Wizz Air удвоява амбициите си в Испания: 10 милиона места през 2025 г.

Унгарската нискотарифна авиокомпания Wizz Air, често сравнявана с "Ryanair на Изтока", планира агресивно разрастване в Испания. През 2025 г. компанията ще предложи 10 милиона места в страната, което представлява увеличение с 20% спрямо предходната година.

Според говорителя Андраш Радо, конкурентните такси на испанските летища стимулират бъдещото присъствие на Wizz Air. Този ход идва на фона на нарастващо напрежение между Ryanair и оператора на летища Aena относно планираното увеличение на летищните такси с 6,5% през 2026 г.

Wizz Air експлоатира флот от 242 самолета и има амбициозни планове за удвояване на флота си до 500 машини до 2032 г. Компанията получава нов самолет на всеки десет дни, което осигурява значителна гъвкавост за навлизане на нови пазари, като Испания е определена като стратегически приоритет. В модела на компанията е заложено самолетите да бъдат заменяни на всеки 9-12 години, с цел оптимизация на разходите и поддържане на висока оперативна ефективност.

Въпреки оптимистичните прогнози, Wizz Air е подложено на регулаторен натиск. Министерството на потреблението разследва практиката на компанията за таксуване на ръчния багаж, след като подобни практики вече доведоха до глоби в размер на 179 милиона евро за други нискотарифни превозвачи. Wizz Air декларира, че действа в съответствие с европейските регулации и техническите ограничения на самолетите.

Понастоящем Wizz Air превозва 8 милиона пътници годишно в Испания, като очаква този брой да наближи 10 милиона до края на 2025 г. От 16 испански летища, компанията оперира 120 маршрута до 15 държави, като по 52 от тях е единствен оператор.

Барселона служи като основен хъб за Wizz Air, а компанията разширява дейността си и в Мадрид. Ключови фактори за конкурентоспособните цени включват използването на вторични летища, млада флотна база със средна възраст 4,5 години, директни онлайн продажби и приходи от допълнителни услуги като багаж и кетъринг, които генерират близо половината от общите приходи.

Конкурентите заемат освободените ниши на Ryanair. След като Ryanair обяви намаляване на капацитета си в Испания с 16% за зимния сезон и затваряне на база в Сантяго, други нискотарифни компании активно заемат освободените около един милион места.

Vueling, Iberia Express и Binter вече са добавили общо 434 хил. места спрямо предишния сезон, а Volotea и Wizz Air също демонстрират силен интерес към заетите от Ryanair пазарни дялове. Vueling ще предложи 190 хил. допълнителни места в Канарските острови и регионални летища, Binter ще добави близо 240 хил., а Wizz Air планира откриването на 40 нови маршрута до март 2026 г.

Испанските летища регистрираха рекорден трафик през август с над 33 милиона пътници и 262 хиляди полета, което подчертава нарастващото значение на конкуренцията сред нискотарифните превозвачи в условията на динамично развиващ се пазар.

Вижте още: