Въпреки пандемичната обстановка, бирената индустрия поставя човешкия капитал на първо място
Над 150 различни марки и стилове пиво се произвеждат в България, като в страната оперират три големи компании и 28 малки и средни предприятия. 96% от консумираната у нас бира е на членовете на Съюза на пивоварите (СПБ). В тази статистика влизат и 8 лицензионни марки, които включват световни брандове бира на мултинационални компании, съобщиха от браншовата организация в навечерието на професионалния си празник – Илинден.
Пазарните данни на СПБ показват, че продажбите на бира за 2019 г. са 5.4 млн. хектолитра, като през миналата година портфолиото на пивоварните компании се е разширило с 25 нови марки и асортимента бира. При опаковките обновяването включва 40 кенове и бутилки с нови визии и с по-леко тегло с цел намаляване на екологичния отпечатък на пивоварния бранш.
Според отчета на Агенция ,,Митници” , постъпленията от акциз за бира за 2019 г. са 78.8 млн. лева - с 2.7% под предходната 2018 г., което кореспондира и на лекия спад в обема на реализираното пиво. Сериозни остават капиталовите инвестициите в бранша на обща стойност 42 милиона. лева за реновиране на производствената база и въвеждането на зелени безотпадни технологии за опазване на околната среда. За периода 2015-2019 г. общо инвестициите на членовете на СПБ в дълготрайни материални активи надхвърлят 212 млн. лева.
Над 10 млн. литра е консумираната безалкохолна и нискоалкохолна бира у нас през 2019 г., като тенденцията е всяка година този обем да расте. В страните от ЕС като осреднената стойност сегментът на безалкохолните бири е 3%. От всички алкохолни индустрии пивопроизводството е единственото, което позволява продуктът да бъде с 0% алкохол. Това дава широки възможности да бъдат удовлетворени изискванията на все повече потребители.
За съжаление, поради кризата с Ковид-19, тази година положителните тенденции в пивоварната индустрия са твърде различни. Очаквано, наливното пиво, т.е кеговете, са със силен спад и за шестмесечието на тази година са едва 2% от бирения пазар. Поради намалената покупателна способност на потребителите, стагнираната реализация през заведенията, силно намалелия туристически поток, сегментът на стъклените бутилки също намалява, а на пластмасовите - се увеличава. Запазва се обаче тенденцията за увеличаване на продажбите в кенове.
„Пандемичната 2020 г. постави бизнеса и хората пред редица предизвикателства, затова няма да е изненада, че за първото шестмесечие на 2020 г. продажбите на бира през заведенията драстично намаляха с около 60 %, докато обемите, реализирани през магазинната мрежа са почти на нивата от миналата година. Въпреки кризисната обстановка и сериозния спад в оборотите, в предприятията, членове на Съюза на пивоварите, няма освободени работници и служители, което и синдикати, и работодатели с гордост всеки път подчертаваме. Точно преди 3 седмици със Заповед на министъра на труда и социалната политика Браншовият колективен трудов договор за пивоварния сектор беше разпрострян върху всички производители на бира и малц в страната за шести път. По този начин в бранша не се допуска социален дъмпинг и за абсолютно всички работещи се гарантират коректни трудови практики, безопасни условия на труд и достойно заплащане.”, коментира Ивана Радомирова, изпълнителен директор на СПБ.
В пивоварната индустрия работят 2 100 души. Поради сложната технологичност на процесите и въвежданите ежегодно иновации, в бирените компании от всички заети лица, 510 са мениджъри и специалисти с висше образование. 780 човека са приложни специалисти с бакалавърска степен и техници с най-висока професионална квалификация. В групите на помощния административен персонал, машинните оператори и квалифицираните работници са заетите 780 човека. Едва 30 души са с професии, неизискващи специална квалификация.
Бизнес резултатите не са единственият показател за развитието на пивоварния бранш. Като при всички бързооборотни стоки, отношението на потребителя към продуктовата категория е ключово за успеха на индустрията. Според омнибусно национално представително проучване от юни тази година, през лятото бирата е най-често консумираната напитка след водата.
Всеки втори българин (55% от респондентите) твърди, че пие бира поне веднъж седмично. За 36% от сънародниците ни- пивото е подходящо за тях питие, като при активните консуматори това мнение изразяват 60%. Всеки пети българин счита, че бирата е съвременен и модерен продукт, а при хората, пиещи кехлибарената напитка поне 1 път седмично, това е виждането на всеки 3-ти.
Най-големите биролюбители са на възраст 30-39 г. и 40-49 г., а най-често бира се консумира в Русе – 14 пъти месечно, в Плевен -12 пъти, във Варна – 11 пъти. В сравнение с изследванията от предходните години, тенденциите и нагласите на потребителите към категорията не само не са се променили, но в някои аспекти са дори по-положителни, въпреки кризата с Ковид-19 и общата стагнация на бирения пазар.
Пандемията не отказва пивоварния бранш и от инициативите за социална отговорност. През м. юли т.г. Съюзът на пивоварите участва в национални конкурси за най-добри комуникационнии и КСО проекти, където получи две престижни отличия за превантивната си кампания ,,Спортът е по-добрият начин децата да пораснат”. Благодарение на партньорствата с публични институции и НПО , в кампанията вече са се включили над 55 000 участника от 18 области на страната.
Над 150 различни марки и стилове пиво се произвеждат в България, като в страната оперират три големи компании и 28 малки и средни предприятия. 96% от консумираната у нас бира е на членовете на Съюза на пивоварите (СПБ). В тази статистика влизат и 8 лицензионни марки, които включват световни брандове бира на мултинационални компании, съобщиха от браншовата организация в навечерието на професионалния си празник – Илинден.
Пазарните данни на СПБ показват, че продажбите на бира за 2019 г. са 5.4 млн. хектолитра, като през миналата година портфолиото на пивоварните компании се е разширило с 25 нови марки и асортимента бира. При опаковките обновяването включва 40 кенове и бутилки с нови визии и с по-леко тегло с цел намаляване на екологичния отпечатък на пивоварния бранш.
Според отчета на Агенция ,,Митници” , постъпленията от акциз за бира за 2019 г. са 78.8 млн. лева - с 2.7% под предходната 2018 г., което кореспондира и на лекия спад в обема на реализираното пиво. Сериозни остават капиталовите инвестициите в бранша на обща стойност 42 милиона. лева за реновиране на производствената база и въвеждането на зелени безотпадни технологии за опазване на околната среда. За периода 2015-2019 г. общо инвестициите на членовете на СПБ в дълготрайни материални активи надхвърлят 212 млн. лева.
Над 10 млн. литра е консумираната безалкохолна и нискоалкохолна бира у нас през 2019 г., като тенденцията е всяка година този обем да расте. В страните от ЕС като осреднената стойност сегментът на безалкохолните бири е 3%. От всички алкохолни индустрии пивопроизводството е единственото, което позволява продуктът да бъде с 0% алкохол. Това дава широки възможности да бъдат удовлетворени изискванията на все повече потребители.
За съжаление, поради кризата с Ковид-19, тази година положителните тенденции в пивоварната индустрия са твърде различни. Очаквано, наливното пиво, т.е кеговете, са със силен спад и за шестмесечието на тази година са едва 2% от бирения пазар. Поради намалената покупателна способност на потребителите, стагнираната реализация през заведенията, силно намалелия туристически поток, сегментът на стъклените бутилки също намалява, а на пластмасовите - се увеличава. Запазва се обаче тенденцията за увеличаване на продажбите в кенове.
„Пандемичната 2020 г. постави бизнеса и хората пред редица предизвикателства, затова няма да е изненада, че за първото шестмесечие на 2020 г. продажбите на бира през заведенията драстично намаляха с около 60 %, докато обемите, реализирани през магазинната мрежа са почти на нивата от миналата година. Въпреки кризисната обстановка и сериозния спад в оборотите, в предприятията, членове на Съюза на пивоварите, няма освободени работници и служители, което и синдикати, и работодатели с гордост всеки път подчертаваме. Точно преди 3 седмици със Заповед на министъра на труда и социалната политика Браншовият колективен трудов договор за пивоварния сектор беше разпрострян върху всички производители на бира и малц в страната за шести път. По този начин в бранша не се допуска социален дъмпинг и за абсолютно всички работещи се гарантират коректни трудови практики, безопасни условия на труд и достойно заплащане.”, коментира Ивана Радомирова, изпълнителен директор на СПБ.
В пивоварната индустрия работят 2 100 души. Поради сложната технологичност на процесите и въвежданите ежегодно иновации, в бирените компании от всички заети лица, 510 са мениджъри и специалисти с висше образование. 780 човека са приложни специалисти с бакалавърска степен и техници с най-висока професионална квалификация. В групите на помощния административен персонал, машинните оператори и квалифицираните работници са заетите 780 човека. Едва 30 души са с професии, неизискващи специална квалификация.
Бизнес резултатите не са единственият показател за развитието на пивоварния бранш. Като при всички бързооборотни стоки, отношението на потребителя към продуктовата категория е ключово за успеха на индустрията. Според омнибусно национално представително проучване от юни тази година, през лятото бирата е най-често консумираната напитка след водата.
Всеки втори българин (55% от респондентите) твърди, че пие бира поне веднъж седмично. За 36% от сънародниците ни- пивото е подходящо за тях питие, като при активните консуматори това мнение изразяват 60%. Всеки пети българин счита, че бирата е съвременен и модерен продукт, а при хората, пиещи кехлибарената напитка поне 1 път седмично, това е виждането на всеки 3-ти.
Най-големите биролюбители са на възраст 30-39 г. и 40-49 г., а най-често бира се консумира в Русе – 14 пъти месечно, в Плевен -12 пъти, във Варна – 11 пъти. В сравнение с изследванията от предходните години, тенденциите и нагласите на потребителите към категорията не само не са се променили, но в някои аспекти са дори по-положителни, въпреки кризата с Ковид-19 и общата стагнация на бирения пазар.
Пандемията не отказва пивоварния бранш и от инициативите за социална отговорност. През м. юли т.г. Съюзът на пивоварите участва в национални конкурси за най-добри комуникационнии и КСО проекти, където получи две престижни отличия за превантивната си кампания ,,Спортът е по-добрият начин децата да пораснат”. Благодарение на партньорствата с публични институции и НПО , в кампанията вече са се включили над 55 000 участника от 18 области на страната.