Харченето назаем е сладко, но има един неприятен момент

Служебното правителство внесе в Народното събрание Закона за държавния бюджет за 2023 г. с дефицит от 6,4% от БВП, което в номинално изражение представлява почти 12 млрд. лв. Такъв дефицит не е имало през последните 20 години. При това положение ще е необходимо да бъде изтеглен нов дълг в размер на 13.7 млрд лв. В края на тази година той ще стане 46.8 млрд. лв. или 25.3% от БВП.

Следва да се има предвид, че набирането на такъв огромен ресурс от пазарите за една година - близо 14 млрд. лв., нужен, за да се финансира дефицитът, може да се окаже меко казано трудно и скъпо начинание, което допълнително ще утежни ситуацията.


- Да се възстанови ставката от 20% ДДС за всички облагодетелствани сектори. Пандемия и локдоауни вече няма.

- Да се спре продължаващото безумие с помощите на калпак.

- Да са отчетат възможностите (макар и минимални) за получаването на предвидените средства по НПВУ.

- Да се върне фискалната дисциплина (препоръка и на ЕК).

И си представете - пенсиите ще съставляват 33% от всички разходи на държавата, а „дупката“ при осигурителните вноски ще надхвърли 10 млрд. лв.

Липсата на разговор по горните теми в предизборните кампании е на път на доведе до вдигане на данъците, значително рязане на разходите или нов значителен дълг, който така или иначе ще доведе и до вдигане на данъците на по-късен етап.

Харченето назаем е сладко нещо. Има само един неприятен момент, а той е че парите трябва да се връщат с лихвите.

Всички, които продължават да искат да раздават все повече е необходимо да си поемат отговорността.

И да се надяваме, че онези 240 имат достатъчно капацитет, защото при интелигентни и навременни законодателни и нормативни промени, дефицитът може да е под 3%.

Вижте още:

Сдружение Българска асоциация за управление на хора (БАУХ) има нов изпълнителен директор. Това е Паула-Анастасия Сбиркова, която поема ролята, след като Полина Господинова-Георгиева реши да продължи професионалното си...

Стратегията е насочена към развитие на ангажираността с клиентите, многоканалния подход и управлението на взаимоотношенията.Революционната стратегия на Пощенска банка...