Емигрантите все още изпращат по-малко пари от обичайното в БългарияПочти четири процента от БВП на България се определя от парите, изпратени от българите зад граница на роднините, останали в страната.

През кризисната 2020 обаче, паричните преводи драстично намаляха. Най-ниски бяха стойностите през април 2020 - месецът с повсеместни локдауни и затваряне на работни места, заети предимно от емигранти.

Има ли промяна в сумите, изпращани с парични преводи през 2021, споделя Кирил Петков, мениджър „Бизнес развитие“ на „Фактор И.Н.“, финансовата институция с 20-годишен опит в паричните преводи и представител на MoneyGram в България.

“Българите все още разчитат в голяма степен на парите, изпратени от роднини зад граница, за да покрият месечните си нужди, да финансират кредити или да стартират ремонти. Епидемията от Covid-19 намали възможностите на емигрантите ни, да помагат на близките си тук, но когато го правят, е чрез парични преводи от небанкови институции, така че при нас нямаше негативна тенденция. Предимствата са широката партньорска мрежа, опростената процедура и доверието, което сме изградили през годините. В някои населени места има пълна липса на банкови
клонове, а ние имаме представителства в повече от 160 населени места”, казва той.

Сравнима ли е 2021 с 2020?

Все още няма окончателни данни за 2021, но според статистиките на БНБ, за второто тримесечие на тази година са изпратени толкова пари, колкото и през същия период на преходната година.

Тези суми са далече под нивата от преди Covid-19 за 2-ро тримесечие на 2019 и за същия период през 2018.

“Трудно е да се прогнозира какво ще се случи през следващото тримесечие. От една страна държавите се връщат към нормалния начин на живот, но пред икономиката и секторите със силно емигрантско присъствие има нови предизвикателства - високи цени на горивата, възможни фалити на малкия бизнес и т.н. Каквото и да се случи, нашите системи за изпращане на парични преводи ще бъдат винаги на разположение, за да доставят бързо и безопасно пари там, където са най-нужни - при най-близките ни”, завършва Кирил Петков, мениджър „Бизнес развитие“ на „Фактор И.Н.“.

Вижте още: