Само 13% от местата за паркиране в зоните са в употреба, останалите са заети от живущи, електрическите автомобили заемат незначителна част от местата в зоните.
Анализът на данните от отчетите на ЦГМ показва, че едва 13% от местата в зоните за платено паркиране в столицата се използват реално за почасово паркиране. Останалите 87% са трайно заети от живущи, служебни абонаменти, дипломатически автомобили и превозни средства на държавни и общински институции. Електромобилите заемат незначителна част от общия капацитет.
В София има над 850 000 регистрирани автомобила, докато общият брой паркоместа в Синя и Зелена зона е 33 555. В същото време издадените стикери за локално паркиране са над 36 000, служебните абонаменти – около 2 000, а дипломатическите места – над 800. Тези числа ясно показват, че проблемът не е в електромобилите, а в недостига на места и неефективното регулиране на стикерите за живущи.
Без значително увеличаване на капацитета за паркиране чрез изграждане на нови общински паркинги и по-строг контрол върху издаването на стикери, всякакви ценови промени – като въвеждане на „червена зона“ или повишаване на таксите – ще имат ограничен ефект, засягайки само споменатите 13% от местата.
Вместо да се търси балансирано решение, вниманието беше насочено към електрическите автомобили – група, която представлява символ на екологичния преход на столицата. Безплатното паркиране е единственият реален стимул, който общината предоставя за насърчаване на покупката на по- чисти, тихи и устойчиви превозни средства. Към 10 ноември 2025 г. в България има едва 24 793 електрически автомобила, от които под 11 500 са регистрирани в София – далеч под прага, при който могат да окажат осезаемо въздействие върху заетостта на зоните.
Парадоксално, Спаси София и общински съветници, които в миналото настояваха, че електромобилите са част от решението срещу мръсния въздух, днес призовават за отнемане на стимулите за тях. Подобна промяна на позицията изпраща смесен сигнал към гражданите и бизнеса, които инвестират в устойчива мобилност.
Асоциацията на собствениците на електромобили в България (АСЕБ) още през юни 2025 г. внесе официално становище до Столичния общински съвет и Комисията по транспорт за обективно измерване на броя и заетостта на електромобилите в зоните, както и за оценка на реалното въздействие на предлаганите промени. До момента няма реакция от страна на общината или СОС.
АСЕБ предлага постепенно и предвидимо премахване на безплатното паркиране едва след постигане на конкретен дял на електромобилите от общия автомобилен парк, при който това би имало измерим екологичен и транспортен ефект. Само така може да се гарантира справедлив преход, който запазва стимулите за чиста мобилност, без да ощетява нито гражданите, нито околната среда.