Потребителски нагласи 2024: за 93,8% от българите качеството е важно или решаващо при пазаруване

Потребителите дават приоритет на качеството пред цената и се доверяват на собствените марки, показва проучване сред 120 000 души на Лидл България.

Цената продължава да бъде изключително важна за 82,8% от българските потребители, но последните данни отбелязват преднина на качеството, което е много важно за 93,8%. Това показва проучване на Лидл България сред близо 120 000 души, проведено през април 2024 г. чрез анкета в мобилното приложение Lidl Plus.
Високо качество, изгодни цени, оптимално съотношение качество-цена, бързо лесно и удобно пазаруване. Това са най-важните фактори, за да изберат къде да пазаруват, според потребителите, участвали в анкетата.


Според изследването чистото ценово ориентиране отстъпва място на съотношението качество-цена, което излиза на преден план в потребителските предпочитания. Изгодните цени са “важни” при пазаруване за 63,8% и “решаващи” за 18,4% от потребителите или за общо над 82%. Качеството е важно за 57,5% от респондентите и решаващо за цели 36% - или за два пъти повече потребители, в сравнение с тези, за които решаващи при пазаруване са цените на продуктите. Следва бързото и лесно ориентиране в магазина, което са отбелязали общо 85,4%.

“С това проучване на нагласите на огромен брой хора на практика получихме обратна връзка, че предимствата на Lidl съвпадат с потребителското търсене. Хората ни избират именно заради това – високо качество, изгодни цени, бързо и лесно пазаруване. Тези предимства са заложени в нашия бизнес модел на смарт дискаунтър, в основата на който са собствените марки и ефективните процеси. Така не се налага потребителите да избират между цена и качество, защото получават и двете, пестят средства и време за важните неща. Това ние наричаме умно пазаруване и то е актуално не само днес, заради предизвикателната среда. Този модел е устойчив, защото се фокусира основно върху ползите за потребителя“, каза Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на Лидл България.

Потребителски нагласи 2024: за 93,8% от българите качеството е важно или решаващо при пазаруване

Високо доверие към собствените марки

Проучването изследва и нагласите към собствените марки на Lidl, на които се доверяват 9 от 10 от участниците в анкетата. За 63% от тях, причината за това доверие е, че вече са опитвали собствените марки на Lidl и познават вкуса и качеството им. За други 27% доверието към собствените марки се основава на гаранцията за качество, която Lidl носи, поради цялостния контрол върху производствения процес. В 27% от случаите потребителите търсят собствените марки заради съотношението ниска цена – високо качество на собствените марки, показват още данните при повече от една възможност за отговор.

Стабилен интерес към здравословни и устойчиви продукти

Българските потребители следват европейската и глобална тенденция за стабилен интерес към здравословните продукти, както и тренда за нарастващо предпочитание към устойчиви продукти, произведени с грижа за хората и природата.

Според резултатите от проучването 9 от 10 запитани имат интерес към здравословни продукти, а над 88% от тях намират в Lidl всичко или почти всичко, което търсят от този сегмент. Доста висок – 85%, е и делът на хората, които имат интерес към устойчиви продукти, като близо 9 от 10 души намират в Lidl винаги или почти винаги това, което търсят като устойчив асортимент.

Потребителски нагласи 2024: за 93,8% от българите качеството е важно или решаващо при пазаруване

Тенденциите в Европа за 2024 г.

Данните от най-новия доклад на McKinsey и EuroCommerce State of Grocery 2024, който определя ключовите тенденции за търговията с бързооборотни стоки за европейските пазари, сочат, че и през 2024 г. позициите на дискаунт бизнес модела ще бележат ръст. Европейските потребители ще продължат да имат интерес към характерните за дискаунт магазините изгодни цени, акции и собствени марки с високо качество, посочва още в прогнозите си за сектора EuroCommerce. И през настоящата година, дори в условия на успокояващи се пазари, европейските потребители остават чувствителни към цените, но интересът към качеството расте. Според данните на доклада 83% от потребителите оценяват качеството на собствените марки като същото или по-високо от това на търговските брандове и не се очаква те да се върнат обратно към търговските брандове, дори при подобрение на пазарната ситуация.

Вижте още:

Стратегията е насочена към развитие на ангажираността с клиентите, многоканалния подход и управлението на взаимоотношенията.Революционната стратегия на Пощенска банка...