ElevenLabs влиза в битката за AI музика с нов модел и лицензи.

ElevenLabs, компания добре позната със своите решения за генериране на глас чрез изкуствен интелект, стъпи и на пазара за AI музика, като лансира нов модел, позволяващ създаването на музика за търговски цели. Тази стъпка се случва на фона на нарастващи правни спорове и критики от страна на артисти относно използването на защитени авторски права творби за обучение на AI модели. В момента, големи музикални лейбъл започнаха да осъждат компании като Suno и Udio, заради предполагаема употреба на защитени произведения за обучение на техните AI модели. В опит да избегне подобна съдба, ElevenLabs е сключила споразумение с Merlin Network, агенция за дигитални права, представляваща независими лейбъл, за да обучи своя модел на базата на техни произведения.


Подобна сделка има и с компанията Kobalt Music Group, независима фирма за управление на права и музикални издателства.

В момента, Merlin и Kobalt все още уточняват кои конкретно произведения и артисти ще бъдат използвани за обучение на модела. Тази стратегия цели да осигури законово покритие на музиката генерирана от AI и да позволи на потребителите да я използват свободно за търговски цели. ElevenLabs се надява на подобни споразумения и с най-големите музикални лейбъли - Universal Music Group, Sony Music Group и Warner Music Group.

Към момента, моделът на ElevenLabs е обучен изключително с данни, за които компанията има нужните права и достъп. Освен това, са въведени мерки за сигурност, които предотвратяват генерирането на музика, наподобяваща стила на конкретен артист или с използването на конкретни текстове от албум или лейбъл. Блокирани са и текстове, които биха могли да подбудят към насилие или да съдържат непристойно или незаконно съдържание.

Eleven Music е насочена към както към компании, така и към индивидуални творци, които желаят да продуцират музика за търговски проекти или лични нужди. С новия модел те ще могат да създават музика без да е необходимо да наемат композитор или да заплащат скъпи лицензи.

ElevenLabs вече е предоставила достъп до новия си модел на 20 клиента, които са го използвали за създаване на музика за филми, телевизия, видеоигри, приложения за фитнес и медитация. Компанията не желае да разкрива кои са тези клиенти.

Потенциалните приложения на AI генерираната музика са многобройни – от телекомуникационни и автомобилни компании до приложения, които използват музика в потребителското си изживяване, както и рекламни и развлекателни агенции.

Анализаторът Даниел Нюман от The Futurum Group подчертава, че AI може да предложи много по-достъпни решения за музикално съдържание, особено за компании с ограничени ресурси. С други думи, скъпите и сложни лицензи за музикални джингли и стокова музика могат да бъдат заменени с AI генерирана алтернатива на по-ниска цена.

Въпреки това, ElevenLabs ще трябва да преодолява не само конкуренцията от други компании в областта, като Suno и Udio, но и да се изправи срещу възможната съпротива от страна на творческата общност, загрижена за защитата на авторските си права.

Издателска организация, представляваща над милион автори, даде да се разбере, че ще продължи да защитава правата им и да следи за стриктното спазване на авторските права при използването на технологиите за генериране на музика чрез изкуствен интелект.

Вижте още: