Honda: Производството на евтини електрически коли е твърде трудно

Планираното сътрудничество между Honda и General Motors, свързано с производството на бюджетни електромобили, беше внезапно отменено. Съвместният проект, който беше обявен през април 2022 г., трябваше да разработи нова платформа за по-евтини електромобили за Северна Америка, Южна Америка и Китай. Но преди броени дни двете компании разкриха, че този план вече го няма.

„След задълбочени проучвания и анализи стигнахме до взаимно решение да прекратим програмата. Всяка от компаниите остава ангажирана с достъпността на пазара на EV.“, казаха Honda и GM в съвместно изявление.

„След като изучавахме идеята в продължение на една година, решихме, че това ще бъде трудно като бизнес, така че в момента приключваме разработването на достъпно EV“, каза изпълнителният директор на Honda Тошихиро Мибе в интервю за Bloomberg. „GM и Honda ще търсят решение поотделно. Самият проект е отменен.“,каза Мибе.

Проблеми с клетките?

Вече отменената платформа трябваше да използва батериите Ultium на GM. GM представи Ultium през 2020 г. като своя литиево-йонна клетка от трето поколение, разработена съвместно с LG Chem. По това време главният изпълнителен директор на GM Мери Бара каза, че клетките Ultium ще паднат под бариерата от $100/kWh „в началото на живота на платформата“. През 2022 г. влязоха в производство първите базирани на Ultium електромобили — GMC Hummer EV, Cadillac Lyriq и BrightDrop Zevo 600.

Предполага се, че клетките Ultium са готови за масово производство, но GM и LG Chem се борят да превърнат това в реалност. През юли GM трябваше да спре производствената линия на BrightDrop в Канада поради недостиг на батерийни клетки, а данните за продажбите на Kelly Blue Book за първите три тримесечия на 2023 г. показват, че само 6920 базирани на Ultium EV (които включват Chevrolet Blazer и Silverado EV, както и микробусите Hummer, Lyriq и BrightDrop) са били доставени на клиенти.

За разлика от това, Chevrolet продаде 49 494 автомобила, които използват по-стара и по-скъпа технология на батерията, през същите тези девет месеца. GM заяви, че прекратява производството на Bolt тази година в завода си в Орион Тауншип, Мичиган, за да може да се преоборудва и да започне да произвежда електрически камиони от 2024 г. Миналата седмица обаче стана ясно, че производството на EV камиони е отложено за 2025 г.

Все още партньори

Въпреки всичко Honda и GM все още работят заедно по други съвместни проекти. Honda Prologue и Acura ZDX са електрически кросоувъри, които използват същата платформа като Cadillac Lyriq и Chevrolet Blazer, като и двата модела все още се реализират. Те дори ще включват Apple CarPlay и Android Auto, които GM спорно избра да премахне от своите автомобили от моделната година 2024 нататък.

GM и Honda също така си партнират заедно с BMW, Hyundai, Kia, Mercedes-Benz и Stellantis в проекта за нова северноамериканска мрежа за бързо зареждане. Седемте производители на оригинално оборудване планират да разположат 30 000 бързи зарядни устройства в САЩ и Канада от 2024 г.

Honda дори обяви друго сътрудничество с GM по-рано този месец – през 2026 г. Компанията иска да започне да управлява услуга за роботи таксита в Япония, използвайки Cruise Origin – автономно електрическо превозно средство, разработено от подкрепяната от GM AV компания. Honda обаче може да съжалява за това последно развитие след новината, че Калифорния е спряла разрешението на Cruise да управлява AV след ужасяващ инцидент, при който пешеходец, който вече е бил блъснат от друга кола, е бил прегазен и повлечен от Cruise AV в Сан Франциско.

Вижте още:

Събитието откри „Седмицата на еврото“ с фокус влизането на България в еврозоната.Асоциацията на банките в България (АББ) подкрепи Десетата юбилейна...