Сценарият за спукване на балон на жилищния пазар в България след влизането в еврозоната е почти изключен. Такъв сценарий би могъл да бъде предизвикан само от сериозни външни събития, като например войни. Това заяви Георги Киров, партньор в консултантска компания за бизнес имоти, в предаването „В развитие“ по Bloomberg TV Bulgaria
Според Киров, логиката на пазара на недвижими имоти се различава от тази на фондовия пазар. При имотите цикълът на строителство е значително по-дълъг, като изграждането на дори най-обикновена сграда отнема минимум три години. Към това се добавят и забавяния, свързани с административни процеси като издаване на разрешителни за строеж, които вече са се случвали на практика.
Не трябва да се очаква, че приемането на еврото ще доведе до раздуване и последващо свиване на пазара. По-скоро се предвижда продължаване на конвергенцията на българската икономика и на имотния пазар към нивата и цените в Западна Европа. Това означава стабилно развитие, без очаквания за революционни промени или спукани балони.
Финансовата достъпност на жилищата в България е добра и продължава да се подобрява, особено в сравнение с Централна и Източна Европа. Причината е, че заплатите у нас нарастват с по-бързи темпове от покачването на цените на апартаментите. Въпреки видимата строителна активност, пазарът не е прегрял и жилищата не са надценени.
Данните показват, че строителният сектор като дял от БВП в България е около 2,8%, което е по-ниско от средното за Централна и Източна Европа (3,5%). В големите градове, особено в София, основен двигател на растежа на жилищния пазар е нарастването на населението. По официални данни, столицата привлича между 17 и 20 хиляди души годишно, което създава значително търсене на жилища.
Математиката за София показва, че търсенето на жилища надвишава предлагането, което пазарът може да осигури в момента. Офис пазарът в столицата също се представя добре, с леко повишаване на наемите и нисък дял на незаетите площи (13-14% за сгради клас А и Б). Очаква се допълнително подобрение, тъй като последното тримесечие обичайно е най-силният период за сектора. Собствениците на офис сгради трябва да предвидят бюджет за обзавеждане и адаптиране на площите за новите наематели.