Позиция на Българската асоциация на рекламодателите (БАР) отн. маркетинга чрез влиятелни личности

Във връзка с нарасналия обществен интерес към търговската комуникация в социалните медии, при която се използват влиятелни личности (инфлуенсър маркетинг), Българската асоциация на рекламодателите (БАР) апелира към всички рекламодатели за етична, коректна и отговорна работа. Асоциацията заклеймява лошите практики, като непосочване на брандирано съдържание и неспазване на етични стандарти в комуникацията.

БАР е част от Националния съвет по саморегулация (НСС), а членовете ни се съобразяват с „Препоръките за инфлуенсър маркетинг“ ( Препоръки за инфлуенсър маркетинг – Национален съвет за саморегулация (nss-bg.org) ) Те са приети с цел осигуряване на ефективна защита на потребителите и обществото от неетични форми на търговска комуникация. Особено внимание се обръща при търговската комуникация на продуктови категории като цигари, алкохол, енергийни напитки, хазарт – предвид необходимостта от защита на най-уязвимата група от обществото – децата.


Съгласно приетата в Етичния кодекс на НСС дефиниция „всяко съдържание, създадено от влиятелна личност, което промотира даден бранд и/или продукт/услуга, се приема за търговска комуникация при две условия:

а) наличие на контрол от страна на рекламодател върху съдържанието;

б) заплащане на влиятелната личност или друга насрещна престация“.

Основни елементи са разпознаваемостта и обозначаването, при които комуникационното съдържание следва да е създадено по начин, който не би заблудил аудиторията относно комерсиалния му характер, а именно:

• незабавно обозначаване;

• лесно забележимо, непосредствено до съдържанието;

• ясно обяснено и лесно разбираемо

Препоръчва се да се използва знака „#“ (хаштаг), да се посочи името на бранда/рекламодателя и в допълнение да се употребяват думи на български или английски език, описващи естеството на споразумението между рекламодателя и влиятелната личност: например #реклама/аd #спонсорирано/sponsored, #безплатни мостри/free samples, #в партньорство с/in partnership with и пр. Освен хаштаг, брандирано съдържание може да се обозначи и през настройките в социалната платформа (Branded Content)

Особено важен е принципа за отговорна комуникация, при който не само рекламодателите, но и влиятелните личности следва да познават добрите европейски практики за отговорен маркетинг и да спазват етичните правила в рекламната индустрия, от която те също са станали част.

Чрез добрите практики за „маркетинг чрез влиятелни личности“, които членовете на БАР приемат и използват, асоциацията иска да даде пример за етична и отговорна комуникация в социалните медии на всички рекламиращи бизнеси в България.

Вижте още:

Двете организации ще реализират поредица инициативи чрез програмите „Лични финанси“ и „Практични финанси“ с цел да подготвят учениците с основни...