Разходите за персонал в държавния бюджет за 2025 г. се очаква да достигнат приблизително 22,8 милиарда лева. За сравнение, преди десет години тази сума е била 7,1 милиарда лева, което представлява увеличение от над три пъти за едно десетилетие. Повече от половината от допълнителните средства са натрупване само през последните три години.
Структурно, разходите за персонал традиционно формират между 7% и 8% от БВП. Прогнозата за 2025 г. сочи 10,6% от БВП, което е безпрецедентен ръст, според анализ на Института за пазарна икономика (ИПИ).
Основна причина за този скок са автоматичните механизми за формиране на заплати, заложени с парламентарни решения от 2024 г. Тези механизми засягат множество сектори, сред които главните са силовите ведомства, и са на път да увеличат драстично разходната част на бюджета.
Данни за първото полугодие на 2025 г. показват, че повишенията на заплатите достигат 30-40% в някои области. Разходите за персонал в МВР възлизат на 1,9 млрд. лв., бележейки над 40% ръст за шестмесечието спрямо предходната година. Към тях се прибавят 1,2 млрд. лв. за МО, което отчита 35% увеличение.
Подобни тенденции се наблюдават и в други силови структури. ДАТО е с 41% ръст на разходите за персонал, ДАНС – с 38%, а НСО – с 36%. Министерство на правосъдието също отчита значително увеличение от 27%, като прогнозите са за над 40% при запазване на темпа.
Важно е да се отбележи, че бюджетът за 2025 г. е приет в края на март, което означава, че пълният ефект от новата политика за възнагражденията може да не е напълно отразен в данните към средата на годината. Възможно е някои от увеличенията да включват компенсации със стара дата.
Различна е картината в сектори без автоматични механизми за повишение на заплатите. Във водещи министерства като финансите, здравеопазването и труда, ръстът на средствата за персонал е в рамките на 5-10%, което е съобразено с икономическите условия и инфлацията.
Прегледът на отчетите потвърждава, че амбициозното покачване на заплатите в избрани сфери води до значително утежняване на бюджета, равняващо се на около 2 процентни пункта от БВП допълнителен разход. Този стимул в публичния сектор ускорява инфлацията и оказва натиск върху разходите за труд в частния сектор.
Пътят към бюджетна консолидация през следващата година е неизбежен и изисква отмяна на автоматичните правила за заплатите и контролиране на разходите за персонал. Пропускането на тази възможност ще доведе до много по-тежки финансови корекции в периода 2027-2028 г., както предупреждават МВФ и Фискалния съвет.