В България няма предпоставки за паникаБългарският бизнес е много жилав и кален и ще оцелее и при тази криза, коментира

Цветан Алексиев, изпълнителен директор на Сирма Груп Холдинг АД в специално интервю за b2b Media.

В сложната ситуация, в която се намираме в тези необичайни времена изниква особено важен въпрос: Как да направим здравеопазването по-адекватно в условията на пандемия?

Свидетели сме на ситуация, в която хората не смеят да отидат на преглед при лекар от страх от зараза. В аптеките пък не дават лекарства без рецепта. Лекарите не могат да диагностицират правилно по телефон, защото нямат данни, а основа за правилната диагноза и адекватното лечение са именно данните. Тези проблеми могат да бъдат решени ефективно с помощта на надеждни дигитални решения като тези на Сирма. Екипът ни е създател на електронния здравен картон Medrec:M, както и на едно от най-популярните в света приложения за диабетно болни Diabetes:M. Също и с помощта на електронното здравеопазване, разбира се. Ако в момента работеше поне електронната рецепта, щяха да бъдат възможни и услуги като доставки на лекарства по домовете и т.н.

Как изкуственият интелект навлиза в сферата на опазването на здравето на всеки човек поотделно, пък и на нацията?

Изкуственият интелект играе важна роля в системите за електронно здравеопазване. Нашият екип има дългогодишен опит в тази област и от години наши решения, базирани на изкуствен интелект, се използват от най-големите фармацевтични компании в света. Обикновено те са свързани с извличане и структуриране на информация от огромни масиви от документи.

В нашето приложение Diabetes;M изкуствен интелект разбира какво прави потребителят в момента. Ако сте на летището, ще получите напомняне да вземете всичко, което ви е необходимо за лечение на диабета в ръчния си багаж в самолета. Ако започвате да шофирате, ще получите напомняне да измерите кръвната си захар (например във Великобритания това се прави по закон). Ако сте в ресторант – също. Изкуствен интелект следи за шаблони в реакцията на организма на потребителя в определени ситуации, при определени храни и/или физическо натоварване и алармира за възможни промени в кръвната захар.

В Medrec:M планираме системата също да алармира за възможни проблеми или тенденции, както и да предоставя най-адекватната медицинска информация за конкретния здравен профил на човека.

Вашите съвети за справяне с паниката и неблагоприятните бизнес условия?

Законът на Мърфи: не се паникьосвайте винаги може да стане по зле. Ако трябва да съм сериозен, в момента поне в България няма предпоставки за паника във връзка с пандемията. А за бизнеса - българският бизнес е много жилав и кален и ще оцелее и при тази криза.

Има ли начин да излезем по-силно от тази ситуация, като се има предвид, че тя е сложна не само заради здравната заплаха, но и заради надвисналите икономически рискове?

Бизнесът трябва бързо да се пренастрои, да потърси нови възможности дори и в кризата. ИТ компаниите нямаха особен проблем с преструктурирането си към отдалечен модел на работа, защото той беше нормален за тях и преди това – с чуждестранните клиенти, с факта че за всеки проект се създават виртуални екипи от хора в различни локации. В Сирма имаме проекти, в които работят едновременно наши служители от САЩ, Великобритания, България (София и Варна) и Албания. Виж търсенето на нови бизнес възможности е по-трудно. Напоследък в Сирма много фокусираме дейността си в здравеопазването и науките за живота. В този сегмент само за последния месец сключихме сделки извън България за над 1 млн. лева. В момента в този сектор се търсят най-много ИТ решения.

Кои стереотипи ще се разчупят, кои промени ще настъпят, кои процеси ще се изменят, вследствие на това, което ни сполетя?

Хората ще искат да извършват все повече дейности по интернет. Страхът от епидемии няма да отмине толкова лесно. Бизнесите пък осъзнават колко са уязвими без добри ИТ решения за електронни услуги. Здравеопазването ще става все по-електронно, но и все по-добро. Вярвам, че новите технологии в тази сфера ще помогнат да живеем по-качествено и по-дълго.

Вашите Топ 3 съвета за справяне с кризата?

  1. Няма смисъл от паника.

  2. За бизнеса – много бърза реакция, бързо адаптиране, пазете хората си – те са капиталът на всяка една организация. За Сирма това е трета поред икономическа криза и един от уроците, които сме научили е, че ако успееш да запазиш хората си в трудни времена – това се връща многократно след това.

  3. Оптимизъм. Попитали цар Соломон какво би казал, така че да е винаги вярно, да важи и за добро и за лошо. Мъдрият цар отвърнал „И това ще мине.“

 
 

Вижте още:

Сдружение Българска асоциация за управление на хора (БАУХ) има нов изпълнителен директор. Това е Паула-Анастасия Сбиркова, която поема ролята, след като Полина Господинова-Георгиева реши да продължи професионалното си...

Стратегията е насочена към развитие на ангажираността с клиентите, многоканалния подход и управлението на взаимоотношенията.Революционната стратегия на Пощенска банка...