Нискотарифната авиокомпания Ryanair обяви промени в правилата за ръчен багаж, позволявайки на пътниците да носят по-големи чанти без допълнителна такса. Новите размери са 40x30x20 см, което представлява увеличение с около 20% спрямо старите ограничения от 40x25x20 см. Промяната идва след натиск от страна на пътници, оплакващи се от глоби за „свръхбагаж“ на летищата. През последната година и половина се наблюдава тенденция служители на Ryanair да налагат наказания на гейта при качване в самолета, често за незначителни несъответствия в размерите на багажа. Глобата от 75 евро може да надвиши стойността на самия билет.
Интересно е, че новите размери, предложени от Ryanair, са с 33% по-големи от стандартите, определени от Европейския парламент (ЕП) – 40х30х15 см. От компанията явно се стремят да се позиционират като предлагащи повече удобство на клиентите си.
Въпреки това, действията на Ryanair предизвикват въпроси, тъй като главният изпълнителен директор Майкъл О'Лиъри обяви и увеличение на бонусите за наземните служители, които “хващат” пътници с несъобразен багаж. Новата схема на стимулиране увеличава възнаграждението от 1.50 евро на 2.50 евро за всеки глобен пътник, като премахва и месечните ограничения за бонуси, което може да насърчи служителите да бъдат по-стриктни.
Оплакванията от български пътници също се увеличават. Случаи като онкоболна пациентка, принудена да се моли да бъде допусната на борда заради багажа си, или семейство с дете и електрическа инвалидна количка, са станали по-чести. Има и примери за пътници, глобени въпреки че багажът им отговаря на обявените размери.
В отговор на зачестяващите проблеми, транспортният министър Гроздан Караджов заяви, че глобите за авиопревозвачите ще бъдат увеличени, тъй като настоящите са недостатъчни. Той посочи примера с Испания, която наскоро е глобила Ryanair с 107.7 милиона евро за подобни нарушения.
Някои пътници вече обмислят да използват услугата за чекиран багаж, която в много случаи може да е по-евтина от допълнителната такса за приоритетно качване (Priority), която позволява багажа да бъде качен в кабината. Въпреки че чекираният багаж е по-удобен, съществува риск от загуба на летището.
Проблемът с мерките за ръчен багаж не е изолиран случай в България и се среща на всички европейски летища, обслужвани от Ryanair. Промяната в правилата все пак може да бъде възприета като опит на авиокомпанията да подобри имиджа си и да намали напрежението сред пътниците, макар че продължаващите бонуси за служителите при санкциониране на багаж пораждат съмнения за искреността на тези намерения.