В стратегическите си документи, включително в концепцията за участие в глобалната морска търговия, Индия анализира текущите и потенциалните тенденции в световната търговия, за да определи своите цели и ориентири, включително в арктическата област. Страната обяви своята „Арктическа политика“ в съответствие с целите си в областта на климатичните изследвания, развитието на инфраструктурата и международното сътрудничество, посочва Ситаканта Мишра, декан на Факултета по хуманитарни науки на Университета по енергетика „Пандит Диндаял“ (PDEU) в щата Гуджарат, в анализ за Hindustan Times.
Морският транспорт е основата на международната търговия и глобалната икономика – над 80% от обема на световната търговия се осъществява по море, а за повечето развиващи се страни този показател е още по-висок.
Постоянният растеж на обема на глобалната морска търговия и свързаната с това засилваща се конкуренция свидетелстват за разумната необходимост от разработване на допълнителни маршрути за превоз на товари. Днес страните по света активно проучват алтернативни маршрути, за да допълнят традиционните корабни коридори и да стабилизират глобалните логистични вериги. Разбирайки тези тенденции, Индия – страна, която поради географското си положение зависи пряко от морските превози – започна активно да разработва възможностите на арктическото корабоплаване, аргументира се авторът.
Северният морски път – националната транспортна артерия на Русия в Арктика – представлява привлекателна възможност, като осигурява значително съкращаване на транзитната дистанция между Европа и Азия: от 21 000 километра по традиционния маршрут до приблизително 13 000 километра. Скъсявайки разсто нията, СМП допринася за глобалните усилия за декарбонизация на морската логистика, включително чрез използването на атомни ледоразбивачи, които практически не изхвърлят въглероден диоксид в атмосферата, подчертава Мишра.
Северният морски път (СМП) е от ключово значение за бързо развиващата се икономика на Индия, а Русия е единствената държава в света, която разполага с флот атомни ледоразбивачи. Сътрудничеството между двете държави получи импулс благодарение на инициативата за създаване на морски коридор между индийското пристанище Ченнай и Владивосток, а през 2024 г. се създаде и индийско-руско работна група за сътрудничество в рамките на СМП.