Никола Илчев: “Искрено вярвам, че благодарение на Balkan eCommerce Summit границите скоро ще изчезнат и Балканите ще станат един много по-лесен пазар”

Преди повече от двайсет години една онлайн продажба на стар мобилен телефон поставя началото на път, който днес свързва хиляди предприемачи от целия регион. Днес Никола Илчев е двигателят зад Balkan eCommerce Summit - събитие, което събира на едно място бизнеси, идеи и възможности от Балканите и отвъд тях. В този разговор той ни връща към първите си стъпки в електронната търговия, споделя какво го мотивира въпреки динамиката на индустрията, как вижда бъдещето на eCommerce в региона и кои са моментите, които му напомнят всяка година защо си струва целия труд.

Никола, разкажи ни какво беше усещането да сключиш първата си онлайн сделка.

Това беше преди повече от 20 години, далеч преди първия ми бизнес в електронната търговия. Спомням си съвсем ясно как продадох стар мобилен телефон, не смартфон, а обикновен телефон, и трябваше да го изпратя от един щат в друг в САЩ.

Не можех напълно да разбера как човек, когото не познавам и който живее на стотици километри разстояние, ще ми се довери и ще плати за нещо, което никога не е виждал, на човек, когото никога не е срещал. Но благодарение на eBay и PayPal сделката премина безпроблемно и двамата останахме доволни от резултата.

По онова време нямах представа, а съм сигурен, че и много други не вярваха, че един ден това ще се превърне в част от ежедневието ни и че купуването и продаването на продукти или услуги онлайн ще ни се струва напълно нормално.

Като човек, който среща стотици предприемачи и маркетолози, пътува и посещава събития, как успяваш да запазиш ентусиазма си постоянно?

Наистина обичам това, което правя, и повярвайте ми, това не е клише. Обичам да съм сред хора със сходно мислене, да говоря за технологии, нови тенденции, маркетинг трендове, продукти, пазари и стратегии. Обичам и да пътувам до нови места и да откривам възможности там.

Изграждането на партньорства и подкрепата на чужди бизнеси наистина ме зарежда. Но това, което всъщност ме движи, е да управлявам бизнес, който създава стойност за всички участници: изложителите на нашето експо, партньорите ни, лекторите, посланиците на бранда ни и най-вече посетителите, които са движещата сила зад всичко, което правим.

Как си представяш електронна търговия на Балканите след пет години: по-технологично ориентирана или по-фокусирана върху човека?

Бих казал: по-свързана.

Страните на Балканите си приличат в много отношения, но въпреки това има и немалко разлики в потребителското поведение. Освен това сме разделени между държави членки на ЕС и Западните Балкани, които не са част от Съюза, а това и днес усложнява трансграничната търговия. Искрено вярвам, че тези граници скоро ще бъдат значително намалени и че бизнесът в целия регион ще става много по-лесен.

Коя част от подготовката на събитието винаги те кара да се усмихваш, дори когато всичко е напрегнато?

Харесва ми целия процес на подготовката: от вътрешните ни срещи за комуникационната стратегия, през разговорите със спонсори, изложители и всякакви партньори, създаването на съдържание месеци предварително, планирането на разположението, преговорите с доставчици и изграждането на цялостното изживяване за посетителите ни, включително и емблематичното Балканско Парти.

Но ако трябва да избера един момент, това със сигурност е денят на изграждането на залата. Само няколко часа преди отварянето на вратите. Тогава виждаш как месеци наред предимно дигитална работа придобива физическа форма и пред очите ти се ражда цял нов свят.

В следващите 48 часа този свят се превръща в център на вселената за няколко хиляди души, а после, само за миг, изчезва. За да се върне година по-късно още по-добър и по-вълнуващ.

Коя е най-неочакваната среща или партньорство, които се случиха благодарение на Balkan eCommerce Summit?

Благодарение на Balkan eCommerce Summit срещнах хиляди хора, някои по време на подготовката, други по време на пътуванията ми из региона, а много от тях и по време на самото събитие.

Не бих го нарекъл „неочаквана“ среща, но това, което винаги ме изненадва приятно, са хората, които идват веднъж и по една или друга причина си тръгват леко разочаровани. Може би не са срещнали точните хора или не са попаднали на правилната лекция. Ние винаги приемаме тяхната обратна връзка много сериозно и година по-късно, когато се върнат, те не само са доволни от подобренията, но често се превръщат и в най-силните ни посланици, които препоръчват форума навсякъде. Това са срещите, които ценя най-много.

С кои три думи би описал духа на Balkan eCommerce Summit?

Професионален, стойностен, незабравим.

Какво си казваш всяка година, когато всичко приключи и залата утихне?

Беше страхотно. Да видим как можем да го направим още по-добре.

Вижте още: