръст на органичните продажби в строителния бизнес. Потребителските и занаятчийските фирми и предприятията за общо производство и поддръжка отбелязват стабилно развитие в сравнение със същия период на предходната година.

Коригираната оперативна печалба е малко под нивото от предходната година и възлиза на 931 млн. евро. Коригираната възвръщаемост на продажбите (коригиран марж на печалбата преди лихви и данъци) обаче се е увеличила до 17,2% в сравнение със 17,0% за предходния период. Това се дължи главно на благоприятния бизнес микс.

Органичният ръст на продажбите в бизнес подразделението „Потребителски марки“ е -1,6% в сравнение с предходния период (второ тримесечие: +0,4%). В номинално изражение продажбите достигат 4,907 млрд. евро (второ тримесечие: 2,422 млрд. евро), което е спад от -6,8% спрямо предходния период. Бизнес подразделението отчита добро развитие на цените в сравнение с първата половина на 2024 г. За разлика от това обаче обемите намаляват главно поради предизвикателна потребителска среда на ключови пазари като Северна Америка и Европа.

През първата половина на годината бизнес направлението „Пране и грижа за дома“ отчита спад на органичните продажби с -2,6% (второ тримесечие: -0,9%). Бизнесът с продукти за грижа за дома генерира положителен ръст на органичните продажби като резултат най-вече на много силен ръст на органичните продажби в категорията за миене на съдове. Същевременно бизнесът с продукти за пране регистрира органичен спад в продажбите. През първото полугодие бизнес направлението „Грижа за косата“ постига положителен ръст на органичните продажби от 0,9% (второ тримесечие: +3,2%). Потребителският бизнес отчита добър ръст на органичните продажби главно благодарение на силното представяне на категорията „Боя за коса“ и доброто развитие в категорията „Стайлинг за коса“. Професионалният бизнес регистрира лек спад в органичните продажби поради предизвикателната потребителска среда, особено в региона на Северна Америка. През първата половина на годината бизнес направлението „Други потребителски бизнеси“ регистрира спад в органичните продажби от -4,2% (второ тримесечие: -1,7%) основно поради негативното развитие на бизнеса с грижа за тялото в регионите на Северна Америка и Европа.

С резултат от 748 млн. евро коригираната оперативна печалба е малко под нивото от предходния период. Коригираната възвръщаемост на продажбите (коригиран марж на печалбата преди лихви и данъци) се е увеличила значително до 15,3% в сравнение с 14,3% за предходния период. Това развитие се дължи основно на продължаващата валоризация на портфолиото и икономиите, постигнати чрез оптимизация във веригата на доставки.

Изпълнението на Програмата за целенасочен растеж напредва допълнително

През първата половина на 2025 г. Henkel продължи успешно да изпълнява стратегическите приоритети, заложени в неговата Програмата за целенасочен растеж, и постигна добър напредък.

В бизнеса с адхезивни технологии ясният фокус на Henkel върху големите глобалнии тенденции на мобилността, свързаността, цифровизацията, урбанизацията и устойчивостта помага за укрепване на конкурентоспособността и устойчивостта в предизвикателна пазарна среда. В областта на устойчивостта например Henkel подкрепя своите клиенти от различни браншове за постигането на техните цели за устойчивост чрез ефективни, екологосъобразни решения. В бизнес подразделението „Потребителски марки“ Henkel допълнително фокусира портфолиото си. Понастоящем първите 10 марки представляват вече около 60% от продажбите. През второто тримесечие тези 10 водещи марки отбелязаха органичен ръст на продажбите от над 3% в резултат на балансирано положително развитие на цените и обемите.

За да засили допълнително своята конкурентоспособност, Henkel акцентира върху силни иновации в привлекателни бизнес области. През първото полугодие те отново допринесоха за растежа и на двете бизнес подразделения. При адхезивните технологии Henkel постига висок едноцифрен растеж в бизнеса с метални опаковки, като набляга на устойчиви и ориентирани към клиента иновации и така изпреварва пазара. Един пример от този сегмент е първият на пазара нископенлив препарат за почистване при ниска температура. Иновацията дава възможност за ефективно и устойчиво производство на кутии за напитки чрез значителна икономия на енергия и до 25% по-малко потребление на вода. През последните три години Henkel утрои размера на бизнеса си в тази област. В бизнес подразделението „Потребителски марки“ продължаващото внедряване на новата марка Creme Supreme на нови пазари допринесе за значителния ръст на категорията „Боя коса“ през второто тримесечие. Creme Supreme е първият продукт за боядисване на коса с иновативна технология за свързване. Той поддържа структурата на косата чрез микровръзки и укрепва косъма, а също така образува защитен слой, който обгръща косата и предотвратява накъсването.

„След бавен старт на фискалната 2025 година успяхме да постигнем значително подобрение в продажбите през второто тримесечие – особено по отношение на своя потребителски бизнес. В същото време продължихме уверено да увеличаваме рентабилността и в двете ни бизнес подразделения“, поясни Карстен Кнобел. „Това ясно показва, че трансформацията на Henkel е успешна. Ще продължим да управляваме тази промяна, за да бъдем още по-добре позиционирани и по-конкурентоспособни в дългосрочен план. Трансформираме Henkel за успешно бъдеще и като следваме ясна стратегия, продължаваме своя курс към по-нататъшен печеливш растеж.“

Вижте още:

Световно известни български музиканти обединяват класическа музика и модерни визуални изкуства в събитие с глобален стрийминг На 8 август Дворецът в Балчик ще се...