България – сред страните с най-малко инвестиции в онлайн реклама

България е сред страните от Европейския съюз, които инвестират най-малко в онлайн реклама. Според данни на Евростат, едва 25,63% от българските компании плащат за реклама в интернет, което ни поставя на една от последните позиции в ЕС.


По-нисък дял на компаниите, инвестиращи в дигитална реклама, има само в Румъния (22,8%), Полша (23,2%) и Португалия (23,6%). Средно за Европейския съюз, 32,6% от компаниите са плащали за онлайн реклама през 2024 г. Това показва значителна разлика между България и по-развитите европейски държави.

Най-голям процент на компании, използващи интернет реклама, е регистриран в Малта (60,4%), следвана от Финландия (49,8%) и Кипър (49,4%). Тези данни подчертават потенциала за растеж на дигиталната реклама в България.

Компаниите в ЕС използват различни методи за персонализиране на онлайн рекламата. Най-разпространеният е контекстуалната реклама, която се базира на информация от прегледите на потребителите и техните търсения (76,8%). Този метод позволява на рекламите да бъдат релевантни на интересите на потребителите.

Геотаргетирането, което използва географска информация за адаптиране на рекламите към местоположението на потребителите, е използвано от 44,3% от компаниите. Този метод е особено ефективен за бизнеси, които обслужват конкретни региони.

Поведенческото таргетиране, което използва данни от минали онлайн дейности чрез бисквитки, е използвано от 41,6% от компаниите. Този метод позволява на рекламите да бъдат насочени към потребители с конкретни интереси и предпочитания.

Освен тези основни методи, 45,3% от компаниите използват и други форми на таргетирана реклама. Това показва, че дигиталната реклама е динамична област, която постоянно се развива.

Инвестициите в онлайн реклама са ключови за растежа на бизнеса в съвременната дигитална икономика. Ниският дял на компаниите, инвестиращи в дигитална реклама в България, може да се отрази негативно на конкурентоспособността им на европейския пазар. Необходимо е да се насърчи използването на дигитални инструменти за реклама и маркетинг, за да се стимулира растежа на българската икономика.

Вижте още: