Интервю с Димитър Вутков, ръководител сектор „Франчайз“ в МЕТРО България, по повод Първата среща на независимите собственици на магазини за хранителни стоки.
На 26 ноември в Интер Експо Център в столицата предстои Първата среща на независимите собственици на магазини за хранителни стоки под мотото „Търговия с човешко лице“. Поканени са представители на традиционната търговия от цяла България, които могат да участват безплатно след регистрация на уебсайта на събитието trade2you.bg. Срещата се организира от МЕТРО България, а компанията осигурява експерти като лектори на форума. Сред тях е Димитър Вутков – ръководител сектор „Франчайз“, който ще постави акцент върху успешната франчайз програма на МЕТРО „Моят магазин“ в подкрепа на независимите търговци. През 2023 г. той създава, а след това внедрява програмата „Моят магазин“. Магистър е по бизнес науки със специализация в развитието на маркетингови стратегии и потребителско поведение от Университета в Амстердам.
Какви са основните предимства, които МЕТРО предоставя на франчайз партньорите си въз основа на дългогодишния си опит в традиционната търговия?
Основните предимства на програмата „Моят магазин“ в новия ѝ формат цели да отговори на тенденциите на потребителското поведение, като в същото време участниците запазват независимостта си. По-конкретно моделът предоставя нова модерна визия на обектите отвън и отвътре, съчетана с ефективна подредба на продуктовите категории с финансовата помощ на МЕТРО за реализацията на концепцията. Разбира се, когато обектът се нуждае от цялостна реконструкция, очакваме инвестицията да бъде реализирана от партньора. В маркетингов план предлагаме двуседмични оферти в рекламна брошура, покриваща около 1 000 000 домакинства; целогодишна реклама на обектите, включваща телевизия, радио, дигитални канали, както и печатни издания. Осигурили сме и специални търговски условия и други кампании.
Какви иновативни ценови модели или инструменти предлага МЕТРО на мениджърите на обектите, за да отговорят на различни клиентски сегменти и да запазят конкурентното си предимство?
Ценовата стратегия на МЕТРО чрез програмата „Цени на ниво“ дава възможност на търговците да избират от над 6000 оборотни продукти на българския пазар на цени, които им помагат да бъдат конкурентноспособни спрямо веригите за хранителни стоки, тъй като им гарантират пазарни нива на надценките.
Имате ли наблюдения как се променят навиците на пазаруване на клиентите във франчайз обектите?
След включване в програмата и при цялостна реорганизация на търговската площ забелязваме ръст в средната сметка на клиентите на нашите партньори с около 10 – 15%, което от една страна се дължи на правилната подредба. От друга страна забелязваме и ефект върху броя посещения в обектите, който по всяка вероятност се дължи на промоционалните предложения.
Как франчайз партньорите адаптират своите предложения спрямо променящите се нужди на клиентите?
Франчайз партньорите запазват своята независимост и след включването си в програма „Моят Магазин“, за да могат да останат по-близо до локалните предпочитания на своите клиенти. Един от начините, чрез които се опитваме да сме полезни на нашите партньори, е като организираме първата среща на независимите собственици на магазини на хранителни стоки – „Търговия с човешко лице“, където ще поставим акцент върху това кои продуктови групи се развиват с най-бързи темпове, кои са факторите на успешния магазин и каква е ролята на промоционалните предложения при избора на магазин.
Разкажете накратко за франчайз обект, който се справя отлично, и как според вас го постига.
Към момента имаме 54 магазина в страната, като основно те са разположени в населени места с между 1000 и 50 000 жители. Един от най-успешните примери за истинско партньорство е магазинът на Фани Шеврова във Велинград. Въпреки все по-интензивната конкуренция в града партньорът ни успешно развива бизнеса си с помощта на „Моят магазин“. На първо място, основната съставка на успеха на едно такова партньорство според нас е личният ангажимент и енергията на собственика или управителя на магазина. На второ място е готовността за промяна. Въпреки над 30-годишния си опит в търговията Фани беше готова да се включи в програмата и това доведе до нов импулс в развитието на бизнеса ѝ. Конкретните промени бяха свързани с преоборудването на обекта и ремонта на търговската зала, подмяна на осветлението, цялостно пренареждане на търговската площ и стриктното изпълнение на рекламните кампании.