Ryanair намалява полетите си в Испания през зимата

Ryanair потвърди предупреждението си и намалява с 1 милион места зимната си програма в Испания. Конкретните летища, които ще бъдат засегнати, бяха обявени тази седмица и включват Сантяго, Виго, Сарагоса, Валядолид, Херес, Сантандер, Астурия, Витория и Канарските острови. Въпреки значителното намаление на местата, испанското Министерство на транспорта смята, че това няма да предизвика сериозни проблеми, тъй като представлява едва 0.7% от общо 137 милиона места, заявени за зимния сезон пред Aena – държавния летищен оператор.


Канарските острови ще бъдат сред най-засегнатите от съкращенията. Ryanair ще намали предлагането си там с 10%, което се равнява на 400 000 места, след като 19 линии бяха премахнати от разписанието. Останалите около 600 000 места, или 41%, ще бъдат съкратени от редица летища, предимно в провинциални градове.

Летище „Васил Левски“ в София няма да бъде засегнато пряко, тъй като Ryanair не оперира директни линии до засегнатите летища. Въпреки това, българските пътници, пътуващи до Канарските острови, може да бъдат засегнати, тъй като често се налага прекачване на друго летище в Испания. Много българи живеят и пътуват често до Канарските острови.

Ryanair изпълнява полети от България до Мадрид, Барселона, Малага, Валенсия, Аликанте и Палма де Майорка, като тези дестинации засега не са засегнати от съкращенията.

Най-мащабното съкращение е закриването на базата на авиокомпанията в Сантяго, което води до изтегляне на 453 000 места и седем линии. Това представлява около 80% от капацитета на Ryanair за това летище. На летище Виго пък ще бъдат спрени всички операции от 1 януари, което ще доведе до отпадане на 31 хиляди места по две линии.

Летищата във Валядолид и Херес също са засегнати, като Валядолид губи 26 000 места, а Херес – 28 000. Капацитетът между ноември и март намалява с 45% в Сарагоса (70 000 места) и с 38% в Сантандер (84 000 места). Астурия губи 16% от местата си, а във Витория съкращението е 2%.

Основната причина за намаляването на зимния капацитет е увеличението на летищните такси от страна на Aena с 6.5%, което ще влезе в сила в края на март 2026 г. Това увеличение все още подлежи на одобрение от Националната комисия по пазари и конкуренция.

Главният изпълнителен директор на Ryanair, Еди Уилсън, подчерта, че компанията не търси специални привилегии, а стимули за целия сектор и за туризма в провинциите. Той заяви, че до 2031 г. Ryanair би могла да разположи 33 допълнителни самолета в Испания, увеличавайки броя на превозените пътници до 77 милиона годишно и откривайки нови регионални бази, което би довело до увеличение на превозените пътници с 40% и създаването на около хиляда нови работни места.

Условията на Ryanair включват замразяване на таксите, избягване на прекомерни инвестиции в разширенията на летищата в Барселона и Мадрид, стимули за устойчиви горива и мерки за повишаване на конкурентоспособността на регионалните летища. Правителството обаче категорично отхвърля тези искания. Очакванията са зимните програми на Ryanair за големите летища в Испания да не бъдат засегнати и дори да бъдат увеличени, което би компенсирало намаленията от тази година.

Вижте още: