Изтъкнатият турски диригент Мурат Джем Орхан гостува на Софийската филхармония

Концерт за цигулка, виолончело и оркестър в ла минор от Брамс и Трета симфония от Чайковски ще звучат в зала „България“ в първия ден на февруари под палката на уважавания турски диригент Мурат Джем Орхан. Солисти на вечерта са Павел Берман, който ще свири на цигулката, принадлежала на Ойстрах и Мехай Рио – виолончело.

Родени на една и съща дата, Брамс и Чайковски гледат на музиката през очите на вечното съперничество. Брамс смята, че Чайковски е прекалено емоционален в произведенията си, а Чайковски го намира за скучен и посредствен. Въпреки това, при единствената им среща, те откриват удоволствието от комуникацията един с друг. И двамата остават в музикалната историята със своите гениални произведения, които и до днес будят възторга на публиката.


Диригентът и композитор МУРАТ ДЖЕМ ОРХАН, новият генерален артистичен директор на концертната зала CRR (Cemal Reşit Rey) в Истанбул, е един от финалистите на IV Конкурс за диригенти „Светланов“ в Париж през 2018. След като завършва оперно пеене в Държавната консерватория „Dokuz Eylül University“ в Измир, той продължава с магистратура в Истанбулския университет и в Бруклинския музикален колеж в Ню Йорк. Дипломирал се е в класа по оркестрово дирижиране на маестро Антонио Пироли в Държавната консерватория на Университета „Мимар Синан“ в Истанбул.

Посещавал е майсторските класове по дирижиране на Йорма Панула в Полша, Алпарслан Ертунгеалп в Будапеща, Мишел Табачник в Академия „Киджана“, Ренгим Гьокмен в Измир и Уилям Хикс, хоров диригент на Метрополитън опера в Ню Йорк.

През 2016 е успешният му дебют в Германия с Хайделбергската „Синфониета“, с оркестрово произведение на Фазил Сай на Пролетния фестивал в Хайделберг, с висока оценка от публиката и критиката. Той е дирижирал всички държавни симфонични оркестри и оперни театри в Турция. Сред значимите му диригентски изяви са „Турандот“ на Пучини, „Любовен еликсир“ на Доницети, „Фиделио“ на Бетовен, „Вълшебната флейта“, „Така правят всички“, „Отвличане от сарая“, „Дон Жуан“ и „Сватбата на Фигаро“ на Моцарт, „Тайният брак“ на Чимароза, „Севилският бръснар“ на Росини, оперетата „Айше“ на М. Сабахаттин и балетния колаж по музика от „Ромео и Жулиета“ на П. И. Чайковски.

Международната му кариера включва концерти със Симфоничния оркестър на Албанското радио и телевизия, Словашкия Радиосимфоничен оркестър, Симфоничния оркестър на Пори, Оркестъра на град Гросето, Камерен оркестър „Атлантида“, Пазарджишкия симфоничен оркестър, Симфоничния оркестър на Лиепая.

ПАВЕЛ БЕРМАН привлича вниманието на международната общественост през 1987, когато на 17-годишна възраст, печели второ място на конкурса „Паганини“, а през 1990 получава първа награда и златен медал на Международния конкурс за цигулари в Индианаполис.

Той се изявява като солист и/или диригент с оркестри като „Московски виртуози“, „Италиански виртуози“, Оркестъра на RAI в Торино, Оркестъра на Академия „Санта Чечилия“, Московския симфоничен оркестър, Румънското национално радио, Пражкия симфоничен оркестър, Щатскапеле – Дрезден, Берлинския симфоничен оркестър, Симфоничния оркестър на Индианаполис, Симфоничния оркестър в Далас, Пекинския филхармоничен оркестър и др.

Свирил е в престижни зали като „Карнеги хол“ в Ню Йорк, Театър „Шанз Елизе“ и зала „Гаво“ в Париж, зала „Херкулес“ в Мюнхен, Auditorio Nacional de Música в Мадрид, „Бункакайкан“ в Токио, Миланската Скала. През 1998 той основава Камерния оркестър на Каунас в Литва и е негов артистичен директор до 2005. Участва в проекта „Рахманинов“, представен в Академия „Санта Чечилия“ и на фестивала „Музикални седмици“ в Стреза.

Павел Берман си е сътрудничил с музиканти като Лазар Берман, Андраш Шиф, Бруно Канино, Александър Рудин, Елиаху Инбал, Даниел Орен, Шломо Минц, Албан Герхард, Доналд Вайлерщайн. Правил е записи за фирмите Koch International, Audiofon, Discover, Phoenix Classics, Dynamic. Той води майсторски класове в множество академии и редовно е канен да участва в жури на Международния конкурс „Паганини“, Международния конкурс „Джордже Енеску“, конкурса „Исанг Юн“, „Класически струни“ и много други.

През 2021 става съосновател и артистичен директор на онлайн центъра за сценични изкуства Monteverdi Circle. В момента Павел Берман е професор в Консерваторията на Италианска Швейцария (Conservatorio della Svizzera Italiana) в Лугано и в Академия Перози (Accademia Perosi) в Биела, Италия.

Сред бившите му възпитаници са известни артисти като неотдавнашния победител на конкурса „Паганини“ Джузепе Гибони, концертмайсторът на оркестъра на „Ла Скала“ Лаура Марцадори, носителят на наградата ICMA 2022 Дженаро Кардарополи и много други цигулари, заели водещи позиции в авторитетни оркестри. Той свири на цигулка „Антонио Страдивари“ – Кремона 1702, „ex David Oistrakh“, любезно предоставена му от Фондация „Pro Canale“ в Милано.

Павел Берман е роден в Москва през 1970. Учи в Централното музикално училище и Московската консерватория „Чайковски“ при Игор Безродни, а след това заминава за „Джулиард Скул“ в Ню Йорк, където учи при Дороти Де Лей, а по-късно и при Исак Щерн.

МЕХАЙ РИО притежава изключителна виртуозност и завладяваща емоционалност, с което се е превърнала в най-признатия виолончелист в Република Корея. Тя се стреми да свири музика, която я прави щастлива така, както и нейната публика и получава заслужено високи оценки за първокласните си изпълнения. Някои от най-значимите ѝ участия са със знаменитата пианистка Марта Аргерич и с виртуоза на цигулката Шломо Минц.

На шестгодишна възраст Мехай получава първия си урок по виолончело. Печели всички национални конкурси, което я амбицира да учи в чужбина, за да развие музикалните си способности в най-доброто музикално училище. На шестнайсет години постъпва в „Джулиард Скул“, след това завършва обучението си със степен „доктор на изкуството“ в Мичиганския университет, което я подготвя да стане истински задълбочен музикант.

Тя е една от най-предпочитаните виолончелистки, свирила е с много реномирани оркестри, като Берлинския симфоничен оркестър, Нюрнбергския симфоничен оркестър, Симфоничния оркестър на Пражкото радио, Филхармонията на Словашкото радио, Израелския симфоничен оркестър, Филхармонията на Хонконг, Симфоничния оркестър на Рим, Филхармонията на Малта, Филхармонията на Сеул, Корейския симфоничен оркестър, Симфоничния оркестър Бучеон, Филхармоничния оркестър Даегу, Филхармонията на Уонджу, Филхармонията на Чеджу Прайм, Симфоничния оркестър на Чонджу, Филхармонията на Сувон, Филхармонията на Кьонги и др. С тях се изявява на сцената на някои от най-известните концертни зали, сред които „Златната зала“ на Музикферайн, Зала „Верди“, Зала „Херкулес“, Зала „Сметана“, Зала „Дворжак“, Зала „Лист“, Карнеги Хол, Аудиториум дела кончилационе и Залата на Берлинската филхармония.

През 2013 Мехай Рио записва и издава свой албум за Deutsche Grammophon, с изпълнение на концертите за виолончело на Сен-Санс и Елгар. Преди това тя има и два албума, издадени от SONY Entertainment, със записи със Симфоничния оркестър на Пражкото радио под диригентството на Владимир Валек и с трио Cosmopolitan като негов член.

Освен интензивната си концертна дейност, Мехай Рио е участвала и като член на жури на редица конкурси – „Енеску“, „Хачатурян“, „Антонио Джанигро“, „Белград“, „Класически струнен конкурс“, „Брамс“ и много други.

Понастоящем живее във Виена и активно концертира – редовно изнася над 30 концерта годишно. Тя е и артистичен директор на IMK (Асоциация за международна подкрепа на музика и култура).

Билети са налични на касата на зала „България“ и в Ивентим.

Вижте още:

Държавата започва обсъждането на възможностите за изграждането на консолидиран платежен механизъм за компенсиране на производителите при форсмажорни обстоятелства. Това се...

Между 6 месеца и 1 година са необходими на българските компании, за да се подготвят за еврозоната. Това показват резултатите от неформално проучване на Асоциация на...