Адаптацията към извънредните условия ни носи позитиви, които ще подпомогнат успеха на бизнеса, казва Красимир Димитров, управител на фирмата, предлагаща мобилната услуга SHAREASCOOT в специално интервю за b2b Media.
Имате ново транспортно предложение за столицата. Има ли определено предимство в това да го лансирате в условията на социална изолация и криза?
Обявяването на извънредно положение и налагането на социална изолация ни изправи пред ситуация, в която на всеки един от нас се налага да преформулира добре познати аспекти от живота си. Всички ние, заедно, се учим как да бъдем по-ефективни в работата, обучението и бита посредством иновациите, като в същото време намираме начини да бъдем по-отговорни към себе си, към другите и не на последно място, към околната среда. В този ред на мисли в настоящите условия обществото еволюира – ставаме по-отворени и толерантни към алтернативни решения, които улесняват ежедневието ни. SHAREASCOOT е точно такава услуга – иновативен и практичен начин да се придвижваме, като пестим средства, време и се грижим за околната среда. Силно вярвам, че една такава „адаптивна“ идея има предимството да бъде по-лесно приета и харесана в контекста на сегашната ситуация.
Във времена на затруднение като че ли най-ясно се вижда как идва времето на иновативните бизнеси. Може ли да се направи наистина положителна промяна въпреки ситуацията, в която се намираме?
Знаете ли, че китайският символ за криза е съставен от два йероглифа – „заплаха“ и „възможност“? Това означава, че във всеки миг на трудност и несигурност остава възможността да използваме ситуацията в името на един бъдещ успех. Моята лична философия също се уповава на това разбиране. Хората трябва да продължат да работят, да дерзаят – да мечтаят дори. Всеки ден си даваме все повече сметка колко по-ефективна може да бъде работата ни посредством иновациите; наш избор е да намерим начин, по който не въпреки, а благодарение на случващото се да вдъхнем нов живот на бизнеса си. Излишно е да споменавам как иновативните решения като това, което нашата компания ще представи на публиките, работят в посока запазване на ценни природни ресурси.
Има ли шанс България въпреки кризата да заеме нови позиции и да има някакво свое предимство в рамките на Европа? Какво всъщност можем да посочим като успешна стратегия?
Спокойствие, усилена работа и стимулиране на българското производство. По мое мнение това са ключовите моменти за една успешна стратегия. Ситуацията е особено предизвикателна – хората са уплашени, бизнесите се свиват и непредвидимостта крие неясна гама от последствия за всички ни. Това, което страната може да предприеме като мярка обаче, е да се полагат целенасочени усилия за стимулиране на родното производство. Множество ресори на икономиката страдат от липсата на достатъчно българска продукция и залагат на внос отвън. Подкрепата към малките и средни бизнеси, запазването на предприятията и заводите може да се окажат решаващи за стабилната позиция на страната ни на територията на Европа.
Можем ли да наречем това състояние „новото нормално“ и доколко е важно да се адаптираме към него?
Както споменах, в настоящата ситуация на всеки един от нас му се налага да преосмисли редица аспекти от ежедневието си – от битовизмите, с които се срещаме у дома, през новите начини за комуникация с останалите, до запазването на икономическа стабилност в професионален план. Макар всички да се надяваме, че извънредното положение ще приключи скоро, последиците ще бъдат налице много след неговия край, а някои от тях ще се превърнат в „новото нормално“. През изминалия месец всеки представител на обществото – собственик на бизнес, мениджър, служител или дори учащ, преоткрива нови механизми на работа, които в голямата си част се оказват ефективни. Така от една страна, занапред все повече ще се възползваме от благото на съвременния свят – ще работим умно и фокусирано. От друга страна, адаптацията към извънредните условия ни носи позитиви, които ще подпомогнат успеха на бизнеса.
Спокойствието, мотивацията и професионалният хъс, които са ни нужни в момента, са константите, които ще направят бизнеса ни по-силен и успешен в бъдеще и които си струва да задържим и след края на кризата.
Вашите Топ 3 съвета за отговор на кризата?
Ситуацията е сложна. Здравната криза, в която се намираме, ще отмине, но последствието от нея е една още по-голяма икономическа криза, която вече започна. И тъй като е хубаво да не се набляга само на негативните последици, е добре да се отбележи, че въпреки катастрофалните загуби за голям сегмент от бизнеса тази криза ще донесе и оздравителен ефект върху част от самозабравилите се и прекалено повярвалите си бизнесмени.
Основните три съвета, които мога да дам, са:
-
Организирайте бизнеса си така, че да оцелее. Забравете замалко печалбите. Ако можете да спечелите, е добре, но по-важно е да не „потънете“ – ситуацията рано или късно ще се нормализира, а дотогава е важно да сте на линия и да може отново да „влезете в играта“.
-
Запазете персонала (или поне колкото по-голяма част от него успеете). Не уволнявайте и освобождавайте панически. Кризата ще е временна – следвайки съвет 1 – когато дойде моментът, ще имате нужда от някой, който да работи два или три пъти повече и по-усърдно, по-бързо и по-качествено. Ако не сте готови за летящ старт, то по-добре не си хабете нервите.
-
Следвайте указанията на правителството и на щаба. За момента това е най-опитният и авторитетен източник на мерки и решения в условията на кризата. Факт е, че никой от нас не знае каква точно е правилната рецепта за справяне със ситуацията, но организираната несигурност категорично е по-добра от хаоса. Починете си, доколкото можете, генерирайте нови идеи и бъдете готови за рестарт. Обстоятелствата ще се нормализират и това ще отвори нови и по-добри възможности отпреди. Бъдете готови за тях. Успех!