80% от анкетираните смятат, че членството в професионални организации допринася за развитието на професията

Резултати от проучване за ПР професията сред ПР специалисти и журналисти представя Българското дружество за връзки с обществеността (БДВО) в навечерието на 20-годишния си юбилей. Проучването бе проведено по методика на проф. д-р Роланд Букарт и проф. д-р Юрген Грим (Виенски университет, Австрия), а у нас бе реализирано от проф. д-р Минка Златева и доц. д-р Орлин Спасов от Факултета по журналистика и масови комуникации на СУ, със съдействието на БДВО.

В изследването участваха 399 професионални комуникатори, от които 65 журналисти и 234 ПР специалисти. Основните изводи сочат, че съществува доминация на жените (78,2%) сред българските ПР специалисти, спрямо мъжете (21,8%) което е в синхрон с тенденцията в европейски мащаб. При журналистите налице е феминизация на професията, като броят на жените е нараснал с 5,7% за последните няколко години.

Най-висок процент (85,4%) са ПР специалистите с висше образование, като расте делът на завършилите образователно-квалификационна степен „доктор“ (7,8%).

За последните шест години почти двойно нараства броят на ПР експертите, които работят в компаниите (41,7%) и държавните институции (11,8%), а също така на свободна практика (18,9%). При журналистите се забелязва значително нарастване на новинарските уебсайтове (46%), следвани блоговете (9,5%) и развлекателните сайтове (6,4%).

Ако през 2010 година основните позиции на анкетираните са били ръководители на ПР отдели и старши съветници, през 2016 г. картината е значително променена в положително направление. Промяната в позициите на ПР специалистите е по посока на израстването им в професията. Почти 20 % от анкетираните вече ръководят компании/ПР агенции, а броят на ръководителите на отдели надминава една трета от броя на всички анкетирани.

Сериозно увеличение - с повече от 12 % - на журналистите с ресор „Политика” и с 5,69 % - в ресор „Икономика” и намаляване на работещите в сектор „Култура” с 4,39.0 %. Причини : Непрекъснато нарастване на ролята на инфотеймънта , постоянно увеличаване на развлекателните уебсайтове и блогове в интернет пространството.

Продължава и нараства с 4,3 % броят на журналистите, които навлизат в ПР професията. Причини са: общата професионална подготовка във висшите училища; по-високо заплащане на ПР дейността; относително по-голяма творческа свобода в реализация на инициативността и креативността.

Журналистите оценяват значително по-положително и по-нюансирано дейността на ПР специалистите и поставят акцент върху работата им с медиите и социалните мрежи.

Журналистите приемат, че създаването на доверие в отношенията между организацията и обществеността е основна задача на ПР професионалистите.

Вижте още:

Сдружение Българска асоциация за управление на хора (БАУХ) има нов изпълнителен директор. Това е Паула-Анастасия Сбиркова, която поема ролята, след като Полина Господинова-Георгиева реши да продължи професионалното си...

Стратегията е насочена към развитие на ангажираността с клиентите, многоканалния подход и управлението на взаимоотношенията.Революционната стратегия на Пощенска банка...