България заема водещи позиции в Европа по отношение на здравния туризъм, като вече активно развива и медицинския такъв, включвайки го в националното си рекламно портфолио. Това заяви Сийка Кацарова, новоизбраният президент на Европейската СПА асоциация, в ефира на Bloomberg TV Bulgaria. По думите ѝ, страната ни притежава модерна база и технологии.
Активното рекламиране на тези ресурси обаче изостава, според Кацарова. Тя подчерта, че развитието на медицинските услуги в нашите курорти може да гарантира целогодишно заетост. Предстои публикуването на данни от проучване, което ще определи конкретните направления в здравния туризъм, в които България има конкурентни предимства. Кацарова акцентира върху нуждата от създаване на силен бранд в сфери като денталната медицина.
Необходимо е общините и местните власти също да се включат активно в популяризирането на медицинския туризъм, разглеждайки го като интегрална част от цялостния здравен туризъм. „Когато разполагаш с надеждни данни, можеш да взимаш и по-верни решения“, отбеляза Кацарова. Тя даде пример с данни от германската СПА асоциация, които показват, че всеки евро, инвестиран в профилактика, носи възвръщаемост над седем пъти.
Европейската СПА асоциация работи по редица значими проекти, включително възстановяване на институти по балнеология, както прави Чехия чрез Плана за възстановяване и устойчивост. Други инициативи целят популяризиране на минералните извори в Европа. Особено важно е да се подкрепят дестинации, чийто потенциал тепърва се изследва.
Изкуственият интелект, макар и да не може да замести експертизата, има роля в информирането на пациентите относно най-съвременните лечения и предлагани дестинации. Европейската СПА асоциация продължава ключовата си роля като неправителствен партньор на ЕС в областта на здравеопазването, рехабилитацията, превенцията и туризма, стремейки се към правилно позициониране на европейските здравни курорти.