Ритейл паркове vs. Молове: Битката за потребителя през 2027 г.

Очакванията са за засилване на конкуренцията между ритейл парковете от началото на 2027 година. Ключови за успеха им ще бъдат ефективното управление, подбраният микс от марки и качественото изпълнение на проектите, сподели Явор Костов, управляващ партньор в Cushman & Wakefield Forton, в предаването „В развитие“ по Bloomberg TV Bulgaria.

 

Ръстът от 30% на новите търговски площи през второто тримесечие отразява стабилното развитие на този сегмент. Той предлага добра комбинация от цена, качество и бърза възвръщаемост на инвестицията, което го прави привлекателен за инвеститорите. Общият обем на ритейл парковете у нас достига между 620 000 и 700 000 кв.м, което според експертите е оптималното ниво на насищане – 96-100 кв.м търговска площ на 1000 души население.

Предвижда се, че след достигане на 700 000 кв.м, пазарът ще се раздели на успешни и неуспешни ритейл паркове. Това ще зависи от способността им да отговорят на нуждите на потребителите и да адаптират своите предложения.

Ритейл парковете се позиционират успешно в регионални и по-малки градове, където предлагат достъп до основни стоки и услуги. Това спестява на жителите необходимостта да пътуват до по-големите градове за ежедневни покупки.

Реализацията на ритейл парковете от проектиране до завършен строеж отнема между 12 и 15 месеца, като разходите за наем са по-ниски спрямо тези в моловете. Това се дължи на факта, че ритейл парковете обикновено са едноетaжни сгради без общи части, което намалява строителните разходи и позволява по-ниски наемни цени.

Доходността от ритейл парковете е сравнима с тази от моловете, но по-ниската инвестиционна стойност ги прави достъпни за по-широк кръг инвеститори и улеснява участието им в този сегмент. В момента пазарът е силно фрагментиран, с малък брой големи играчи и множество по-малки, които реализират по няколко парка в определени региони.

Моловете трудно ще реагират на бързия растеж на ритейл парковете заради раздробената собственост. Въпреки това, те продължават да предлагат по-разнообразно изживяване, включващо търговия, забавления и възможности за хранене на място. Моловете имат предимството на широката гама от марки, включващи както бюджетни, така и по-луксозни предложения.

Явор Костов отбеляза, че пазарът на складове и логистика в София през последните десет години се характеризира с изключително нисък процент на свободни площи – едва 1-2%. Този недостиг е движен от търсенето на площи за собствено използване. Очаква се, липсата на свободни площи и текущите наемни нива да доведат до реализацията на проекти, които са били замразени в резултат на войната в Украйна и икономическата нестабилност в Западна Европа, което ще стимулира последващото развитие на сектора.

Вижте още: