Китайският GWM може да отвори завод в Румъния и да съживи проекта в България

Китайският автомобилен производител Great Wall Motor (GWM) проучва възможността за откриване на производствено звено в Тимишоара, Румъния, съобщава Profit.ro. Създаването на новото юридическо лице, Mind Automobile Part România SRL, е осъществено чрез холандското дъщерно дружество на GWM - GWM Netherland Investment Holding.

Според анализирани документи, посоченият адрес съвпада с централата и производствените мощности на румънския производител на осветителни системи Elba, ключов доставчик на автомобилната индустрия. Основната дейност на новото дружество е определена като "производство на електрическо осветително оборудване", а неговото управление е поверено на китайски гражданин.

Този ход сигнализира за преход на GWM в Европа – от фокусиране върху продажбите на превозни средства към изграждане на местно производство на ключови компоненти. Предприятието в Тимишоара ще бъде интегрирано в глобалната Mind Group, която специализира в производството на автомобилни компоненти, включително осветление, системи за управление на светлините и температурата, както и електрически задвижвания и контролни системи.

Портфолиото на Mind Group включва и разработката на интелигентни системи за шофиране и потребителски интерфейси. Ключова част от стратегията на румънското дъщерно дружество е тясното сътрудничество с Elba, утвърден партньор в автомобилния сектор, който вече обслужва клиенти като Stellantis, Renault и VW Group. През тази година двете компании подписаха споразумение за сътрудничество, определяйки го като "първа стъпка в развитието на бизнес отношенията между GWM и Elba".

В последните години GWM неведнъж загатна за амбициите си за европейска производствена база. През 2023 г. Сянджунг Менг, президент на групата за европейски операции, заяви, че компанията изучава опита на други китайски производители, навлезли на европейския пазар, и обмисля потенциални локации за производство.

Въпреки откриването на първия завод на GWM в чужбина, в Тайланд, напредъкът в Европа остава ограничен. Продажбите на марките ORA и WEY на Стария континент възлизат на едва над 2000 автомобила към настоящия момент. Миналата година компанията осъществи значителни промени в европейската си структура, като затвори координационния си център в Мюнхен и съкрати 100 служители. Управлението на външните пазари беше прехвърлено към Great Wall International Trade Company Limited.

Въпреки тези промени, GWM подчерта, че Европа остава приоритетен пазар и потвърди, че бъдещите дейности, включително разширяването на дилърската мрежа и проучването на възможности за местно производство, ще продължат в рамките на новата структура.

Не може да не се отбележи и българската следа в развитието на GWM. През 2012 г. беше открит заводът на "Литекс Моторс" в село Баховица, близо до Ловеч, който произвеждаше модели на китайската компания. До 2015 г. производственият капацитет достигна около 5000 автомобила годишно, с амбиция за увеличаване до 8000. Въпреки това, през 2017 г. предприятието фалира.

Неотдавна, автомобилният експерт Константин Томов коментира пред Money.bg, че съществува възможност заводът в Баховица да бъде рестартиран и да започне сглобяване на електромобили за европейския пазар. Той сподели, че преговорите с GWM продължават и е получено потвърждение от президента на компанията за интерес към международните пазари.

Вижте още: