НАД 85% ОТ АВСТРИЙСКИТЕ КОМПАНИИ БИХА ИНВЕСТИРАЛИ ОТНОВО В БЪЛГАРИЯПравителството обаче трябва да предприеме по-сериозни мерки срещу корупцията и престъпността

На пресконференция Улрике Щрака, ръководител на Advantage Austria (Австрийското търговско представителство), представи резултатите от официално проучване проведено сред австрийския бизнес в България за инвестиционния климат в страната. Според него 87.5% от опериращите у нас австрийски фирми биха инвестирали отново, ако трябваше да направят този избор днес, но очакват повече мерки срещу корупцията и престъпността. На събитието присъстваха представители на австрийски компании в България, които споделиха своя опит.

Проучването беше проведено в края на 2019 г. и отразява нагласите на австрийския бизнес в България. Както и през изминалата година най-голямото предизвикателство пред тях е било намирането на квалифицирани служители или такива, които са склонни да преминат обучение във фирмата. Според участващите в анкета има необходимост от подобрение и в инфраструктурата и производителността.

Трябва да се отбележи, че спрямо същото изследване, проведено преди една година:

- австрийските инвеститори оценяват общото икономическо състояние за изминалите 12 месеца и предстоящата година по-малко оптимистично;

- по-малко участници в анкетата оценяват цялостното представянето на техните фирми през изминалата година като добро, по-малко участници очакват подобрение през 2020 г. В същото време тези, които определят състоянието на фирмата „без промяна“, е нараснал;

- само 20% планират нарастване на инвестициите си през следващата година (преди една година са били 38%).

Две трети от участвалите в проучването очакват положително развитие при въвеждане на еврото в България.

За австрийските фирми е все така важно гарантирането на правна рамка за дейността на фирмите. Основният акцент тук е създаването и прилагането от страна на държавата на еднозначни и ясни правила, които да важат за всички пазарни субекти.

Предвидимата икономическа политика също е изключително важна за австрийските инвеститори. Препоръките са да се провежда широка дискусия за планирани нови разпоредби, да се взима под внимание мнението на засегнатите страни, както и промените да се комуникират достатъчно рано.

Поле за подобрение има според тях и в сферата на обществените поръчки и намаляването на бюрокрацията.

С ниво на инвестициите от 4.041,4 млн. евро (според данни на БНБ) Австрия е на второ място сред чуждестранните инвеститори. Най-големите сред тях са Mtel, ЕVN, Raiffeisen, OMV, Vienna Insurance Group, Billa, Kronospan, Palfinger, Mondi, Knauf, Uniqa, Wienerberger и Baumit. Австрийските компании са не само сред най-големите, но и сред най-сигурните и стабилни работодатели в страната.

В последната година имаше запитвания от различни австрийски фирми, които разглеждат България за потенциални инвестиции. Традиционно, България се конкурира със съседните на Австрия страни за нови чуждестранни инвестиции. Предимствата на България – ниските данъци и изгодната работна ръка, вече не са достатъчни, за да компенсират трудностите (липса на кадри, недостатъчна правна сигурност, слаба инфраструктура). За периода януари-септември 2019 г. чуждестранните инвестиции бяха положителни, но основно като портфейлни инвестиции, а не толкова в дълготрайни активи. Според г-жа Щрака, по-добри условия за инвестиране и стабилен бизнес климат биха привлекли повече инвеститори.

Advantage Austria подкрепя заедно с австрийските фирми в страната въвеждането на дуално обучение, което от една страна е ефективна концепция за намаляване на младежката безработица, а от друга страна съдейства за преодоляването на недостига на кадри. В проекта към настоящия момент са ангажирани 11 австрийски фирми и се обучават 818 ученика в 7 професии.

Австрийският бизнес полага целенасочени усилия и в посока привличане на квалифицирани българи, които са учили или работили в чужбина и желаят да се завърнат в страната.

Анкетата се провежда едновременно в повечето източноевропейски страни, където има сериозни австрийски инвестиции. Това са напр. Румъния, Сърбия и Унгария, които са в конкуренция с България за привличането на допълнителни инвестиции. И в тези страни представителите на австрийските фирми биха искали сходни промени като в България – предвидима икономическа политика, върховенство на закона.

При оценката на пазарната ситуация в отделните страни се открояват различни приоритети. Докато в България и Унгария недостигът на работна ръка е на първо място, за инвеститорите в Румъния и Сърбия по-важна е инфраструктурата.

НАД 85% ОТ АВСТРИЙСКИТЕ КОМПАНИИ БИХА ИНВЕСТИРАЛИ ОТНОВО В БЪЛГАРИЯ

Вижте още:

Стратегията е насочена към развитие на ангажираността с клиентите, многоканалния подход и управлението на взаимоотношенията.Революционната стратегия на Пощенска банка...