По данни на проучвания, над 65% от учителите в България се сблъскват с проблеми с гласа, което повдига въпроса дали именно те са най-засегнатите от шума в класните стаи. Според Световната здравна организация (СЗО) фоновият шум в учебните помещения трябва да бъде под 35 dB. В България, нормата е малко по-висока – 40 dB. Тази разлика поставя въпроса защо акустичната среда в българските училища често не отговаря на международно признатите препоръки за ефективно обучение.
Ефективната учебна среда се гради върху мотивирани преподаватели, любознателни ученици и пространство, насърчаващо дискусии и сътрудничество. Важен, но често подценяван фактор за постигането на такава среда е акустиката на учебните заведения. Шумът се оказва пречка не само за концентрацията, но и за мотивацията на учениците, а също така води до влошаване на здравето на учителите.
Официалните стандарти за допустимите нива на шум в учебните помещения в България са определени в Наредба № 6 от 26 юни 2006 г. и засягат както началните и средните училища, така и университетските зали. Съгласно нея, допустимото еквивалентно ниво на шум е 40 dB(A).
Въпреки това, СЗО препоръчва по-строги стандарти, стремейки се към фонов шум под 35 dB(A) с цел гарантиране на нормално възприемане на речта и оптимална концентрация.
Инженер Александър Киречев, основател на Acoustic Force, коментира: „Сравнението показва, че българските нормативи са по-либерални от международните препоръки. Според действащата нормативна база, в класните стаи може да бъде по-шумно, отколкото е оптимално за ефективно обучение.“
Данни от доклад на Ecophon, базирани на дългогодишните проучвания на Bridget Shield, показват, че учителите, работещи в училища с лоша акустика, са по-склонни към здравословни проблеми. Над 65% от участвалите в изследването учители са имали затруднения с гласа, а 80% са страдали от шумово предизвикан стрес.
Доброто разбиране на учебния материал изисква разлика между силата на гласа на учителя и фоновия шум от поне 15 dB. При нормална сила на гласа – около 55-60 dB, фоновият шум не трябва да надвишава 40-45 dB, за да се осигури ясна комуникация в класната стая, обяснява инж. Киречев.
Шумът оказва влияние и върху представянето на учениците. Лошата акустика в класната стая може да доведе до намалена концентрация и по-ниски академични резултати. Важно е да се вземат мерки за подобряване на акустичната среда, за да се осигури комфорт и благоприятни условия за обучение както на учениците, така и на учителите.