1416389

След въвеждането на първия чатбот за заявяване на кредит в света, поредното нововъведение, което Credissimo представи тази година, е приемането на криптовалутата Биткойн /Bitcoin/като официално разплащателно средство с цел по-бързо и по-ефективно обслужване на клиентите си. Подобно решение няма аналог на българския пазар, разказва нежната страна на ФинТек компаниите - Биляна Христова - онлайн маркетинг мениджър в Credissimo пред b2b Media.

Биляна Христова е с тринадесетгодишен опит в сферата на маркетинга, рекламата и връзките с обществеността. От 2015 година ръководи маркетинг отдела в компанията лидер в областта на онлайн кредитирането - Credissimo. Преди това е ръководила екипа за работа с клиенти в иновативната българска платформа за реклама на клик EasyTrader – по-късно EasyAds. След успешния старт на нейната кариера, консултира и управлява рекламни бюджети на редица големи международни и български компании, клиенти в дигитални рекламни агенции.

 

Как се развива секторът на ФинТек компаниите в България – къде са възможностите и къде срещате най-големите си предизвикателства?

В последните години сме свидетели на изключително засилен интерес към ФинТек индустрията. Tози сектор преобърна пазара за потребителското кредитиране с непрестанното разработване и внедряване на иновативни технологични процеси, които разширяват сектора на финансовите услуги. Възможностите, които се откриват за бизнеса са огромни. За потребителите, на първо място, е изключителното удобство и бързина, като седейки вкъщи могат да кандидатстват и усвоят сума в рамките на няколко минути. За компаниите от друга страна, сферата се явява предизвикателство да отговарят на непрестанно променящите се нужди, с иновативни решения и модели. В допълнение нека не забравяме, че нашият бизнес е сред най-стриктно регулираните. Именно за осъществяването на адекватна регулация, станахме и съосновател на Асоциацията за отговорно небанково кредитиране (АОНК), която упражнява контрол за следенето на добрите практики.

Друго голямо предизвикателство е изключително конкурентната среда. В сектора вече има над 170 лицензирани дружества, като част от тях са големи международни групи. Това неизбежно създава силна конкурентна среда, която ни задължава постоянно да бъдем иновативни, инициативни и да се опитваме да бъдем поне крачка напред от общите тенденции на пазара. Въпреки че, в продължение на няколко години сме лидер в пазара на онлайн микрокредитирането, не можем да си позволим да разчитаме на стари лаври и продължаваме да полагаме усилия, за да поддържаме нивото си в тази среда.

Допълнително предизвикателство към нас е, че към момента работим усилено върху експанзия на чужди пазари. През миналата година успешно стартирахме дейността си в Македония и вече сме сред лидерите на пазара, въпреки наличието на компании с дългогодишно влияние и присъствие. Този месец, компанията ни вече се позиционира и на Полския пазар, който e изключително развит и пъстър откъм участници, решения и продукти.

Горди сме от това, че въпреки големите имена, които вече имат дълъг опит на този пазар, все още технологични решение като нашия чатбот не са масово застъпени. Това ни дава силно конкурентно предимство още от самото начало, като нашите дългосрочни очаквания са да се утвърдим и да поддържаме лидерски позиции в нашата пазарна ниша. Целта ни тази година е да навлезем и в други страни. Едно доста важно предизвикателство произтича и от мисията, която сме приели – да създаваме успешни модели и практики в областта на отговорното кредитиране. Към момента можем да се похвалим, че нашите усилия през годините се увенчават с успех, като отчитаме 96% удовлетвореност на клиентите ни.

Интересно е, че вашият бизнес модел е изцяло онлайн. В същото време виждаме в сектора и съвсем нови компании, свързани с услуги, за които преди дори и не подозирахме – като p2p landing, например, които също се развиват с добри темпове. Как гледате на това развитие и стимулира ли ви то?

С навлизането на съвременните технологии и почти пълното интернет покритие, осведомеността на потребителите нарасна. Свикнали сме часове наред да търсим информация, докато получим задоволителен отговор на всички въпроси, които ни интересуват. Още през 2013 година, за да улесним своите потребители и да им предложим един лесен, бърз и удобен начин да кандидатстват и усвояват желаните от тях суми, компанията ни премина към изцяло онлайн модел на работа. Така успяваме да предоставим иновативни решения, чрез които клиентите получават пълна информация, ясни и прозрачни условия в спокойна обстановка, за да могат да направят информиран избор, в зависимост от конкретните им нужди и възможности. Peer-to-Peer кредитирането се различава много от нашия бизнес модел и практики, като при тях инвеститорите дават на платформата средства, с които тя да откупи кредита от банката.

Платформите за P2P кредитиране играят ролята на посредник, като постоянно следят за интересите на кредиторите и кредитополучателите. Интересното при тях е, че поддържат по-ниски разходи и предоставят по-изгодни лихвени проценти, тъй като не носят никакъв риск, свързан с лоши кредити. Разбира се, следим внимателно този вид кредитиране, както на българския, така и на международния пазар и сме наясно с възможностите и темпове за развитие на тези платформи.

Credissimo често ни изненадва с нова и различна иновация или технологично решение. Като че ли имаме повече очаквания това да се случва в технологичния, а не в банковия сектор. Как върви процесът по интегриране на новите технологии при вас?

Напоследък компаниите от сектора ни бележат огромен ръст, като банките трябва да се адаптират възможно най-бързо към динамичната среда и търсенето на дигитални услуги от страна на клиентите. А това става чрез внедряването на нови и удобни решения. Противно на по-консервативния банков сектор, ние съумяваме постоянно да разработваме различни нововъведения и технологии. Само за десет години от създаването на компанията, успяхме да демонстрираме водещите си позиции на пазара, като наложихме революционни решения, чрез които показахме стабилни показатели и постоянно растящ брой доволни потребители.

В същото време Credissimo има постоянна развойна дейност в областта на модерните технологии и продължава да въвежда иновации във финансовата сфера, с цел да предлага продукти и услуги на световно ниво.

Разкажете ни за някои от вашите революционни решения в сферата на потребителското кредитиране?

Основната цел на Credisismo е постигане на по-бързо обслужване и по-висока клиентска удовлетвореност. За да постигнем това, непрестанно работим върху усъвършенстване на системите и моделите ни. Още от основаването ни през 2007 година, сме сред първите в сектора, предлагащи революционни за сферата на потребителското кредитиране решения. Компанията е първата в България, която въведе изцяло онлайн базиран процес по кандидатстване и усвояване на кредит, нов метод за валидиране на банкова сметка и автоматизирано разглеждане на молби за бърз кредит.

Всичко това позволи на нашите клиенти целият процес по кандидатстване да се случва буквално за минути. Въпреки това постоянно търсим възможности да подобряваме все повече тези процеси. Пример за подобна иновативна технология, е възможността за незабавна проверка на банковата сметка на клиента, по която той желае да получи своя кредит. Проверката се осъществява с помощта на комуникация с външно приложение, наречено Instantor, интегрирано за първи път в България от нас. Това може да стане само след съгласие на клиента, като по този начин допълваме информацията за кандидата за кредит и процесът на отпускане на заем се ускорява.

Друго революционно решение за пазара бе внедряването на чатбот за заявяване на кредит, който е достъпен в най-използваната чат платформа за комуникация Facebook Messenger. Услугата нямаше аналог до тогава в световен мащаб и е изцяло разработена от ИТ отдела на Credissimo. Чатботът чрез разговор с потебителя, попълва всички необходими за процеса на кандидатстване за кредит реквизити и така спестява време на клиента, като се има предвид, че в много случаи отпускането на кредит се забавя именно заради некоректно попълнена информация и необходимостта тя да бъде уточнена.

Поредното нововъведение, което Credissimo представи тази година, е приемането на Биткойн /Bitcoin/ валута като официално разплащателно средство с цел по-бързо и по-ефективно обслужване на клиентите си. Подобно решение няма аналог на българския пазар, като чрез новото платежно средство потребителите на компанията могат да се възползват от редица предимства. Част от тях са изключително ниските такси, в сравнение с традиционните цифрови портфейли и кредитни карти; обработка на плащания в реално време, 7 дни в седмицата; пълен клиентски контрол - без нежелани и скрити такси; високо ниво на защита на личните данни и пълна прозрачност за употребата на финансовия инструмент.

Очакваме в близките месеци да представим и нова иновативна онлайн услуга, която ще позволява на потребителите да кандидатстват за суми до 20 000 лв. с помощта на техния автомобил. Подобна услуга не е представяна до момента от българска компания, като вярваме, че благодарение на удобния й модел ще можем да предоставим на нашите клиенти възможност да се възползват от усвояване на по-големи суми пари в кратък срок.

През последните години компанията демонстрира иновации без аналог. Не случайно се откроихте за втора поредна година и взехте Големия приз в конкурса за “Годишните награди на b2b Media” - Иновация на годината, както и получихте наградата за „Любима марка“ в потребителската класация „Любимите марки“. Какво ви коства да сте на предни позиции и как го постигате - с какъв екип, ресурси и с какви амбиции?

Със сигурност лидерската позиция е голямо предизвикателство за целия ни екип. Стремим се винаги да предоставим най-доброто решение на нашите клиенти, като съчетаваме иновативните процеси с човешкия фактор, чиито качества и професионализъм не могат да бъдат напълно заменени от технологиите. Смятам, че успехът ни преди всичко се дължи на добре изградения ни екипа ни, с който успяваме вече десет години да се откроим сред другите компании. Към момента в Credissimo работят над 120 професионалисти, разпределени в различни отдели. Всеки от тях разполага с достатъчен ресурс постоянно да работи върху усъвършенстване на работните си процеси си. Успехите ни в последните две години свързани с иновативните ни решения, са поредното доказателство, че компанията ни успява да отговаря адекватно на търсенето на нашите потребители и дори често пъти ги изпреварва.

Получените в последния месец отличия са ясен знак от нашите клиенти и от специалистите в бранша, че положените от нас усилия са били в правилната посока. Първото място, на което ни поставиха българските потребители е изключителна чест, но и отговорност. Отговорност да продължим да им предоставяме решения, които да изпреварват техните очаквания, именно затова и продължаваме да създаваме и внедряваме иновации в сектора, така, че те да получават най-доброто от световните тенденции, което само водеща ФинТек компания на световно ниво може да им даде

Отскоро чуваме и за чатбот иновация. Credissimo стана първата българска компания от сектора, която изцяло разработи и внедри чатбот за бързи кредити в приложението Facebook Messenger. Разкажете ни за тази огромна стъпка напред в технологично и бизнес отношение?

В началото на 2017 година Credissimo стана първата българска компания от сектора, която изцяло разработи и внедри чатбот за бързи кредити в приложението Facebook Messenger.

Чатботът се казва SIMO. или Супер Иновативен Механизъм за Обслужване на клиенти. В световен мащаб това беше първият чатбот за заявяване на бърз кредит, който напътства клиентите в подаването на заявление за кредит като "разговаря" на напълно човешки език с тях.

SIMO задава въпроси и на база на отговорите попълва заявлението за кредит на потребителя, като процесът преминава по предварително програмирани възможни сценарии. Събраните данни се подават в реално време към нашия CRM посредством изградена двупосочна комуникационна връзка, като клиентът получава отговор само в рамките на няколко минути. От стартирането си до момента той е обработил повече от 20 000 заявления за кредит в България, като всекидневно получаваме положителна обратна връзка за работата му от потребителите ни.

Защо сте толкова фокусирани върху новите технологии и новите начини за вазимодействие с клиентите? Какво следва?

В Credissimo вярваме, че именно иновациите ни отличават от другите конкуренти на динамично развиващия се пазар на онлайн кредитирането. С нововъведенията ни изграждаме устойчиви отношения с клиентите си като им предоставяме обслужване, което да изпреварва техните очаквания и отговаря на най-новите световни тенденции специфични за водещите ФинТек компании. Следващите стъпки пред нас са внедряването на асистент с изкуствен интелект, като работим усилено върху неговото скорошно интегриране. Първата му задача е да овладее умението да сканира и разпознава визуално съдържание. След това ще бъде обучен да измерва и % съвпадение на изображения. Тези умения ще намерят приложение за верифициране на съвпадение между снимка от документ за самоличност и приложена актуална снимка на потребител. Също така ще е възможно само на база на сниман документ с данни и потвърдена самоличност асистентът сам да попълва документацията вместо клиента.

Вижте още:

Сдружение Българска асоциация за управление на хора (БАУХ) има нов изпълнителен директор. Това е Паула-Анастасия Сбиркова, която поема ролята, след като Полина Господинова-Георгиева реши да продължи професионалното си...

Стратегията е насочена към развитие на ангажираността с клиентите, многоканалния подход и управлението на взаимоотношенията.Революционната стратегия на Пощенска банка...