Устойчивото възстановяване на потреблението и активните продажби на дребно бележат пазара на търговски площи през третото тримесечие на 2021 г., сочи докладът на консултантската компания Cushman & Wakefield Forton. Това е позитивна тенденция на фона на сериозната стагнация на пазара през предходната година.

Вътрешното търсене е основният двигател на ръста на БВП, повлиян и от нарастващите цени на горивата и енергията, които пораждат опасения за инфлация. Индексът на потребителските цени се повишава рязко с 4% през септември и се очаква да остане висок през следващите месеци.

150 000 КВ. М НОВИ ТЪРГОВСКИ ПАРКОВЕ СА В ПРОЦЕС НА ИЗГРАЖДАНЕ
ОЧАКВА СЕ ПО-АКТИВНО ЧЕТВЪРТО ТРИМЕСЕЧИЕ И ПРИ МОЛОВЕТЕ

“На фокус и през това тримесечие остават ритейл парковете. С 202 000 кв. м. площи този сегмент продължава да привлича вниманието на наемателите и предприемачите”, коментира Красимир Петров, мениджър търговски площи и управление на активи в Cushman&Wakefield Forton.

„През последното тримесечие два нови проекта в областните градове допълниха общия обем, а повече от 150 000 кв.м са в процес на изграждане или във фаза на планиране. Ако всички проекти се реализират според плановете на предприемачите, през следващите две години площта на ритейл парковете в страната ще се удвои”, допълни Петров.

Аптеките, дискаунт магазините, бързооборотните стоки, домакински уреди и стоки за дома са сред най-бързо развиващите се търговци в ритейл парковете. Преди слабо развит, сега сегментът се превръща в най-подходящата платформа за експанзия извън София и големите градове. За разлика от тях повечето търговски центрове регистрират по-слабо активен период по отношение на откриването на нови обекти през третото тримесечие на 2021 г. Несигурността и сравнително наситеният пазар в големите градове правят някои марки по-предпазливи по отношение на експанзията, особено в областта на търговията със стоки, които не са от първа необходимост.

“Въпреки това повечето мениджъри на молове очакват последното тримесечие на 2021 г. да бъде по-активно както в София, така и в цялата страна. Търговските центрове в София продължават да регистрират относително стабилни нива на заетост, като свободните площи са около 6% през последното тримесечие”, коментира Красимир Петров. Общото предлагане на площи в търговски центрове в страната остава 815 000 кв. м, се казва още в доклада на компанията.

При лек спад на наемите в търговските центрове, третото тримесечие в крайна сметка донесе стабилизация на този пазарен сегмент. Първокласните наемни нива в София останаха 34 евро/кв.м. Наемите на централните търговски улици в София се движат около 52 евро/кв.м/месец за 100-150 кв.м. Нивата в търговските паркове остават 8-10 евро/кв. м в София и 7-9 евро/кв. м в областните градове.

Влизането на IKEA в Mall of Sofia с магазин от 1 200 кв. м е откриването на най-голяма площ през периода. Adidas отвори 700 кв. м в Jumbo Plaza Retail Park, като още няколко сделки станаха факт в търговски центрове в столицата. В страната сред новооткритите магазини са тези на Pepco и Kik Design, наели съответно 560 и 650 кв. м в Burgas Plaza.

Вижте още:

Събитието откри „Седмицата на еврото“ с фокус влизането на България в еврозоната.Асоциацията на банките в България (АББ) подкрепи Десетата юбилейна...