Почти половината от малкия и средния бизнес в България е в режим на оцеляване

ХоРеКа секторът и търговците виждат потенциал за растеж в технологичните партньорства, показва проучване на Glovo.

Без излишен оптимизъм започва годината за малкия и среден бизнес у нас. Докато инфлацията расте, а страхът от рецесия се засилва, търговците и ХоРеКа (хотели, ресторанти, кафенета) секторът остават притеснени от настоящето и несигурни за бъдещето, показва проучване на Glovo. Близо половината от участниците в изследването твърдят, че са в „режим на оцеляване“, а едва 25 на сто от тях предвиждат значителен растеж до края на 2023-а.

Промяната в потребителските навици след пандемията и последвалият икономически спад са основната причина за тревога. Като непосредствено предизвикателство повече от половината от анкетираните посочват свитите разходи на клиентите (57%) и инфлацията (54%), а близо три четвърти се притесняват за бъдещите печалби.

Преобладаваща част от участниците (88%) в проучването са убедени, че за да останат конкурентни на пазара, трябва да познават добре потребителските нужди. Според 76% от запитаните, в бъдеще клиентите ще искат още по-голям избор и по-персонализирани услуги. Близо 40 на сто пък са забелязали, че съвременните консуматори се интересуват повече от опита си при поръчка на храна онлайн, отколкото от преживяването във физическите обекти. 32% смятат оптимизацията на доставките за решаваща за бъдещето на техния бизнес.

Промените в икономическата обстановка и в потребителските нагласи мотивират бизнесът да търси нови възможности. Почти половината от анкетираните търговци и ресторантьори (43%) виждат шанс за растеж в привличането на технологичен партньор, показва проучването на Glovo в сътрудничество с изследователската компания Ipsos. На този етап обаче само 34 процента от анкетираните представители на малкия и средния бизнес са се обърнали към технологиите, за да станат по-гъвкави. По този показател България прилича много повече на Португалия, отколкото на Великобритания, където 9 от 10 бизнеса са въвели нови технологии, помагащи им да се справят с предизвикателствата на бързо променящия се пазар.

Резултатите от изследването идват малко след старта на Glovo Local - нова програма, която предоставя пълен пакет от услуги и решения за малкия и среден бизнес и дава възможност за дигитализирането на продукти и услуги на местните бизнеси чрез индивидуални решения, съобразени с техните нужди и цели. Програмата стартира на всички 25 пазара, на които мултикатегорийното приложение оперира и е първата подобна в Европа, Африка и Азия.

Проучването на Ipsos е проведено в периода октомври-ноември 2022 г. чрез смесен метод на събиране на данни (чрез телефонни и персонални интервюта). Извадката включва общо 300 респондента: предприемачи, собственици и мениджъри по доставките от индустриите ХоРеКа и търговия на дребно в България.

Вижте още:

Сдружение Българска асоциация за управление на хора (БАУХ) има нов изпълнителен директор. Това е Паула-Анастасия Сбиркова, която поема ролята, след като Полина Господинова-Георгиева реши да продължи професионалното си...

Стратегията е насочена към развитие на ангажираността с клиентите, многоканалния подход и управлението на взаимоотношенията.Революционната стратегия на Пощенска банка...