1371198Вече няма граници в глобалното общество, същото е и в комуникацията, смята Катя Димитрова (председател на Българската Асоциация на ПР Агенциите, собственик и управител на комуникационната група Интерпартнерс) в специално интервю за b2b Media  по случай 25-годишнината на компанията.


Катя Димитрова е дълогодишен рекламист, понастоящем председател на Българската Асоциация на ПР Агенциите (БАПРА),съветник по комуникационните въпроси на Българо-Белгийския бизнес клуб и активен участник в редца корпоративни проекти на агенцията, която менажира. Катя се занимава с публични комуникации повече от 20 години. Собственик и управляващ съдружник е на групата Интерпартнерс, която включва рекламна агенция Интерпартнерс, ПР агенция ИнтерИмидж и нишова медиа компания TVLowCost. Започва като предприемач с една от първите рекламни агенции за цялостно обслужване в България през 1992 година и следвайки трендовете и изискванията на пазара, отделя ПР услугите на компанията в самостоятелен бранд - ИнтерИмидж - който бързо се утвърждава с отлична пазарна репутация и работи за клиенти като Европейската Комисия, Национална Агенция за Приходите, Посолство на Белгия, множество корпоративни проекти. Катя Димитрова е Магистър е по Международни Икономически Отношения от УНСС, специализирала е ПР и реклама последователно в Белгия и Германия.

Много ли са 25 години за една агенция, която се занимава с маркетинг комуникации?

За българския пазар никак не са малко. Нашият старт преди 25 години е като рекламна агенция. По онова време в България нямаше такова нещо като PR, бизнесите не познаваха какво е това, комуникацията представляваше основно рекламни послания. За 25 години нашият пазар се разви много, а с него и всички колеги от сектора на масовите комуникации. През 90те в България имаше основно филиали на международни агенции, в последствие се появиха и развиха и много български компании, които в днешно време са даже по-креативни, макар често пъти с нишов фокус върху определена дейност /дигитална, видеопродукция и тн/
За нас да преминеш през всички турболенции , всички пикове и спадове на нашия динамичен пазар е постижение – и така, неусетно, 25 години.

Какво успяхте и какво не сте успели все още да постигнете за този период от време?
Моята лична кауза като предприемач винаги е била е да покажем, че българските компании във всяка една сфера могат не само по нищо да не отстъпват, а дори да надминат международните си колеги. Радвам се, че успяхме да наложим това като стандарт, щастлива съм, че клиентите често предпочитат българските агенции пред международните, защото те могат да бъдат и по-креативни, и по-гъвкави, по-дълбоко познават пазара и типично по български показват грижа – грижа за клиента, за неговия бизнес и неговите резултати. Така градим дългосрочни отношения, при нас почти няма „клиент за един ден“ / разбирай за една поръчка. Винаги имаме следваща цел, следващ стремеж, следващо предизвикателство. Медиите и каналите за комуникация се променят изключително динамично, така че ние се стремим непрекъснато да предлагаме нещо иновативно.

Рекламата има по-дълга пазарна история, а как се развиваше PR-ът като дейност за тези 25 години?
Ние създадохме ПР-структурата си Интеримидж точно преди 10 години. Сферата се промени много с дигитализацията на информационното пространство - докато първоначално PR беше работа с медии, традиционни формати като пресконференции и материали в печатни издания, в днешно време всеки един от нас може да бъде медия и да излъчва собствени послания и новини.Това е колосална промяна на пазара и тя води до необходимостта всеки един от нас да е много по-отговорен към съдържанието, което излъчва към дадени публики. Напрактика и вие с вашата фейсбук страница, с вашия личен профил може да отправяте послания към публичното пространство, и ако сте лидер на мнение, ако ви следят повече хора, вие автоматично се превръщате в медия. От експерти в прилагането на инструментариум, PRите се обръщат се повече към съдържанието пред формата, към отговорността пред потребителя и са орентирани към измерими, преки резултати от своята работа.

По-лесно ли се работи в настоящата среда на бурно развитие на технологиите, също и на силно конкурентна среда?
От една страна разпространението на информацията става по много повече канали, това звучи относително по-лесно. Информацията буквално извира от всяко едно място, където потребителят може да бъде намерен, независило дали това е онлайн, офлайн медиа,или някое място, което посещава; Дали е в приятелска среда или известни личности, на които той има доверие - всичко това са източници на информация. Предизвикателството, както Ви споделих преди малко е качеството на тази информация. Многото източници водят до фалшиви новини, грешно формулирани или интерпретирани послания - степента на отговорност трябва да става все по-висока, което е олямо предизвикателство. Браншовите асоциации и много медии, включително вашата, системно се борят с този казус – в момента Българска Асоциация на ПР Агенциите БАПРА организира хакатон за разработка на софтуеър, идентифициращ фалшивите новини. Отговорът на вашия въпрос не е просто „по-лесно“ или „по-трудно“, а е по-предизвикателно!

Смятате ли, че сте постигнали връхната точка в кариерата си като мениджър и собственик на бизнес, в момента сте и председател на БАПРА? Удовлетворява ли Ви сегашната Ви позиция?
Аз съм удовлетворена и щастлива с това, което работя, с екипа, който управлявам 25 години и който расте, развива се и постига резултати, печели награди. Винаги е мотивиращо да имаш признанието на колеги, на професионалната общност – в този смисъл ме радва, че чрез позицията ми в БАПРА моите принципи могат да бъдат чути. За мен като предприемач няма крайна пикова точка – непрекъснато опитвам да се предизвикам с нещо ново, да не спирам да се развивам. Това води напред, това, че излизаме извън зоната си на комфорт с нови знания и нови проекти. Както животът, така и бизнесът е пътуване, а не дестинация – в момента, в който го осъзнаеш, всеки ден ти продължаваш да се движиш напред и да се развиваш.

Оттук нататък докъде стигат Вашите амбиции и цели?
Виждам все повече от нашите български клиенти, които излизат на други пазари. Това е изключително радостен факт за развитието на бизнеса. Преди години беше обратното – чужди компании, които основно идваха в България за внос или заради по-евтина работна ръка. Част от нашите големи клиенти откриват обекти на съседни пазари в Румъния, Гърция, Турция и не само..дори в Полша, Германия и нашата амбиция като екип и моята лична амбиция е компанията ни да успява да им партнира и да бъде до тях и там. Извън България ние сме част от веригата Интерпартнерс Глоубъл, имаме партньори в 23 европейски страни, както и в САЩ, Нова Зеландия, Мексико и Бразилия и съвсем логично следващата стъпка е да работим по един проект не само тук.Вече няма граници в глобалното общество, същото е и в комуникацията…Това е посоката.

Какво си пожелавате за следващите 25 години в професионален план?
Пожелавам си същият ентусиазъм и блясък в очите на нашия екип. Харесва ми това, че хората са мотивирани от движението напред, това ги кара да не спират, да гонят следващата цел. Пожелавам си да запазим винаги този хъс, да продължаваме, да не стоим на едно място – още много път ни чака и надявам се все по-интересни неща ни предстоят. В личен план на всички от екипа, на себе си и на вас пожелавам много, много здраве и усмивки, защото позитивното отношение е градивно и аз вярвам в това.

Какво бихте посъветвали тепърва прохождащите комуникационни специалисти като вече установен професионалист?
Да се гмурнат в практиката! Да бъдат смели и да дават глас на идеите си! Да експериментират. Само така ще развият интуиция кои са работещите решения!

Вижте още:

Разследващата журналистка Богдана Лазарова търси отговора от икономисти, политици и бивши министриЗащо частните пенсионни фондове загубиха 1 млрд....