Novartis България стартира традиционната си информационна кампания срещу рака на гърдата „Времето е живот“

Едва 13,5% от българските жени посочват, че са добре запознати със заболяването рак на гърдата. Именно затова кампанията “Времето е живот” на Novartis България продължава да генерира уникално и достоверно съдържание от водещи специалисти в областта на онкологията, за да информира широката общественост за нуждите от навременна и честа профилактика.

През месец октомври 2024 година Novartis България реализира представително проучване, което дава реалистичен поглед върху нагласите на българските жени по отношение на заболяването рак на гърдата. Изследването е реализирано от социологическата агенция Blue Point по поръчка на Novartis България и включва представителна извадка от жени на възраст между 25 и 55 години, живеещи предимно в големите градове на страната ни.


Резултатите показват, че под 10% от респондентите заявяват, че са изцяло запознати с конкретни кампании срещу рака на гърдата и ги следят ежегодно, а едва 13,5% от българските жени имат задълбочени знания по темата за превенция на рака на гърдата. Това категорично подчертава нуждата от концентриране на усилия с цел повишена осведоменост на обществото в тази посока. Този октомври кампанията „Времето е живот“ на Novartis за втора поредна година разпространява към широката общественост най-актуално и достоверно съдържание по темата с помощта на водещи експерти в областта на онкологията. В подкрепа на инициативата се присъединяват и популярни личности с отношение към проблема рак на гърдата. Всички видеа, експертни материали, специализирани интервюта и ценна информация относно най-често срещаната форма на злокачествено заболяване при жените са отново свободно достъпни за всеки в каналите на Novartis България ​​- YouTube, Facebook и Instagram, както и в медийното простраство.

Проучването сред българските жени показва, че 85% от анкетираните теоритично посочват необходимостта да се прави профилактика поне веднъж годишно, но едва 46% от тях реално са посетили специалист през последната една година. Това несъответствие между знанията на теория и двойно по-малкото реални действия по отношение на регулярните профилактични прегледи до голяма степен се дължи на страх или липса на информация. Данните сочат, че 52,5% от жените в България избягват чести профилактични прегледи поради безпокойство от евентуална диагноза, докато 44,8% индикират, че пропускат регулярните прегледи, защото нямат достатъчно информация по темата. На фона на тези данни почти 30% от интервюираните жени посочват, че имат поставена диагноза с някои от изследваните образувания, като най-често срещаното е наличието на киста на гърдата, следвани от фиброкистозни промени в гърдите и фиброаденом.

Относно начините на диагностика респондентите от проучването посочват, че 33,3% регулярно прилагат самопреглед на гърдите си, докато 13% никога не са го правили. Друг често срещан начин на диагностициране и профилактика е посещението на лекар-специалист за преглед при 25% от българките, а 22,8% не са го правили нито веднъж в живота си. Регулярното провеждане на ехомамография и мамография са по-слабо популярни сред жените в страната, а логично с най-малка честота респондентите посочват извършването на ядрено-магнитен резонанс, който е много по-специфичен и изисква повече ресурси.

От проведеното проучване става ясно, че българките посещават за първи път специалист във възрастта 25-35 години. Това най-често се случва по тяхна инициатива или по препоръка на личния им лекар, без да имат конкретни оплаквания. От друга страна, 15% от анкетираните посочват, че са посетили за първи път специалист едва след като са имали вече много конкретни оплаквания.

Поредицата от инициативи на информационната кампания „Времето е живот“ целят да подчертаят значението на профилактиката и ранното диагностициране на рака на гърдата. Социологическото проучване показва, че информационни кампании като “Времето е живот” са посочени като мотивиращ фактор за по-чести прегледи при цели 43% от жените в България. Други силно мотивиращи фактори са безплатните профилактични прегледи, регулярното насочване от личния лекар и прегледите, които са платени от работодателите.

В настоящото изследване наблюдаваме, че близо ⅔ от анкетираните посещават личния си лекар поне веднъж на половин година или по-често. Предвид тези факти, жените в България могат да бъдат все по-успешно стимулирани към профилактика чрез информационни активности, които популяризират превенцията на рака на гърдата. Именно затова инициативата “Времето е живот” цели да генерира все повече актуална, надеждна и научнообоснована информация в полза на пациентите и техните близки, както и ефективно да наложи профилактични навици в съзнанието на българките.

“Novartis заявява категоричната си и силна позиция в борбата срещу рака на гърдата, където се откроява като безспорен лидер и иноватор със солиден опит и постижения в терапията на това заболяване. По този начин предоставяме на пациентите и специалистите-онколози оптимизъм, че диагнозата рак на гърдата не е присъда. Напредъкът в науката и медицината все повече доказва, че болестта може да се овладее и пациентите с рак на гърдата имат възможност да водят по-дълъг и пълноценен живот.”, казва Андрия Томович, генерален мениджър на Novartis България.

Вижте още:

Сдружение Българска асоциация за управление на хора (БАУХ) има нов изпълнителен директор. Това е Паула-Анастасия Сбиркова, която поема ролята, след като Полина Господинова-Георгиева реши да продължи професионалното си...

Стратегията е насочена към развитие на ангажираността с клиентите, многоканалния подход и управлението на взаимоотношенията.Революционната стратегия на Пощенска банка...