Инвестиционният фонд Central Asia Capital, партньор на руския автомобилопроизводител АвтоВАЗ в Киргизстан, обяви планове за разширяване на износа на автомобили към редица държави, включително България. Информацията беше предоставена от председателя на съвета на директорите на фонда, Антон Собин, в интервю за Forbes.
Освен България, потенциални пазари за автомобилите на АвтоВАЗ са Казахстан, Афганистан, Туркменистан, Таджикистан и Румъния. Киргизстан вече е заявил интерес към закупуването на 400 автомобила Niva и Lada Granta, а банковият сектор в страната възнамерява да придобие 1000 Lada Largus за търговски цели.
През есента се планира посещение в Афганистан с участието на министъра на икономическото развитие на Киргизстан, за да се обсъдят детайлите по доставките на автомобили. Освен това, Антон Собин ще посети Туркменистан и Таджикистан, където вече има проявен интерес от страна на местни търговски и държавни структури. Очакванията са за годишен износ от до 1000 автомобила към всяка от тези държави.
Интересът към руските автомобили не се ограничава само до Централна Азия. Партньори от Румъния и България вече са провели разговори за ценообразуването на доставките миналата седмица. Според Собин, сътрудничеството с балканските страни би могло да стимулира износа до 2000-3000 автомобила годишно.
Central Asia Capital планира и вътрешно разширяване на дейността си чрез увеличаване на броя на автомобилите Lada в таксиметровия парк taxi.express и чрез лизингови схеми чрез leasing.express – с очаквани доставки от 1500 автомобила годишно.
В дългосрочен план, Киргизстан планира да стартира мащабно сглобяване на автомобили Lada през 2026 г. чрез строежа на завода Muras, който се очаква да достигне пълен производствен цикъл и производство на над 7000 автомобила годишно след 2035 г.
Тези планове се реализират на фона на промени в работния режим на АвтоВАЗ, който през юли се върна към четиридневна работна седмица за първи път от 2022 г. насам. Това решение беше мотивирано от неблагоприятната пазарна ситуация, включително високите лихвени проценти, затегнатите изисквания за кредитиране и увеличените вносни потоци.
Компанията обвинява чуждестранни производители в дъмпинг на цените, за да разчистят складовете си в Русия. През септември 2023 г. АвтоВАЗ беше включен в санкционния списък на САЩ, което доведе до блокиране на международни плащания, както съобщи ръководителят на компанията Максим Соколов.
Блокирането на плащанията се извършва не само от банки в "неприятелски" държави, но и от други финансови институции, опасяващи се от вторични санкции, което допълнително усложнява международната търговия на компанията.