Българите все по-дръзко ограничават екрана: Комуникацията на живо води

Наблюдава се ясна промяна в дигиталните навици на градското население, като стремежът към по-здравословен баланс между онлайн и офлайн живот се засилва все повече. Близо 45% от анкетираните през 2025 г. целенасочено се опитват да ограничат времето си пред екрана, което е значително увеличение спрямо 30% през 2024 година. Добрата новина е, че и успеваемостта на тези усилия расте – 35% през 2025 г. срещу 27% предходната година. Основният мотивиращ фактор за откъсване от телефона остава комуникацията на живо, посочена от около 60% от анкетираните.

Тези данни са част от представително проучване, проведено сред 600 респонденти на възраст 15-60 години в градските райони на страната, по поръчка на Yettel от агенция „Арбитраж“. През миналата година Yettel насочи вниманието към нуждата от дигитална пауза по време на празниците, позиционирайки се социално отговорно по темата. Телекомът отстоява тезата, че макар технологиите да са важна част от нашето ежедневие, най-значимата комуникация се случва офлайн, а коледните празници са идеален повод за качествено време със семейството.

Като цяло, делът на хората, използващи устройства повече от 6 часа дневно, леко намалява от 20% през 2024 г. на 17% през 2025 г. Изключение правят най-младите (15-24 г.), където се отчита повишение с 2 процентни пункта (от 19% на 21%) за ползване над 6 часа дневно. Най-съществено подобряване на навиците се наблюдава във възрастовата група 35-44 години, където най-голям е ръстът на хората, прекарващи под 2 часа пред екран, а спадът при тези с ползване над 4 часа е най-осезаем (от 53% на 42%).

Проучването показва сериозен напредък в осъзнаването на проблема: делът на хората, които смятат, че нямат нужда от ограничения, спада почти двойно – от 20% на 11% само за година. Това е видимо и при родителите, като делът на тези, които не поставят ограничения на децата си, намалява от 17% на 13%. През тази година 44% от хората са предприели съзнателен опит за ограничаване на употребата на устройства, което е значителен скок спрямо 30% през 2024 г., като най-голям е ръстът сред младите (15-24 г.) – от 22% на 48%.

Хората, прекарващи повече време пред екрана, изпитват по-силно нужда да направят крачка назад: половината от ползващите устройства между 4 и 6 часа дневно са опитали да намалят времето си, в сравнение с малко над 35% при ползващите под 2 часа дневно. Желанието за повече офлайн моменти става все по-категорично – 80% от участниците планират да ограничат употребата на устройства по време на празниците за по-качествено време със семействата си, което е ръст спрямо 76% през миналата година.

Осъзнатостта за влиянието на устройствата върху комуникацията с близките също расте – 47% през 2025 г. срещу 38% през 2024 г. разбират този проблем, като най-голямо е увеличението при младите (15-24 г.) с 15 процентни пункта. Когато става въпрос за дигитална пауза, живата комуникация остава водещ мотив за откъсване от екрана, подкрепяна от 58% от анкетираните, следвани от пътуванията (45%), хобитата (39%) и спорта (38%).

Кампанията на Yettel тази година отново акцентира върху технологиите като незаменим помощник за свързване и улесняване на празничната подготовка, която често наподобява семейно приключение. Добрата мобилна мрежа на Yettel осигурява необходимата координация за изпълнение на всяка „мисия“. В момента, в който подготовката приключи, идва време за същинския празник – моментът да оставим устройствата и да бъдем заедно.

Вижте още: