Allianz предлага "шофьорска книжка" за автономни превозни средства в ЕС

Allianz призовава за единна регулаторна рамка в ЕС и стриктна сертификация на автономните превозни средства, свободен достъп до данни за произшествия и безопасност в автомобила и съвместна европейска база данни за критични ситуации в трафика.

• Allianz очаква пътнотранспортните произшествия в Европа да намалеят с 20% до 2035 г. и с над 50% до 2060 г.

• Анализът на Allianz потвърждава, че наличните в момента системи за автономно спиране намаляват с 66% честотата на определени произшествия.

• Проучване в седем европейски държави показва едновременно увереност и предпазливост: повечето очакват по-голяма безопасност и комфорт, но несигурността относно новата технология и желанието за запазване на контрола също са налице.

• Защитата на пострадалите е от съществено значение: настоящите модели за отговорност и задължително застраховане в автомобилното застраховане в повечето страни от ЕС са подходящи за автономни превозни средства.

Обещанието за автономна мобилност представлява не просто технологичен скок – то означава промяна в безопасността, удобството и достъпността, която вече е в ход за превозни средства от Ниво 3 по европейските пътища и системи от Ниво 4, които се тестват в реални условия. На 13-ия Allianz Motor Day 2025, организиран от Allianz Center for Technology (AZT), Allianz разглежда както възможностите, така и предизвикателствата на автономното шофиране, включително въпроси за безопасността на превозните средства, отговорността, използването на данни от автономни превозни средства и по-достъпна мобилност за младежи, възрастни хора или хора с увреждания. Застрахователят вече осигурява застраховка за тестови полета в няколко страни като Германия, Норвегия и Сингапур.

Изследванията на AZT и вътрешният анализ на претенциите показват значително намаляване на честотата на претенциите за отговорност при автомобилите, предизвикани от усъвършенствани системи за подпомагане на водача (ADAS), които вече са налични за избрани модели. Въпреки че тези системи вече демонстрират впечатляващ потенциал, потребителите в цяла Европа все още разглеждат технологията на автономното шофиране като относително неизпитана, макар че очакват значителни подобрения в безопасността и комфорта. Тези изводи, публикувани в доклада на Allianz „Свалете ръцете“ – обещанието за безопасност на автономното шофиране“, подчертават трансформиращия ефект на автоматизираните системи върху безопасността на пътя и динамиката на застраховането.

„Що се отнася до автономната мобилност, въпросът не е дали, а кога. Става дума за това колко бързо ще се внедри тя, колко безопасна и колко справедлива ще бъде. Всеки технологичен напредък има смисъл, ако доведе до по-малко сблъсъци, по-малко пострадали и по-голяма независимост за милиони. В Allianz разглеждаме автономното шофиране като споделена отговорност за изграждането на по-безопасна и по-достъпна мобилност. Заедно с Allianz Center for Technology, производители и регулатори ще формираме стандартите за безопасност и ще предложим иновативни застрахователни решения. Бъдещето на мобилността ще бъде автономно, но безопасността винаги трябва да остане в човешки ръце“, каза д-р Клаус-Петер Рьолер, член на Управителния съвет на Allianz SE.

Пълното му изказване на Allianz Motor Day 2025 ще намерите тук.

Като лидер, фокусиран върху безопасността в иновациите за мобилност, Allianz подкрепя въвеждането на европейска „шофьорска книжка“ за автономни системи. За да могат автономните превозни средства да използват европейските пътища в бъдеще, те ще трябва да бъдат одобрени. От гледна точка на Allianz процесът на сертифициране все още не е напълно регулиран съгласно ЕС 2022/1426. Затова застрахователят предлага комбинация от цифрови симулации на шофиране, практически изпит при определени идентични условия (например спиране или избягване на препятствия) и изпит в реални условия в различни ситуации на пътя (например нощно време или на магистрала). За да се изяснят произшествията и да се учим от близки до произшествия ситуации, Allianz подкрепя създаването на общоевропейска база данни, управлявана съвместно от производители, регулатори и застрахователи.

„Призоваваме за унифициран подход за изпитване на автономни превозни средства в целия ЕС, за да се осигурят необходимите стандарти за безопасност. Нека го наречем „шофьорска книжка“за автономни превозни средства. Точно както хората трябва да докажат, че могат да шофират безопасно, автономните превозни средства трябва да докажат, че могат да се управляват и навигират безопасно във всички ситуации на пътя. Отвореният достъп до данни за произшествия и безопасност на превозните средства е от съществено значение за осигуряването на отчетност и поддържане на общественото доверие“, обясни Рьолер.

Allianz прогнозира значително намаляване на произшествията

AZT е изследвал ефективността на автономното шофиране по отношение на безопасността и прогнозира, че автоматизацията ще намали рязко произшествията, причинени от човешка грешка като умора, разсейване или неправилна преценка. AZT прогнозира 20% намаление на пътнотранспортните произшествия в Европа до 2035 г., което ще надхвърли 50% след 2060 г., сравнено с 2023 г. като базова година, като резултат от развитието на микса от конвенционални (нива 1 и 2) и автоматизирани (нива 3 и 4) превозни средства. Тази прогноза включва бъдещото проникване на пазара на активни операционни системи при консервативни до прогресивни сценарии и влиянието на смесения трафик с превозни средства без автономни системи – а не само техническия потенциал. Тя се основава на вътрешно моделиране, както и на данни от германската асоциация за застраховане GDV.

В днешните автомобили системите за подпомагане на водача (ADAS) с автоматично аварийно спиране (AEB) подчертават този значителен потенциал за безопасност. Въз основа на анализ на 20 000 претенции по автомобилни застраховки на Allianz сблъсъците отзад в трафика са намалели средно с 30%, когато AEB системите са инсталирани като стандартно оборудване. Най-усъвършенстваните системи намаляват сблъсъците при паркиране с 66%.

„Посланието е ясно: когато усъвършенствани ефективни системи за подпомагане на водача са внедрени като стандартно оборудване, подобренията в безопасността са незабавни и значителни. Когато приемането е частично или оставено на опционални пакети, ползите остават скромни. За Allianz това откроява важността на широко, стандартизирано внедряване на системи за подпомагане на водача като законово изискване“, посочи д-р Кристиан Заар, ръководител на Allianz Center for Technology (AZT).

По-малко произшествия ще означава по-малко претенции, но стойността на всяка претенция ще нарасне, тъй като автономните превозни средства стават все по-сложни технологично. Намалената честота на претенциите се компенсира от по-високи разходи за ремонт главно поради цената на сензорите и растящите цени за резервни части и труд. Претенциите за материални щети от градушка или кражба ще продължат да съществуват, докато нови форми на риск – от софтуерни повреди до кибератаки – ще изискват нови видове покритие.

„Автономните превозни средства ще трансформират начина, по който оценяваме и определяме цената на риска. Докато традиционната класификация на превозните средства – базирана на историческа честота на претенции – остава релевантна, нейното значение постепенно ще намалява за сметка на безопасността на системите за подпомагане на водача. Ние развиваме нашите модели за ценообразуване, като допълваме съществуващите класификации с модел за оценка на безопасността, който отразява как превозното средство и неговите системи допринасят за общия риск. Това ще осигури по-точен и ориентиран към бъдещето подход за определяне на застрахователните премии. В момент, когато потребителите се сблъскват с нарастващи разходи за живот, автономията може да осигури както безопасност, така и достъпност на автомобилната застраховка“, изтъкна Рьолер.

Проучване сред потребителите: увереност и предпазливост

За да измери доверието и приемането на автономните превозни средства, Allianz проведе представително потребителско проучване в седем европейски страни (Австрия, Германия, Франция, Италия, Швейцария, Чехия и Обединеното кралство). Резултатите показват широко доверие в подобренията на безопасността, но също така подчертават несигурността относно технологичната зрялост.

Повече от половината от анкетираните (56%) очакват автономните автомобили да бъдат по-безопасни или поне също толкова безопасни колкото превозните средства, управлявани от хора. Потребителите също така ценят потенциалните подобрения в комфорта като използването на времето за пътуване за други дейности (50% от анкетираните), както и по-голямата мобилност за тях самите (40%) и за хора с увреждания и възрастни хора (65%).

В същото време съществуват опасения: 69% се притесняват за надеждността на системата в неочаквани ситуации, а 72% смятат, че технологията все още е „твърде нова и неизпитана“. Трима от всеки четирима анкетирани (64%) биха се чувствали комфортно в автономни превозни средства само ако могат по всяко време да поемат обратно контрола.

В европейски план сравнението показва, че италианците имат най-високо ниво на доверие в безопасността на автономните превозни средства (65%). Анкетираните в Обединеното кралство са най-критични (44%). Германците са по средата с 57%.

„Ясно е, че в цяла Европа доверието зависи по-малко от съвършенството и повече от доказателствата. Хората не само искат автономните превозни средства да съответстват или да надвишават човешката безопасност – те искат това да бъде подкрепено с прозрачни данни, строг надзор и ясна отчетност“, коментира Рьолер.

Сложна мрежа от отговорности

Когато отговорността за управление се прехвърля от хора на машини, определянето на отговорността след произшествие става по-сложно. Въпросът е дали автономното шофиране изисква нова система за отговорност, или традиционната автомобилна застраховка в крайна сметка ще бъде заменена от отговорност за продукта от производителя/оператора. В смесен трафик, където автономни и управлявани от хора превозни средства съществуват съвместно, отговорността може да включва множество страни, вкл. собственици на превозни средства, производители, разработчици на софтуер и дистанционни надзорници.

„Позицията на Allianz е ясна: защитата на пострадалите трябва да остане водеща при застраховката на автономни превозни средства. Отговорността трябва да остане при собственика на превозното средство, независимо дали контролът се осъществява от човек или от машина. А автомобилните застрахователи трябва да продължат да бъдат първата точка за контакт с пострадалите. Ние сме ангажирани да подкрепяме пострадалите чрез продължителна застраховка със строга отговорност, като гарантираме, че те не са оставени сами да се справят със сложни спорове за отговорност и че получават компенсация за щетите си бързо и лесно от своя застраховател“, подчерта Рьолер.

Три приоритета на Allianz за безопасна автономна мобилност

Allianz определя три приоритета за ускоряване на безопасното навлизане на автономната мобилност, като същевременно защитава потребителите и укрепва лидерството на Европа в иновациите в сферата на мобилността:

1. Европейската „шофьорска книжка“ за автоматизирани превозни средства осигурява унифицирани стандарти за тестване: Allianz призовава за европейски модел за одобрение на автономни превозни средства, който включва унифицирани технически стандарти (тип homologation*) и процедури за тестване. Това означава, че трябва да има определени конкретни изисквания, които автономните превозни средства трябва да изпълнят, както и симулации и тестове, които трябва да преминат. Целта е да се позволи използването на тези превозни средства в различните страни без необходимост от повторно сертифициране, което ще улесни достъпа до пазара, ще увеличи безопасността и ще ускори иновациите.

2. Унифицирани стандарти в целия ЕС за достъп до данни за произшествия и безопасност на превозните средства за застрахователи и регулаторни органи, като критичните данни остават в рамките на европейската юрисдикция и се третират като стратегически актив.

Предложението на Европейската комисия за обмен на данни за превозни средства съгласно Закона за данните на ЕС (Регламент 2023/2854) предоставя важна основа за това. Според Allianz случаите на използване на обмен на данни трябва да бъдат оценени както спрямо ползите, така и спрямо разходите. Споделянето на всички налични данни не е разумно предвид значителните разходи. Потребителите също трябва да бъдат защитени от безразборно предаване на всички данни за автомобила си на трети страни. За данните обаче, свързани с произшествия и безопасност, предимствата са ясни. Рамка, разработена съвместно от застрахователи, производители и регулаторни органи, би подобрила безопасността на пътя, укрепила общественото доверие и ускорила приемането на автономната мобилност.

3. Съвместна европейска база данни за критични ситуации на пътя за автономни превозни средства. Тази база данни трябва да записва всички произшествия на автономен режим и близки до произшествия ситуации, където произшествията са били избегнати на косъм. Регулаторните органи трябва да определят критериите за това.

Повече информация за събитието и пълния доклад можете да се запознаете линк

Вижте още: