Ключови резултати от проучването „CFO Compass Survey”:
• Само 9% от организациите се вписват в параметрите на „зряла финансова функция”
• 91% са или в процес на трансформиране, или определят това като най-голямото предизвикателство, което им предстои
• Около 50% от организациите тепърва планират да подменят системите, с които работят, тъй като съществуващите не отговарят на съвременните им нужди
• Само 13% са внедрили автоматизация на процесите
• 69% не използват изкуствен интелект (AI) или машинно обучение
• При 61% от финансовите мениджъри процесът по бюджетиране и планиране отнема над 30 дни
• По-малко от 50% от анкетираните определят дигиталните умения на служителите си като задоволителни
Само 9% от организациите в Югоизточна Европа отговарят на критериите за „зряла финансова функция“. Останалите 91% са или в процес на трансформиране, или определят това като най-голямото предизвикателство пред бизнеса. Това са едни от ключовите изводи от „CFO Compass Survey” на PwC за 2023 г. Проучването се проведе в Югоизточна Европа, а участие взеха финансови директори от близо 130 компании, опериращи в над 10 индустрии в 9 държави от региона.
Според проучването фокусът на финансовите отдели се измества от това какво правят към това как точно го правят. Процесът по трансформация на финансовите отдели вече е приоритет за компаниите в региона и финансовите мениджъри осъзнават, че останалите бизнес функции зависят от него. Участниците заявяват, че целят да повишат скоростта, с която действат, да увеличат ефективността си и способността да се адаптират към динамичните промени в бизнеса.
В „CFO Compass Survey” нивото на зрялост на финансовите функции на организациите се оценява чрез специално дефинирания „Индекс на зрялата финансова функция“. Разглеждат се и се съпоставят следните параметри ─ IT инфраструктура и автоматизация на процесите, планиране и бюджетиране, управленско отчитане, ниво на сътрудничество между финансовите отдели и останалите бизнес звена и цялостната дигиталната компетентност на служителите.
Дигитална инфраструктура и автоматизация на процесите
Според резултатите от проучването около 50% от компаниите тепърва планират да подменят системите, с които работят, тъй като съществуващите не отговарят на съвременните им нужди. Около 41% от организациите са направили първата стъпка по подмяната и сега извървяват дългия път на адаптацията, а по-малко от 10% са успели да извлекат позитивите на облачните пространства.
В допълнение:
• Само 13% от организациите са внедрили роботизирана автоматизация на процесите
• 69% от организациите все още не използват изкуствен интелект (AI) или машинно обучение
• Само 15% от финансовите мениджъри използват прогнозни анализи
От своя страна, автоматизацията на процесите и внедряването на изкуствен интелект в обработката и анализа на данни изискват безупречна конфигурация и пълноценно ползване на всички налични системи. В това отношение е и най-голямото изоставане на организациите в региона.
Бюджетиране и планиране
Резултатите от проучването показват, че по-малко от 50% от участниците са инвестирали в инструменти и софтуери, които да улесняват тези два процеса и ги извършват само веднъж в годината. При 61% от финансовите мениджъри този процес отнема над 30 дни, труден е и пълен с пропуски и не предоставя достатъчно ясна краткосрочна или дългосрочна стратегия с визия за следващите 12, 24 или 60 месеца. Под 20% от организациите имат адекватна система за сигнализиране при съществуващи рискове, както и при потенциални възможности пред бизнеса.
Управленско отчитане
От гледна точка на управленско отчитане почти всички участници в проучването успяват по един или друг начин да постигнат желаното ниво на детайл в справките според нуждите и естеството на индустриите, в които оперират.
Най-добре представящите се обработват и синтезират информацията от изминалия месец за 2-3 дни, докато при други все още е необходимо да изминат 20 дни, преди да получат данни за бизнеспредставянето. „Отличниците“ работят с динамични контролни панели и табла, позволяващи анализ и корекция на параметри в реално време, докато „изоставащите“ все още използват статични таблици, минали през няколко ръчни преработки, които не позволяват фина настройка и допълнителен анализ.
Сътрудничество между финансовите отдели и останалите бизнес звена
Съществува пропаст в нивото на колаборация между отделните бизнес звена. Информацията, която излиза от финансовите отдели, невинаги е в достъпна и разбираема форма, каквато е необходима на другите отдели. Организациите не успяват да усвоят скритата стойност на работата с прозрачна, четима, навременна информация. От гледна точка на това „бизнес партньорство“, финансовите функции на компаниите в региона все още са „длъжници“.
Дигиталните умения на служителите
По-малко от половината от участниците в проучването определят дигиталните умения на служителите си като задоволителни. В краткосрочна перспектива 50% от организациите ще се фокусират върху повишаване на практическите умения на специалистите при работа с нови системи, а 57% ще инвестират в цялостното разбиране и комуникационни умения на служителите ─ от организационна гледна точка.
„Проучването показва, че организациите, опериращи в Югоизточна Европа, трябва да извървят дълъг, но изпълнен с възможности, път към трансформация на финансовата си функция. Ключовите стъпки са свързани с по-висока ефективност, гъвкавост, бързина и вземане на решения в реално време, а финансовите мениджъри имат основна роля в процеса на промяна“, коментира Савин Дянков, директор,„Капиталови пазари и финансови консултантски услуги“ в PwC България и ръководител на проекта „CFO Compass Survey”за Югоизточна Европа.
Изводи
Резултатите от проучването показват нова тенденция, в която ръководителите на финансовите отдели предпочитат да адресират отделни по-малки процеси в управляваните от тях функции и да движат трансформацията отдолу-нагоре.
Финансовите мениджъри в региона определят повишаването на скоростта на месечно приключване като основен приоритет. Като втора стъпка се адресират теми с по-висока добавена стойност като качеството на информацията, с която се работи, и процесите по планиране и бюджетиране. Следващ приоритет е създаването на логична структура от данни за регулаторно отчитане, финансови и нефинансови показатели за управленски нужди.
Проучването „CFO Compass Survey“ е добре познато от други страни в мрежата на PwC в Централна и Източна Европа, но се организира за пръв път в Югоизточна Европа и България през 2023 г. Инициативата ще се провежда ежегодно с цел да отрази ефективно промените в бизнес климата, да установи къде се намират пазарите в региона от гледна точка на зрелостта на финансовата функция и да идентифицира полета и следващи стъпки за подобрение.