Американските мита застрашават българския износ с над половин милиард евро

Българският износ е изправен пред сериозни предизвикателства заради митата, наложени от администрацията на Доналд Тръмп върху европейски стоки в САЩ. Очакванията са за пряк негативен ефект от 468 милиона евро, а косвените последици могат да достигнат 158 милиона евро, обяви министърът на икономиката и индустрията Петър Дилов пред депутати.


Прогнозите са разработени съвместно с Българската академия на науките (БАН) и отчитат потенциалното въздействие върху различни сектори на българската икономика. Министерството на икономиката и индустрията планира серия от мерки за подкрепа на бизнеса, за да смекчи негативните ефекти от търговските ограничения.

Една от основните мерки е изготвянето на детайлни анализи и предоставянето на информация на компаниите относно рисковете и степента на въздействие. Министър Дилов подчерта, че не всички фирми извършват задълбочен анализ на риска, което ги прави по-уязвими на промените в международната търговия. Активен диалог с браншовите организации също е ключов елемент от стратегията на министерството.

Освен това, се насърчава диверсификацията на износа към алтернативни пазари, както в Европа, така и извън нея. В тази връзка, България ще се възползва от съществуващите и предстоящи търговски споразумения на ЕС с трети страни, като Индонезия и Индия, където преговорите са в напреднала фаза. Целта е да се открият нови възможности за българските производители и да се намали зависимостта от американския пазар.

Службите за търговско-икономически връзки (СТИВ) ще бъдат активизирани за идентифициране на нови пазарни ниши и възможности за разширяване на износа. Агенцията за експортно застраховане ще подготви финансови инструменти, които да подпомогнат бизнеса при излизане на нови пазари и да намали рисковете, свързани с износа.

Предстои и двустранна междуправителствена комисия с Китай, където ще бъдат обсъдени възможностите за увеличаване на българския износ. Министър Дилов посочи, че един от основните проблеми пред българските компании на китайския пазар е неговият огромен размер и конкуренция.

Вижте още: