Засилен интерес към финтех услугите отчитат компании в сектора

● Paysera, Klear, iuvo, EasyPay & ePay.bg представиха данни за финтех сектора през първото полугодие на 2023 г.

● Иновациите във финансовия сектор се приемат все по-добре от потребителите и изискванията към доброто клиентско преживяване растат.

Финтех секторът в България се радва на все по-сериозен интерес и отговорността на компаниите да предлагат високо качество на услугите и добро клиентско преживяване става все по-голяма. Около това твърдение се обединиха представителите на Paysera, Klear, iuvo, EasyPay & ePay.bg. Компаниите представиха последните тенденции във финтех сектора, както и прогноза за бъдещото развитие на финансовите технологии.

Paysera:

Плащанията с иницииране, базирани на отвореното банкиране, се увеличават с над 30% през първото полугодие на 2023 г., спрямо същия период на миналата година. Това показва доклад на Paysera България за предпочитаните дигитални платежни методи у нас. Плащането с иницииране дава възможност на купувачите да плащат директно от сметката си в банка или дигитален портфейл, без необходимост от въвеждане на данни от кредитна или дебитна карта. За разглеждания период новият платежен метод се нарежда на второ място след банковите карти по брой транзакции, сочи статистиката на компанията.

“Данните са показателни за растящия интерес към иновативните платежни методи и по-бързото адаптиране на потребителите към новостите във финтех сектора. Услугата за иницииране на плащане има пълния потенциал да се превърне в алтернатива на картовите плащания онлайн, заради високото ниво на сигурност за купувачите и по-добрите условия за търговците. Още повече, с нея бизнесите могат да отговарят на търсенето на по-разнообразни и надеждни методи за плащане онлайн”, коментира Филип Мутафис, изп. директор на Paysera България.

По думите му трансформацията на финансовите услуги вече е в ход. Макар в България темпът на растеж да е по-нисък спрямо някои европейски страни, се вижда как постепенно плащането с иницииране присъства по-често в ежедневието на потребителите. “Остава обаче задачата на бизнеса и институциите за по-активното им информиране и обучение относно бъдещето на цифровите плащания. В тази връзка, ние регулярно инициираме разговори с компаниите, които могат и следва да се възползват от новите възможности, за да бъдат конкурентни на пазара”, пояснява Филип Мутафис.

Klear:

Онлайн търговията се разраства бързо, но съществуващите решения за финансиране все още изостават. Те остават скъпоструващи (23% средно ГПР) и използват остарели технологии. „Klear навлиза на този пазар с „Купи на вноски“ - автоматизирано решение, предоставящо в няколко минути онлайн стокови кредити, които са с 40% по-евтини.“

Потребителските кредити стават все по-скъпи, със средено ГПР от 9% (+1% за една година), а банките вече предоставят предимно променлива лихва. „Klear застава зад своята справедлива кредитна практика, като една от малкото институции, предлагащи само фиксиран лихвен процент по време на целия срок на изплащане.“

С рязкото нарастване на инфлацията, докато банките не дават повече лихви по депозитите, хората пренасочват спестяванията си към инвестиции. „Klear стана свидетел на +40% ръст в P2P инвестициите през първата половина на 2023 г., благодарение на хората, които искат да получат повече от спестяванията си.“

Чрез Klear, първата българска платформа за P2P кредитиране, създадена през 2016 г., 2 000 инвеститори са финансирали 35 млн. лв. справедливи кредити.

iuvo:

Iuvo започна своята дейност през август 2016 г. като първата P2P платформа от Югоизточна Европа и в момента е сред лидерите на P2P пазара в Европа. Компанията е част от MFG – 100% българска група компании с успешни бизнес модели на седем европейски пазара. През 2020 г. iuvo спечели наградата за най-добра компания в категория „Финанси“ на Forbes Business Awards в България. През 2023 г. iuvo стана „Финтех компания на годината“ на 9-ите годишни B2B Media Awards с допълнителна награда за „Успешно развитие на международните пазари с продукта iuvoSAVE“.

За седемте години от своето създаване iuvo достигна до 40 000 инвеститори, които кумулативно инвестираха над €387 милиона и постигнаха средна годишна доходност от 9.2%.
Последната година беше изпълнена с предизвикателства на международните фондови пазари, висока инфлация и намаляла реална доходност на хората, както и с охлаждане на инвестиционния интерес във финтех сектора. Въпреки това през последната година платформата постигна забележителни резултати:

● 42% ръст на изплатените към инвеститорите лихви;​

● 26% ръст на потребителите на платформата; ​

● 27% ръст на портфолиото.

В този период iuvo представи iuvoSAVE, който вече съставлява 15% от портфолиото на компанията. Продуктът предоставя на инвеститорите през платформата фиксирана годишна доходност (5, 6 или 7%) за фиксиран период (3, 6 или 12 месеца). Предлага се в лева и евро, като минималната сума за инвестиране е 100 валутни единици.

Амбициозните планове на iuvo включват добавянето на още един атрактивен продукт iuvoHOME, чрез който потребителите ще могат да инвестират в ипотечни кредити, качването на още проверени оригинатори към платформата и създаването на лесно и интуитивно мобилно приложение.
EasyPay & ePay.bg:

„Нашата цел винаги е била да създаваме услуги, които да са търсени и достъпни, хората сами да ги разпознават и да искат да ги ползват. За съжаление, с всички регулации от последните години, дори финтехът секторът може да изглежда консервативен. Но ние сме достатъчно самокритични, за да се движим напред.“, каза Георги Маринов – изпълнителен директор на EasyPay и ePay.bg.

Пример за подобна услуга е платежната EasyPay карта. Тя вече се ползва от 200 000 души в страната, защото е удобна и бърза за взимане. Получава се веднага на каса, а не след три или пет дни. Сметката към нея няма такса за издаване и за месечно обслужване, а първите две тегления на банкомат са безплатни. Освен това, към нея няма сложни апликации, а всички движения по картата се следят във Viber. Там потребителите не само на EasyPay карта могат да получават известия и за битовите си сметки.

Компанията планира да пусне и банкомати, които освен всички стандартни услуги като теглене и внасяне, ще имат допълнителни функции като събиране на инкасо, плащане на сметки и плащане в интернет (10-цифрен код).

Представителите на четирите компании се обединиха около тезата, че има още много работа в посока информиране и обучение на населението относно цифровите плащания и техните предимства.

 

Вижте още:

15-годишните ученици в България са с по-ниски очаквания за завършване на висше образование или за заемане на ръководна позиция спрямо връстниците си по...