Очакванията са за засилване на конкуренцията между ритейл парковете от началото на 2027 година. Ключови за успеха им ще бъдат ефективното управление, подбраният микс от марки и качественото изпълнение на проектите, сподели Явор Костов, управляващ партньор в Cushman & Wakefield Forton, в предаването „В развитие“ по Bloomberg TV Bulgaria.
Ръстът от 30% на новите търговски площи през второто тримесечие отразява стабилното развитие на този сегмент. Той предлага добра комбинация от цена, качество и бърза възвръщаемост на инвестицията, което го прави привлекателен за инвеститорите. Общият обем на ритейл парковете у нас достига между 620 000 и 700 000 кв.м, което според експертите е оптималното ниво на насищане – 96-100 кв.м търговска площ на 1000 души население.
Предвижда се, че след достигане на 700 000 кв.м, пазарът ще се раздели на успешни и неуспешни ритейл паркове. Това ще зависи от способността им да отговорят на нуждите на потребителите и да адаптират своите предложения.
Ритейл парковете се позиционират успешно в регионални и по-малки градове, където предлагат достъп до основни стоки и услуги. Това спестява на жителите необходимостта да пътуват до по-големите градове за ежедневни покупки.
Реализацията на ритейл парковете от проектиране до завършен строеж отнема между 12 и 15 месеца, като разходите за наем са по-ниски спрямо тези в моловете. Това се дължи на факта, че ритейл парковете обикновено са едноетaжни сгради без общи части, което намалява строителните разходи и позволява по-ниски наемни цени.
Доходността от ритейл парковете е сравнима с тази от моловете, но по-ниската инвестиционна стойност ги прави достъпни за по-широк кръг инвеститори и улеснява участието им в този сегмент. В момента пазарът е силно фрагментиран, с малък брой големи играчи и множество по-малки, които реализират по няколко парка в определени региони.
Моловете трудно ще реагират на бързия растеж на ритейл парковете заради раздробената собственост. Въпреки това, те продължават да предлагат по-разнообразно изживяване, включващо търговия, забавления и възможности за хранене на място. Моловете имат предимството на широката гама от марки, включващи както бюджетни, така и по-луксозни предложения.
Явор Костов отбеляза, че пазарът на складове и логистика в София през последните десет години се характеризира с изключително нисък процент на свободни площи – едва 1-2%. Този недостиг е движен от търсенето на площи за собствено използване. Очаква се, липсата на свободни площи и текущите наемни нива да доведат до реализацията на проекти, които са били замразени в резултат на войната в Украйна и икономическата нестабилност в Западна Европа, което ще стимулира последващото развитие на сектора.