Balkan eCommece Summit: Вашият онлайн магазин може да продава във всички Балкански държави наведнъж

За Никола Илчев, създател на eCommece Academy:

Никола Илчев е създател на eCommece Academy и организира едни от най-популярните събития за онлайн магазини у нас като eCa Conference, Продавай успешно в Румъния, eCA Awards, Правни данъчни аспекти в онлайн търговията, а от 2023 включва Balkan eCommece Summit. Той е предприемач с опит в управление на бизнеси с над 15 години, а последните 7 изгражда екомерс общност в България, която подкрепя с ноу-хоу, полезно съдържание, запознаване с ключови личности и техники за повече продажби в България и чужбина. Управлява групa за бизнес развитие - eCommerce Academy Community.


За Balkan eCommece Summit:

Събитието ще се проведе на 04-ти и 05-ти април 2023 в София Тех Парк под формата на двудневна конференция, експо зона с над 30 международни изложители и нетуъркинг парти след първия ден.

Представители на Румъния, Гърция, България, Сърбия, Северна Македония, Хърватска, Черна Гора и много други ще сe ще очертаят основните начини и предизвикателства за стъпване на техните пазари, както и ще дадат ориентир за какво да внимават новите екомерс играчи там. Темите, които ще обхване събитието, покриват всички аспекти на онлайн търговията.

Никола, ти имаш поглед върху електронната търговия в България и чужбина, би ли споделил колко трудно е да се прави онлайн търговия в рамките на Балканските държави? Кои основни препятствия би очертал ти?

Не можем да кажем, че е трудно, но със сигурност е по-лесно отколкото преди 5-6 години, когато и услугите не бяха на днешното ниво и европейската нормативна рамка поставяше редица ограничения пред компаниите. Вероятно единствената по-сериозна пречка е, че част от държавите съседки - Сърбия, Македония, Албания, Косово, Босна и Херцеговина и Черна гора, не членуват в ЕС и това поража затруднения по отношение на преноса на стоки. Изискват се много документи и заплащане на допълнителни такси, което прави процеса бавен, а стоките ни по-скъпи.

Наблюдаваш ли тенденция представители на съседни държави повече да имат интерес да правят екомерс бизнес в България и обратното?

Да, категорично има интерес, както от страна на много чуждестранни компании да продават онлайн в България, така и от страна на много български онлайн търговци да продават в Румъния, Гърция, Унгария, Чехия, Словения, Словакия и други. В последните няколко години куриерските услуги се подобриха значително, стойността на доставка на пратка падна до нива, в които български магазин съвсем спокойно може да се конкурира с подобни на него в изброените пазари.

С какво балканският екомерс се отличава от световния, има ли разлики?

Както вече казах, основна пречка е, че част от държавите не са страни членки на ЕС, което до някаква степен прави придвижването на стоки по-трудно. Но пък има и нещо много позитивно - хората тук са с много сходен манталитет и навици за пазаруване онлайн, което прави по-лесно маркетирането на стоки от един пазар на друг.

Коя от балканските държави е с най-добре развит пазар, по отношение на електронната търговия и коя в процес на развитие в тази сфера? Къде е България в тази скала?

Румъния и Гърция като част от ЕС и естествено като държави със съответно 19 и 11 милиона жители, са сред най-добре развитите екомерс пазари на балканите, следвани от България и Хърватия. Веднага след това идва Сърбия, която по численост на населението е колкото България - малко под 7 милиона жители. В тези държави се наблюдава добро развитие на услугите за ел. търговци, като платформи, куриерски и платежни инструменти, както и добро познаване на маркетинг подходите.

По-назад, но пък работещи с добри темпове са всички останали държави от западните балкани - Северна Македония, Босна и Херцеговина, Косово, Албания и Черна гора. Очакванията са те бързо да догонят своите съседи и съвсем скоро да говорим за един общ пазар наречен “Отворени балкани”.

Какви партньори подкрепят Balkan eCommerce Summit и защо?

Имаме удоволствието да си партнираме със страхотни организации. Зад нашата инициатива вече стоя повече от 15 браншови организации от България и съседните страни, а сме в преговори и с още такива.

Част от организациите са BESCO, Българска стопанска камара, Българо-Румънска Търговско промишлена палата, Съюз за стопанска инициатива, Екомерс асоциациите на Северна Македония, Хърватска, Босна и Херцеговина и много други.

За кого е Balkan eCommece Summit и кои са основните ползи от участието в този първи по рода си балански екомерс форум?

Balkan eCommece Summit е за електронните търговци от балканите, които искат да разберат как успешно да стъпят на съседен пазар, а защо не и на всички балкански пазари. Все пак населението на Балканите е 60 милиона души, което е една не лоша цел за всеки онлайн търговец.

Основните ползи са пряко свързани със съдържанието, което предвиждаме събитието да включва и огромната експо зона, в която ще има повече от 30 изложители.

Събитието ще предложи три основни направления на съдържанието: фокусирани eCommerce теми като Live Shopping като нов маркетингов инструмент, световни маркетплейс платформи - eBay, ново тенденции и други. Вторият тип лекции, които посетители ще могат да видят, са дискусионните панели на теми като: маркетингови стратегии при трансгранична търговия, инструменти за подобряване на продажбите, транс-гранични логистични решения и други. Последната група лекции, но не по важност, са тези представящи всеки един пазар. В тях сме поканили основни представили на браншови организации или пазарни лидери, които да споделят най-актуалната информация.

Какво да очакваме преди 04-ти и 05-ти април, когато ще се случи Balkan eCommece Summit?

Поетапно ще публикуваме темите, лекторите, изложителите и всички наши партньори, които виждат потенциал в събитието и търговията между балканските държави. Междувременно можете да следите всичко във Фейсбук ивента: https://fb.me/e/5D29pmCIM, както и във всички социални мрежи. Цялата комуникация и официален език е английски и се надяваме да успеем да изненадаме и най-добре подготвените електронни търговци с Balkan eCommerce Summit. Билетите вече са в продажба ( https://balkan.ecommercebg.com ), а най-любопитни са въпросите около партито, което ще се случи след края на първия конферентен ден и предвижда сериозен бизнес нетуъркинг.

Вижте още:

Събитието откри „Седмицата на еврото“ с фокус влизането на България в еврозоната.Асоциацията на банките в България (АББ) подкрепи Десетата юбилейна...