147083912 са финалистите в първото издание на БАКБ Предизвикателство - в подкрепа на бизнес инициативи, изградени върху концепцията за природосъобразно и устойчиво развитие. Големият победител в състезанието за зелени идеи е стартиращатакомпания Streebl.

Конкурсната програма е  създадена от Българо-американска кредитна банка в партньорство с Център „Ринкър“ към Фондация BCause и в нея участват идеи от общо 21 населени места. По време на награждаването бяха връчени една голяма награда в размер на 20 000 лева за Streebl - за идеята за стойка за велосипеди с по-голяма защита при заключване и две поощрителни от 3 000 и 2 000 лева - съответно за "Зера", която осигурява чаши за многократна употреба на масови събития и проектът "Заралийска работилница" за обучение и демонстрации по производство на млечни продукти.

Според регламента предприемачите представят свои концепции за бизнес в пет категории: устойчива градска среда; „зелени" продукти, процеси, технологии; ефективно използване на суровини/материали и рециклиране; устойчиво земеделие; туризъм, развиван по устойчив начин; "зелени" иновации. 

13 предприемачипечелят място в акселератора. Те са се обучавали в продължение на три месеца, като 12 екипа са преминали през всички етапи на конкурса и са защитили своите идеите пред жури в състав: Цветелина Бориславова, председател на Надзорния съвет на БАКБ и инициатор на конкурса;  Илиан Георгиев, Главен изпълнителен директор на БАКБ; Васил Симов, председател на Управителния съвет на БАКБ; Венелина Гочева, управител на медийна група България, Емил Величков, ръководител на отдел “Европейски програми и финансови институции” в БАКБ и Елица Баракова, Изпълнителен директор на Фондация BCause и Център “Ринкър".

Ето и идеите на финалистите, спечелили одобрението на журито:

1. Божидар Христов - Streebl - иновативна стойка за велосипеди, заключваща автоматично рамка, предна и задна капла на колелото. Продуктът работи чрез RFID карта и е изключително лесен, бърз и сигурен начин да заключите вашето колело.

2. Галя Георгиева – „Запечатано с любов“ - Съхранение и преработка на био агро продукция - ягоди, малини, череши, домати и пипер.

3.  Георги Попчев - MySpirulina - производство и продажба на прясна паста суперхраната от водораслото от род Спирулина.

4.  Динко Геров - Зелена мобилна автомивка - почистване с пара и без препарати директно при клиента с икономически, здравни и екологични ползи от намаленото количество използвана вода.

5. Мария Александрова - Farmlancers / Оnline market place в сферата на градинските услуги. Предлага всякакви услуги от косене на трева до засаждане и поливане на зеленчуци, като идеята е да помогне на градските хора да изпитат удоволствието от лично произведени свежи био зеленчуци.

6.  Мартин Василев - Създаване, менажиране и развиване на ферма за охлюви.

7.  Мина Варджиева - Заралийска занаятчийска работилница за млечни продукти - Работилницата организира обучения и демонстрационни производства на ръчен кашкавал, бяло сирене в дървен калъп, катък, бутано домашно масло, кисело мляко, алчак.

8.  Павлина Мицева - Precious plastic - Създаване на уъркшоп пространство, оборудвано с четири вида машини за преработка на пластмасови отпадъци, на които да бъде вдъхнат втори живот като строителни материали (тухли и плочки), мебели, аксесоари, декорации, материал за 3D принтиране.

9.  Петър Живков - Airlief - иновативна маска за дишане, която има индивидуален дизайн, умен вентилатор, който помага за по-лесно дишане, висококачествени сменяеми филтри и мобилна апликация, която следи данните за замърсяването.

10.  Сабина Максимова - ЗЕРА - Снабдяване организаторите на масови събития с чаши за многократна употреба в комбинация с услуга по измиването на тези чаши.

11. Цветан Илиев - Проектиране, производство и продажба на пуш-скутери (пълноразмерни тротинетки с 26-инчово предно и 20-инчово задно колело) с електрическо задвижване за придвижване в градска среда и за развлечение сред природата.

12.  Цветан Кръстев - E-business cards - продукт, предлагащ бърза и лесна размяна на контакти. Притежава потенциал да измести наличните хартиени визитки на пазара, като гарантира бързото и лесно използване, както и намаляване на разходи.

По думите на Цветелина Бориславова, председател на Надзорния съвет на БАКБ, на която принадлежи идеята за създаване на БАКБ Предизвикателство „банката  приема за своя мисия да  подкрепя и развива „зелени“ идеи, свързани с опазването на околната среда и повишаване на социалната ангажираност на обществото към екологията и устойчивото развитие. Проектът Предизвикателствое част от тази стратегия. Това  не е просто „зелена“ ПР идея, която създава позитивен имидж. Това е цялостна  концепция, програма за обучение, подкрепа и финансиране на зелени и устойчиви бизнес проекти, създадени от стартиращи компании, каквито все още са рядкост в България. Ние  ги подкрепяме и вярваме, че добрите идеи ще се превърнат в реален бизнес“, казва тя.

Вижте още:

Събитието откри „Седмицата на еврото“ с фокус влизането на България в еврозоната.Асоциацията на банките в България (АББ) подкрепи Десетата юбилейна...