Отборите на Quadcore и Yottabyte от България си поделиха третото място с впечатляващите си решения за опазване на природата
Microsoft, KPMG и ЮНЕСКО бяха домакини на първия хакатон от серията 2022 Imagine Cup Junior Virtual AI Hackathons. Серията хакатони имат за цел да подготвят учениците за управляваната от изкуствен интелект (ИИ) икономика на бъдещето, както и да им предадат ценни знания и умения, от които ще се нуждаят, за да бъдат успешни. ИИ е от ключово значение за решаването на някои от най-належащите проблеми в света, включително качествено образование за всички, зачитане на човешките права, равенство и приобщаване и устойчивост на околната среда.
Първият хакатон от поредицата бе насочен към използването на ИИ за Земята и приветства 21 отбора от 9 държави: Австрия, България, Египет, Казахстан, Латвия, Пакистан, Русия, Саудитска Арабия и Швейцария. Всеки отбор се състоеше от петима ученици и един учител. След серия от практически упражнения, учениците имаха възможността да приложат новопридобитите си знания в предизвикателството ИИ за Земята. Участниците използваха изкуствен интелект за решаване на някои от основните екологични и устойчиви проблеми, пред които е изправена нашата планета днес. За да може идеята им да бъде приложима в реалния свят, учениците трябваше да предвидят проблемите, да проявят творческо мислене и внимание към детайлите.
Българските отбори Quadcore и Yottabyte си поделиха третото място с две еднакво впечатляващи решения за опазване на природата. Идеята на отбор Quadcore е за дистанционно управлявана глобална банка за семена, която използва изкуствен интелект и Интернет на нещата (IoT) за проследяване на растителни видове в реално време с цел гарантиране наличието на подходящи условия, като влажност, температура и налягане. Гениалната идея на отбор Yottabyte включва използването на сателитни изображения и изкуствен интелект за идентифициране на замърсени плажове по света, канейки доброволци от околните райони да събират отпадъците. На първо място е екипът Data от Латвия със своето решение за опазване на популацията на прилепи по целия свят, докато отборът Unicode от Казахстан спечели второто място с решение за опазване на популацията на тигри.
Екипът Quadcore сподели повече за вълнуващото преживяване: „Нашият проект е дигитален близнак на хранилището за семена, използвано за защита на биоразнообразието от ефектите на изменението на климата. Използвахме Share Point Spaces (VR), Azure DevOps, Azure Logic Apps, Azure Machine Learning, PowerBI, EventHub и Azure IoT Central. Както и хардуерни решения - WiO Terminal, SHT31 Temp&Humidity Sensor, Oculus Quest 2. Прекарахме много време в търсене на информация относно подходящите метеорологични условия за еделвайса - растението, което избрахме за пример. Свързахме данни от SHT31 сензори към отчета на Power Bi. Осен това нормализирахме набора от данни и създадохме регресионен модел за прогнозиране на параметрите на хранилището за семена. Участието в този хакатон беше трудно, но и забавно. Бяхме мотивирани от възможността да изучаваме съвременните технологии и да предложим решение на важен проблем - опазването на редки видове растения и животни”. Екипът сподели още, че ще се радват да разработят проекта си в бъдеще, с надеждата той да се използва широко в селскостопанския сектор и образованието.
Българският екип Yottabyte добави: „Хакатоните от програмата Imagine cup на Microsoft са чудесна възможност за ученици от цял свят да представят своите идеи пред световноизвестни професионалисти. Щастливи сме, че бяхме поканени да участваме. Нашият екип е благодарен за предоставената възможност да научи още повече за изкуствения интелект, както и за проявените любезност и професионализъм от страна на домакините. Тези два дни бяха невероятно удовлетворяващи и със сигурност бихме препоръчали това преживяване на всеки, който се интересува от технологии."
Imagine Cup Junior Virtual AI Hackathons са преди всичко призив за действие, вдъхновяващ ученици от различни среди да поемат отговорността за своето бъдеще, предоставяйки им възможност да станат онези, които един ден ще променят света. Използвайки практически подход към развитието на ИИ, учениците се научават как да изграждат свои собствени програми за ИИ и да ги прилагат в ситуации от реалния живот. Те също така научават за ръководните принципи на Microsoft за отговорен ИИ, както и за важността от наличието на етичен подход към разработването на ИИ, събирането на данни, пречистването на данни, избора на модел и статистическото тестване, както и работа с регресия, дървета на решения и произволни гори за решаване на проблеми от значителна важност.
Всеки проект беше оценен от съдиите Давиде Сторти от ЮНЕСКО, Мона Сюлейман Хабиб и Рича Мишра от Microsoft и Серена Браун от KMPG.
Imagine Cup Junior Virtual AI Hackathons продължават своята мисия, а именно да предоставят възможност на всеки човек и всяка организация на планетата да постигне повече. Скоро ще бъдат отворени регистрациите за лятното издание на Imagine Cup Junior Virtual AI Hackathon.