Пазарно проучване на MBL|CBREРазместванията на пазара на търговски площи се отчитат в пазарното проучване на MBL|CBRE

Очаква се засилване на конкуренцията при търговските центрове в София и Пловдив.

Нивото на търговските площи в страната спада до 830 хил. кв.м. към края на първото тримесечие на 2016 г., сочи пазарното изследване на търговските площи (Retail Research Q1 2016) на MBL|CBRE.

Изменението в обема на търговските площи се дължи основно на два фактора, коментира Мими Белчева, мениджър „Търговски площи“ в MBL|CBRE – затварянето на търговски център „Галерия Пловдив“ с площ от 51 хил. кв.м. и добавянето на 12 хил. кв.м. от новооткрития комплекс „Сан Стефано Плаза“ в София. Това е първото по-значимо изменение в обема на търговските площи в страната за последните 12 месеца, със спад около 5% от нивото (им) от края на 2015 г.

В резултат от изменението в София, обемът на свободните търговски площи в града се увеличава до 13.5% от общите площи и възлиза на 57 хил.кв.м., докато в останалата част на страната се наблюдава обратната тенденция – свободните площи намаляват и вече са 45 хил.кв.м., или 13.7% от общите търговски площи извън столицата.

Очаква се повишена конкуренция при търговските центрове в София и Пловдив тази година. Репозиционирането на „Сити Център София“ привлече трима нови наематели - Reserved, Sport Depot и CCC. Осъвременената концепция на търговския център предстои да бъде представена през есента под името „Парк Център“. В Пловдив продължават стрoителните дейности по мол „Марково тепе“, като очакванията са търговският център да отвори врати септември т.г.

През първото тримесечие на 2016 г. представителите на най-големите вериги магазини за хранителни стоки и техника в България отбелязват понижена активност в сравнение с последното тримесечие на 2015 г., по отношение на броя новооткрити обекти. За периода януари – март 2016 г. общата добавена площ от големите търговски вериги е 10,5 хил. кв.м., от които 2 хил. кв.м. са в София. Малко над 1/3-та от общата добавена площ принадлежи на компаниите за продажба на хранителни и бързооборотни стоки, а останалата част – на търговци на техника и хипермаркети от типа „направи си сам“. 

Billa продължава да усвоява площи на изтеглилата се от пазара Penny. Към момента обектите на веригата в страната наброяват 101. За същия период Praktiker и Lidl отвориха нови магазини съответно във Варна и Казанлък. Така Praktiker увеличава обема на площите си с 6 хил. кв.м., а Lidl - с 1,5 хил. кв.м.

През изминалото тримесечие се отчитат две по-мащабни сделки в сектора. GE Capital Real Estate продаде своя дял от 50% в „Мол Пловдив“ на партньора си Avestus Capital Partners, а „Баумакс България” обяви план да придобие „Ритейл Парк Пловдив“, собственост на инвестиционния фонд Europa Capital Partners LLP.

Пазарно проучване на MBL|CBRE

Вижте още:

• Застрахователният сегмент е разделен регионално според пазарите, на които Generali оперира• Уди Брадфорд (Woody Bradford) ще заеме позицията на...