Иво Бозуков: Какво всъщност е маркетингово съвършенство?

В ролята си на управляващ директор по въпросите на енергийния преход във Forum Energy Technologies Иво Бозуков очертава път на развитие, за да помогне на клиентите да постигнат възможно най-голямо въздействие върху околната среда, като използват оборудване и продукти, които помагат за намаляване на въглеродния отпечатък. Освен това Ивайло Бозуков инвестира и в технологии, които допринасят за постигане на целта на компанията да намали емисиите си по обхват 1 и обхват 2, както и да намали цялостното си въздействие върху емисиите на парникови газове.

Тази статия се фокусира върху маркетинга и по-конкретно как се оценяват и признават маркетинговото съвършенство в съвременния бизнес свят.

Професор Брайън Д. Смит е специалист в подпомагането на стратези в областта на науките за живота. Въпреки че има много какво да се каже по отношение на маркетинговото съвършенство, според д-р Смит само четири неща са от значение, а именно:

1. Съвършенство в разбирането

2. Съвършенство в стратегическия избор

3. Съвършенство в предоставянето на стойност

4. Съвършенство в мониторинга на стойността и обучението

Маркетингът е нещо повече от комуникация и включва различни елементи, включително промоция, ценообразуване, канали, продукти и място.

Маркетинговото съвършенство изисква много повече от това да се изграждат уебсайтове и да се стартират онлайн рекламни кампании.

Известно още като търговско съвършенство, маркетинговото съвършенство е приоритет за компаниите от най-висок ранг, както и за тези, които се стремят да се присъединят към тях. Съвременните компании, ориентирани към бъдещето, все повече инвестират в програми за обучение по маркетингово съвършенство, като въоръжават маркетинговите екипи с нови инструменти и умения и ефективно превръщат маркетолозите в пазарни лидери.

За да добият цялостна представа за това какво е маркетингово съвършенство, предприятията трябва да погледнат своите конкуренти. Разбира се, всяка компания се стреми да надмине своите конкуренти на пазара. За да го постигнат обаче, фирмите трябва да разделят тази цел на по-малки, изпълними стъпки, като определят точно какво, как и кога трябва да направят. Без адекватни отговори на тези въпроси програмата за маркетингово съвършенство на компанията рискува да бъде маркирана като „WOMBAT“ (от „waste of money, brains and time“, или загуба на пари, мозък и време).

Много от съвременните интелигентни организации разпознават маркетинговото съвършенство, когато го видят, а техните маркетингови и ръководни екипи са натрупали десетилетия опит в това какво работи и какво не. По-малко обнадеждаващо е, че все още има зашеметяващ брой практикуващи мениджъри и ръководители на обучения, които не успяват да проведат дори най-елементарно проучване.

Отличните маркетолози придобиват значителен обем от маркетингови умения, опит и поведение по време на кариерата си. Същевременно обаче е важно маркетолозите да се предпазват от пропуски в знанията, които могат да възникнат поради специализирания характер на техните роли. В такива ситуации е от решаващо значение маркетолозите да идентифицират и да се справят с аспектите, в които имат слабости.

Честността е неразделна част от маркетинговото съвършенство и компаниите трябва да възприемат честен и автентичен подход. Фирмите, които постигат високи резултати, често използват услугите на висококвалифицирани външни консултанти, които да им помагат в този аспект. Самоосъзнаването е в основата на растежа и е от решаващо значение за индивидуалните маркетинг специалисти да оценяват точно ефективността на маркетинговите си усилия. Тъй като много маркетолози попадат в капана на надценяването на собствените си способности, търсенето на обективна оценка е важна първа стъпка по отношение на подобряването на възможностите на маркетолога.

Греъм Робъртсън е основател на Beloved Brands – водещ консултант в областта на маркетинга. Той предлага екипите за бранд мениджмънт, които прилагат програма за усъвършенстване на маркетинга, да се фокусират върху умения, свързани със стратегическото мислене, маркетинговите планове, позиционирането на бранда, маркетинговите анализи и маркетинговото изпълнение. Преди всичко Греъм Робъртсън предлага програмите за подобряване на маркетинга да се съсредоточат върху това как да се мисли, дефинира, планира, изпълнява и анализира.

Постигането на маркетингово съвършенство изисква ангажираност от страна на ръководството, тъй като то е възможно само когато фирмите отделят време и ресурси, инвестирайки в най-високия стандарт на обучение. Когато бизнес лидерите разглеждат маркетинга като втори приоритет, той никога не може да постигне високи резултати.

Маркетинговото съвършенство се подпомага от внасянето и адаптирането на идеи не само от конкурентите, но и извън индустрията. Важно е компаниите да внимават с бенчмаркинга, който е концепция, привнесена от производството, която потенциално може да доведе до заблуда на маркетинговото съвършенство, когато не отчита разликите в пазарния контекст и фирмената култура.

Ново фундаментално проучване, проведено от Ebiquity, IPA (Institute of Practitioners in Advertising) и Световната федерация на рекламодателите (WFA), разкрива ценни идеи за най-добрите маркетингови практики, които могат да доведат до положителна промяна. В доклада се посочва, че маркетинговото съвършенство зависи в голяма степен от прецизирането на маркетинговите процеси, от въвеждането на цялостна рамка за измерване, от търсенето и прилагането на по-добри инструменти, от създаването на по-добри анализи и от засилването на сътрудничеството. Освен това проучването подчертава и значението на въвеждането на ясно дефинирани рамки за измерване, за да се отговори на бизнес предизвикателствата.

Ефективното обучение по маркетинг покрива различни направления, подходящи за различните типове маркетолози, като помага на амбициозните специалисти по маркетинг да придобият солидна подготовка за фундаменталните принципи на планирането на бранда, стратегическото мислене, позиционирането на бранда, писането на творчески концепции, маркетинговото изпълнение, маркетинговите анализи, маркетинговите финанси и вземането на решения в областта на рекламата. От решаващо значение е, че ефективните програми за обучение по маркетинг помагат на маркетинговите екипи да развият уменията, необходими за постигане на успех, като дават възможност на членовете на екипа да вземат по-интелигентни решения, които водят до изключителни резултати и стимулират растежа на бизнеса.

Вижте още:

Събитието откри „Седмицата на еврото“ с фокус влизането на България в еврозоната.Асоциацията на банките в България (АББ) подкрепи Десетата юбилейна...