Пътят към широкомащабна комерсиализация на самоуправляващите се камиони става все по-сигурен. Това е изводът от тазгодишното изложение за потребителска електроника CES 2024, което се провежда в Лас Вегас.
Редица технологични компании разкриха най-новите подобрения на своите системи за автономно шофиране и подчертаха партньорствата си с доставчици в индустрията на гигантското технологично изложение.
Aurora Innovation и Kodiak Robotics демонстрираха дизайните на автономни камиони от клас 8, които планират да използват в първите си напълно безпилотни търговски операции.
Докато самоуправляващите се прототипи превозват товари по определени магистрали от години, като шофьорите все още са зад волана, Kodiak и Aurora се готвят да направят следващата голяма крачка напред, като представят завършени безпилотни камиони още тази година.
Основателят и главен изпълнителен директор на Kodiak Дон Бърнет заяви, че „2024 е годината на безпилотното управление“.
„Това не е някаква далечна цел. Това не е някакво далечно бъдеще“, каза той. „Ще бъде тази година, което е наистина вълнуващо.“
Aurora и Kodiak планират да пуснат първите си напълно автономни камиони на междущатската магистрала 45 между Далас и Хюстън. Тези първоначални операции без водачи ще започнат с внедрявания в малък мащаб. От Aurora твърдят, че планират да пуснат в търговската мрежа около 20 безпилотни камиона през следващата година. В същото време разработчиците полагат основата за производство в голям обем и внедряване на камиони без водач в бъдеще.
Aurora си партнира с глобалния автомобилен доставчик Continental, за да даде възможност за масово производство на своята система за автономно шофиране от 2027 г. Чрез това споразумение, обявено за първи път през април, Continental ще разработи и достави автомобилен хардуер за Aurora Driver, който ще включва продукти, вариращи от сензори и автоматизирани блокове за управление на шофирането до високопроизводителни компютри и телематични устройства. В дните преди CES 2024 компаниите обявиха, че са финализирали дизайна на този хардуер. В допълнение към работата си с Continental, Aurora си партнира и с производителите на камиони Paccar Inc. и Volvo Trucks, за да интегрира своята технология за самостоятелно управление с техните превозни средства.
„Тези партньорства, заедно с участието на автомобилни превозвачи, спедитори и индустриални регулатори, проправят пътя за комерсиализация в мащаб“, посочва Стърлинг Андерсън, съосновател и главен продуктов директор на Aurora.
За разлика от някои от своите конкуренти в областта на автономните камиони, Kodiak не е обявила официално партньорство за разработка с производители на камиони. Компанията показа своята система за автономно шофиране, инсталирана на модел Kenworth T680, но заяви, че планира да пусне най-новата си технология в множество типове превозни средства.
Друга компания за автономни камиони – Gatik обяви партньорство с Goodyear Tire & Rubber Co., за да подобри безопасността и производителността на своите автономни превозни средства със среден товар. Gatik заяви, че планира да внедри технологията за интелигентни гуми SightLine на Goodyear тази година в част от автопарка си в Съединените щати и Канада.
„Тази технология, вградена в гумите Goodyear, се свързва с автоматизираната система за шофиране на Gatik, за да предостави данни за показатели като температура, налягане в гумите и пътни условия, което е особено полезно при дъжд, лед и сняг“, каза Ричард Щайнер, вицепрезидент на Gatik.
„Ние не работим само по перфектни, сухи пътища при слънчеви условия“, заяви Щайнер. „Ако наистина искате да управлявате автономна транспортна мрежа в Северна Америка, трябва да можете да се справите и с неблагоприятните условия. Това партньорство наистина помага да се справим с това.“
Gatik, която се фокусира върху автоматизирането на маршрутите на къси разстояния, вече започна да извършва търговски доставки изцяло без шофьор за Walmart в Арканзас през 2021 г. и за канадската бакалия Loblaw Cos. в Онтарио през 2022 г.
До края на 2024 г. Gatik възнамерява да разположи безпилотни камиони клас 6-7 „в значителен мащаб“ на пазара в Тексас, посочи Щайнер. „Това е наистина вълнуваща година за автономните камиони“, добави той.
Друг разработчик на автономни камиони, Torc Robotics , обяви сътрудничество с компанията за сензорни технологии Aeva по време на CES. Torc, независимо дъщерно дружество на Daimler Truck, ще включи лидарната технология Atlas 4D на Aeva в своите самоуправляващи се камиони, за да открива обекти по-бързо, по-далеч и с по-висока точност, докато се подготвя да пусне в търговската мрежа своята система за автономно шофиране до 2027 г.
Освен всичко това, на CES 2024 разработчикът на самоуправляващи се камиони Plus, който прави по-плавни стъпки към автономното шофиране, показа трактор, оборудван с новия си продукт PlusDrive. Тази усъвършенствана система за подпомагане на водача автоматизира управлението, спирането и ускорението, но все пак изисква човек, който да наблюдава активно технологията.
Други технологични компании, разработващи системи за автономно шофиране на търговски камиони по пътищата в Северна Америка, включват Waabi , Stack AV, RRAI и Einride.