Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) ще разполага с по-широки правомощия с цел подобряване на пазарната среда. Това решение бе взето от депутатите от Комисията по икономическа политика и иновации към Народното събрание на второ четене на Закона за защита на конкуренцията.
Измененията в закона целят изпълнението на препоръки от Комитета по конкуренция на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР), направени в рамките на преговорния процес за присъединяване на България към организацията. Конкретизират се правомощия на КЗК, които ще увеличат прозрачността в работата ѝ, ще ускорят процедурите и ще намалят административната тежест върху бизнеса.
Въвежда се "ex post" контрол за оценка на въздействието на решенията на КЗК, както и възможност за привличане на външни експерти с професионален опит в работните екипи по време на проучвания. Предвиден е и механизъм "call-in option", даващ на КЗК право да изисква уведомления при вече сключени концентрации, чийто общ оборот надвишава 25 млн. лева.
Възможност за признаване на участие в картел се въвежда чрез нова процедура, стартираща по искане на ответна страна. КЗК ще може да извършва и проверки на място при секторни анализи, след получаване на съдебно разрешение от Административния съд - София област.
По време на заседанията стана ясно, че външни експерти ще могат да бъдат привличани както при проверки, така и за конкретни производства. При проверки на място, експертите ще бъдат ограничени до компютърни специалисти, ангажирани с технически задачи.
Забранените практики при доставките на селскостопански продукти ще бъдат санкционирани с по-високи имуществени санкции. Предвижда се глоба до 10% от оборота на търговеца за финансовата година, като КЗК ще има право да намалява нейния размер. За нелоялни търговски практики по веригата на доставки на селскостопански и хранителни продукти се дава тримесечен срок за привеждане на правоотношенията в съответствие със закона.
Включени са и промени в Закона за електронните съобщения, които позволяват на КЗК да получава данни от телекомуникационни предприятия при необходимост. Въпреки това, обхватът на тарифните данни, които могат да бъдат предоставяни при картелни разследвания, е стеснен до интернет данни, свързани с идентифициране на източника, дата, час, продължителност на връзката и крайното устройство на потребителя.