Проучване: Българите скептични към държавните магазини, готови за еврото

Инициативата за създаване на държавна верига "Магазин за хората", лансирана от управляващите и техни партньори, среща значително неодобрение сред българските граждани. Национално представително проучване на агенция JTN Research, обхванало 600 пълнолетни лица, показва, че 72% от запитаните не очакват държавната намеса в търговията с основни стоки да повлияе на цените в частния сектор.

Подавляващото мнозинство от близо две трети от участниците в проучването изразяват съмнение в изпълнението на основното обещание на инициативата – да окаже подкрепа на уязвимите групи. 60% от анкетираните определят "Магазин за хората" като "лоша инвестиция на публични средства", а сходен процент смятат, че проектът може да затрудни, вместо да улесни прехода към еврото.

Авторите на изследването отбелязват, че най-често срещаната дума в коментарите на респондентите е "пиар", което подсказва за възприемане на инициативата като "публична демонстрация без реално съдържание", а не като мярка за помощ или стабилност. Това отношение е сходно с резервите, които бизнесът отправи към идеята. Изпълнителният директор на Сдружението за модерна търговия Николай Вълканов коментира по-рано, че подобни държавни магазини могат да служат "за наши хора" с парите на данъкоплатците.

Въпреки опасенията, свързани с въвеждането на еврото, българите демонстрират готовност за адаптация. 82% от анкетираните се притесняват от неоснователно повишаване на цените от търговците, а 78% изразяват опасения от общо поскъпване и инфлация. Седемдесет и четири процента пък очакват маркетингово "закръгляне нагоре" на цените. Същевременно, едва около една осма от хората планират драстично намаляване на употребата на "екстри" като цигари, сладки изделия и безалкохолни напитки.

Анализът на JTN Research заключава, че потребителското поведение е по-скоро спокойно и адаптивно, отколкото изпълнено със страх. Повече от две трети от гражданите вече планират бюджета си внимателно, търсят промоции и предпочитат по-достъпни марки.

 

Вижте още: